مادورو: آماده عادی‌سازی روابط با آمریکا هستیم

به گزارش اسپوتنیک مادورو دیروز یکشنبه در گفت‌وگو با «ایگناسیو رومانِت»، نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور اسپانیایی گفت: ونزوئلا آماده است، ونزوئلا کاملا آماده است تا گام‌هایی را به سمت فرآیند عادی‌سازی و نظم‌دهی به روابط سیاسی، دیپلماتیک و کنسولی با دولت آمریکا و دولت آینده این کشور، بردارد.

دولت ونزوئلا سال ۲۰۱۹ روابطش با آمریکا را پس از آن قطع کرد که واشنگتن و کشورهای غربی پیروزی قانونی او در انتخابات ریاست‌جمهوری را به رسمیت نشناختند و «خوان گوایدو»، رقیب شکست‌خورده و غرب‌گرای مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا معرفی و تحریم‌های شدیدی را علیه صنایع نفتی و مالی این کشور اعمال کردند.

آمریکا به علت جنگ اوکراین و تحریم نفت روسیه و همچنین ناکامی واشنگتن در اعمال فشار به عربستان برای افزایش تولید نفت، هم‌اکنون با افزایش قیمت انرژی روبروست. به همین دلیل از ماه‌ها پیش مقامات آمریکا در چرخشی آشکار در سیاست‌های خود مذاکره و گفت‌وگو با دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا را آغاز کردند.پس از ماه‌ها مذاکره، وزارت خزانه داری آمریکا سرانجام اوایل آذرماه مدعی شد که اجازه عرضه نفت از ونزوئلا به بازار آمریکا داده شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در این‌باره مدعی شد: دولت آمریکا به شرکت شورون اجازه استخراج نفت و تولید فرآورده‌های نفتی در ونزوئلا و ارسال آنها به آمریکا را داده است و این امر باعث کاهش تحریم‌ها علیه این کشور آمریکای لاتین شده است. آمریکا عرضه نفت ونزوئلا را در واکنش به توافقات بین مقامات این کشور و مخالفان لغو کرده است.

به نوشته اسپوتنیک، گفت‌وگوها درباره گرم‌شدن احتمالی روابط آمریکا و ونزوئلا پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آمادگی مخالفان ونزوئلا برای برکناری خوان گوایدو آغاز شد و آمریکا نیز اعلام کرد در این روند دخالت نخواهد کرد.

مخالفان دولت قانونی ونزوئلا دولت خودخوانده خود به رهبری خوان گوایدو را که در ژانویه ۲۰۱۹ تشکیل شده بود، منحل کردند. قانونگذاران ونزوئلایی نیز با ۷۲ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع پایان ریاست‌جمهوری خودخوانده گوایدو از تاریخ ۴ ژانویه به بعد را تصویب کردند.

مردم ونزوئلا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ برای بار دوم «نیکلاس مادورو» را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب این کشور انتخاب کردند. اما آمریکا و کشورهای غربی با وجود پیروزی مادورو و کسب اکثریت آرا، خوان گوایدو، رقیب غرب‌گرای او را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا اعلام و تحریم‌هایی را علیه دولت و مردم ونزوئلا اعمال کردند.

خوان گوایدو که در انتخابات مردمی شکست خورده بود، پس از پیروزی مادورو با تظاهرات خیابانی و تشویق هوادارانش به آشوب‌های مداوم، به دنبال سرنگونی دولت قانونی مادورو بود، اما در نهایت مادورو با کمک ارتش و حمایت‌های مردمی توانست گوایدو را منزوی و قدرت خود را تثبیت کند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ اواخر تیرماه امسال در گفت‌وگویی تلویزیونی آشکارا به نقش خود در طرح‌ریزی کودتا در کشورهای خارجی اعتراف کرد. بولتون در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: به عنوان کسی که در برنامه‌ریزی کودتا نه در اینجا (آمریکا) بلکه در برخی جاهای دیگر مشارکت داشتم می‌گویم که این اقدام (کودتا) نیازمند کار و وقت زیاد است.

این اظهارنظر بی‌سابقه و رسمی مقام ارشد دولت پیشین آمریکا پس از آن بیان شد که مجری سی‌ان‌ان خطاب به جان بولتون گفت ناآرامی‌ها و شورش‌های ۶ ژانویه پارسال به نوعی تلاش برای کودتا علیه جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ بود. جان بولتون در ادامه در برابر اصرار مجری برای تشریح این اظهارات بی‌سابقه به نقشش برای کودتا علیه «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا افزود: نمی‌خواهم جزئیات آن را بیان کنم، اما تلاشی ناموفق بود.

آمریکا سابقه‌ای طولانی در انجام کودتا در کشورهای دیگر دارد، اما معمولاً مقامات این کشور هیچ‌گاه این‌گونه رسماً و آشکارا به نقش‌شان در انجام کودتا در کشورهای دیگر اعتراف نمی‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.