همکاری اسرائیل با اوکراین زیر فشار آمریکا/عبور اسرائیل از خط قرمز درباره ایران

با افزایش فشارها، ایالات متحده اسرائیل را متقاعد کرده تا سیاست بی طرفی اش را کنار بگذارد.

منابعی در بروکسل به هاآرتص گفتند که اسرائیل در هفته های اخیر کمک های اطلاعاتی اش را از طریق ناتو به اوکراین افزایش داده است. یکی از منابع دفاعی اسرائیل در گفتگو با این نشریه مدعی شد که این مسئله را فرصتی خوب در رابطه تل اویو و بروکسل تعریف کرد. این ادعا در حالی رسانه ای شده است که ایران بارها خبر ارسال پهپاد نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است.

هارتص در ادامه این گزارش مدعی شد که یک ماه و نیم پیش بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل و آویو  کوهاوی، رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل، پیشنهاد اوکراین مبنی بر اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره پهپادهای سرنگون شده بر فراز اوکراین را رد کردند. گویا اسرائیل نگران آن بود که روسیه با هدف قرار دادن جنگده های اسرائیل در آسمان سوریه، دست به اقدامی تلافی جویانه زند.

اما به ادعای این نشریه حالا با افزایش فشار ایالات متحده، اسرائیل را متقاعد شده تا سیاست بی طرفی اش را کنار بگذارد.آنگونه که هارتص مدعی است، ماه گذشته، مقام های ارشد اروپایی گفتند که اسرائیل تحت فشارهای ایالات متحده با خرید میلیون ها دلار محموله استراتژیک برای اوکراین موافقت کرده است. قرار است این محموله از طریق یکی از کشورهای عضو ناتو منتقل شود. علاوه بر این تل آویو موافقت کرده تا سلاح هایی از جمله سیستم اپرتونیک و کنترل آتشرا نیز در اختیار اوکراین قرار دهد.

آنگونه که هارتص مدعی است طی چندین سال، ساختار اطلاعات نظامی اسرائیل نیروی هوایی و ردیایی پایگاه های این بازیگر داده هایی از پهپادهای ایرانی جمع آوری کرده اند و اگر بروکسل به این اطلاعات دسترسی یابد، اوکراین و کشورهای عضو ناتو و سایر بازیگران چون امارات، عربستان، ژاپن و استرالیا می توانند از اطلاعات فوق بهره برداری کنند. اسرائیل مدعی است که در ارتباط با پرنده های ایرانی بالاخص شاهد -136 یا همان پهپادهای کامیکازه، پرونده مفصلی تعریف کرده، حال آنگونه که هارتض مدعی شده مفاد این پرونده توسط سفیر اسرائیل در اتحادیه اروپا و ناتو در اختیار این نهاد ها قرار گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.