یک گام تا تکمیل بزرگراه تبریز - اردبیل

دنیای اقتصاد-تبریز: عملیات اجرایی بزرگراه بستان آباد - سراب به عنوان بخش اصلی بزرگراه تبریز - اردبیل در سه قطعه در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و تکمیل آن آذر ماه امسال به طول انجامید.

هر چند در زمان آغاز عملیات اجرایی بزرگراه بستان آباد - سراب، از اتمام آن در عرض دو سه سال سخن می رفت، اما تزریق قطره چکانی اعتبارات در کنار عواملی چون دشواری تملک اراضی محدوده طرح، کم کاری مسوولان در پیگیری برای جذب اعتبارات لازم و کوتاه بودن فصل کاری در منطقه به دلیل کوهستانی بودن آن سبب شد که تکمیل آن ۱۲ سال زمان ببرد.

این در حالی است که حجم ترافیک در مسیر بستان آباد - سراب به عنوان محور ارتباطی اصلی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان با شمال کشور بالاست، به گونه ای که مهناز بهمنی، نماینده وقت مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲ اعلام کرد در ایام تعطیل در ساعات اوج ترافیک و در طول شبانه روز حدود ۳۵ هزار دستگاه خودرو از این محور تردد می کند.

در همان سال ها خبرهای متعددی از وقوع حوادث مرگبار رانندگی در جاده قدیمی بستان آباد- سراب در رسانه ها منتشر می شد، زیرا این جاده، مسیر اصلی دسترسی مردم مناطق غرب و شمال غرب کشورمان به جاذبه های گردشگری سرعین در استان اردبیل و استان های گیلان و مازندران بود.

هر چند علی نوزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی هفدهم بهمن ۱۳۹۳ با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی قطعات اول و سوم بزرگراه بستان آباد - سراب از تکمیل آنها تا شهریور ماه ۱۳۹۴ خبر داد، اما گذشت زمان نشان داد که این طرح زیرساختی مطابق با برنامه زمانبندی پیش نمی رود.

هیجدهم فروردین ماه ۱۳۹۸ بود که قطعات اول و سوم بزرگراه سراب - بستان آباد به طول ۴۳ کیلومتر در آیینی با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی بهره برداری شد؛ البته در همان آیین اعلام شدکه قرار است تا پایان سال جاری قطعه پایانی آن نیز به بهره برداری برسد، اما تحقق این وعده تا آذر ماه امسال طول کشید.

کارشناسان امر همان زمان اعلام کردند که ارتقای ایمنی مسیر و کاهش سوانح رانندگی، کاهش مدت زمان سفر به میزان ۷۰ هزار نفر در ساعت در سال به ارزش معادل ۷۰ میلیارد ریال و صرفه جویی در مصرف سوخت به مبلع ۳۵ میلیارد ریال از جمله مزایای این طرح است.

هر چه بود، گذشت تا مردم منطقه، طعم شیرین استفاده از بزرگراه ۶۳ کیلومتری بستان آباد - سراب برای رانندگی ایمن و با آسوده خاطر را در دولت سیزدهم تجربه کنند؛ اتفاقی که آنان انتظار دارند با ادامه طرح از سراب به نیر شیرینی آن دوچندان شود.

[یک گام تا تکمیل بزرگراه تبریز - اردبیل]

آیین افتتاح قطعه سوم بزرگراه ۶۳ کیلومتری بستان آباد - سراب در اوایل آذر ماه جاری

نقطه پایان بر طرح ۱۲ ساله بزرگراه بستان آباد- سراب

سوم آذر ماه جاری بود که در اثر پیگیری های نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی، آخرین قطعه بزرگراه سراب- بستان‌آباد به عنوان یکی از محورهای شریانی ارتباطی شمال غرب کشور به طول ۱۳ کیلومتر با معاون وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این آیین گفت: به این ترتیب این بزرگراه ۶۳ کیلومتری به صورت چهارخطه با ایمنی بیشتر و افزایش سیر زیر بار ترافیک رفت.

خیراله خادمی اعلام کرد: برای احداث این قطعه در حدفاصل دوزدوزان تا کرکندی، بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شد و بهره‌برداری از آن نقش مهمی در توسعه ترانزیت داخلی و بین‌المللی، کاهش حوادث جاده‌ای، افزایش سرعت سیر در مسیر و همچنین توسعه و رونق اقتصادی استان آذربایجان شرقی خواهد داشت.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در آیین بهره برداری از تکمیل طرح ساخت بزرگراه بستان آباد- سراب اعلام کرد که یکی از اهداف اصلی دولت سیزدهم، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و پایان انتظار مردم برای افتتاح این پروژه‌هاست که در این راستا، امروز شاهد تکمیل بزرگراه سراب- بستان‌آباد با افتتاح ۱۳ کیلومتر باقی‌مانده از آن بودیم.

عابدین خرّم افزود: محور سراب- بستان‌آباد یکی از مسیرهای اصلی و شریانی در استان و منطقه شمال غرب است که باید زودتر از اینها چهاربانده می‌شد و ان‌شاءالله مردم منطقه از این پس از این بزرگراه استفاده خواهند کرد.

وی همچنین توجه به مناطق محروم را از اولویت‌های دولت برشمرد و گفت: امسال در استان آذربایجان شرقی، ۸۵۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده که یک آمار کم‌نظیر به شمار می‌رود.

خرّم افزود: در شهرستان سراب نیز ۵۰ کیلومتر راه روستایی و ۱۰ کیلومتر راه اصلی آسفالت شده و ۲۰ کیلومتر دیگر از راه‌های روستایی نیز برای آسفالت‌ریزی آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع برای احداث و بهسازی راه‌های اصلی و روستایی این شهرستان در سال جاری بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است که نشان‌دهنده توجه دولت به مناطق محروم و ایمنی حمل‌ونقل است.

به گزارش ایرنا، با تکمیل بزرگراه بستان آباد- سراب، از مجموع جاده قدیمی و یک طرفه ۲۲۰ کیلومتری تبریز - اردبیل که همه ساله شاهد وقوع صدها تصادف رانندگی با مرگ دهها نفر و مجروحیت تعداد بیشتر همراه بود، بیش از ۱۷۰ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده و در این میان تنها فاصله ۴۸ کیلومتری بین سراب و نیر باقیمانده که آن نیز در حال اجراست.

یوسف داودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی خرداد ماه پارسال از تخصیص ۳۲۷ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بزرگراه بستان آباد - سراب خبر داده بود که امید می رود با تخصیص کامل آن، تعریض جاده سراب-نیر و تبدیل آن به بزرگراه نیز سرعت بیشتری به خود بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.