اهتمام دولت عدالت محور، اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است

دنیای اقتصاد-تبریز: بهمن نقی پور در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس مفاد قانونی و مصوبات هیات دولت هر آنچه در توان دارد برای ارتقای جایگاه و اقتصاد شغل پرستاری انجام می دهد، ابراز امیدواری کرد با همدلی و همراهی، مشکلات جامعه پرستاری حل شود.

وی از پرستاران به عنوان یکی از اصلی ترین ستون های نظام سلامت یاد کرد و ادامه داد: این قشر زحمتکش در برهه‌های حساس تاریخی از جمله هشت سال دفاع مقدس و در روزهای سخت همه گیری کرونا همراه مردم ایران اسلامی بودند و صبورانه سختی ها را به جان خریدند و از جان خود گذشتند تا مرهمی بر درد بیماران باشند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای سخت همه گیری کرونا مجموعه پرستاری آذربایجان شرقی تعداد پنج شهید مدافع سلامت را تقدیم مردم و نظام کرده است، یادآور شد: ما امروز باید تلاش کنیم تا با پاسداشت یاد و خاطره شهدای عزیز مدافع سلامت رهرو این بزرگواران باشیم.

نقی پور توجه ویژه به گروه پرستاری را به معنی توسعه سیستم سلامت عنوان و اضافه کرد: در این مسیر باید همه دستگاه های اجرایی و به خصوص مجلس شورای اسلامی وارد عرصه شوند.

وی پیگیری های لازم برای افزایش توان علمی و عملی گروه پرستاری در کنار توجه به ایجاد آرامش روحی و روانی برای آنها و نیز ایجاد ثبات شغلی و عدم نگرانی از آینده را مورد تاکید قرار داد و گفت: حل مسائل حوزه پرستاری نیازمند ایجاد سیستم تعاملی بین وزارتخانه، دانشگاه ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.

نقی پور افزود: اهمیت پرستاری در دین مبین اسلام به صورت واضح و مشخص تبیین و آشکار شده است و جای افتخار است که پرستاران در چنین جایگاهی قرار دارند که روز ولادت حضرت زینب (س) روز پرستار نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: این نامگذاری، رسالت و وظایف پرستاران را دو چندان کرده تا با الگو قرار دادن حضرت زینب(س) به رغم تمام مشقت ها و سختی ها وظایف خود را به خوبی انجام دهند که امروز پرستاران این امر را به نحو احسن در عمل نشان می دهند.

نقی پور گفت: صبر، نظم، مهربانی، ایثار، از خودگذشتگی و اولویت دادن دیگران از جمله خصوصیات پرستاران است که خوشبختانه تمام این قشر در استان از مشخصات والایی برخوردار هستند.

 قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سال ۱۳۸۶ در مجلس به تصویب رسید و تاکنون از مطالبات بر زمین مانده این قشر زحمت کش بود که پس از سال ها انتظار هم اکنون به همت دولت سیزدهم وارد فاز اجرایی شده است.

چند روز پیش اجرای این قانون با پیش بینی سرمایه گذاری سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومانی آغاز شده است و مقرر شده که فعلاً کارانه فعلی را ضرب در ۲.۲ کنند و مبلغ حاصله را به صورت علی الحساب به پرستاران پرداخت کنند.

با اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات هزینه خدمات پرستاری که حدود ۲۵۰ خدمت نظیر سونداژ، اکسیژن‌تراپی و ترانسفوزیون می‌باشد به خود پرستاران تعلق می‌گیرد در حالی که اکنون برخی از این خدمات به نام پزشک ثبت می شود.

هم اکنون تعداد ۱۰ هزار پرستار در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند که کمبود ۵۰ درصدی در این حوزه وجود دارد و در صورت بی‌توجهی به این موضوع در آینده نزدیک استان با مشکلات شدید در حوزه سلامت روبرو خواهد شد.

هم اکنون ۱۰ هزار نیروی پرستاری در قالب اتاق عمل، بیهوشی و پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی، غیردولتی، خصوصی و سایر ارگان های فعالیت می کنند که به گفته مسوولان این حوزه این رقم حداقل باید به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

طبق آخرین آمارها، ۷۳ درصد مجموعه جامعه پرستاری آذربایجان شرقی را بانوان تشکیل می دهند و ضریب پرستار به تخت های بیمارستانی استان پایین تر از میانگین استاندارد بوده و جزو استان های ۱۴ و ۱۵ کشور به شمار می رود به طوری که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضریب ۱.۸ را برای رسیدن به استانداردهای جهانی اعلام کرده و این رقم در استان معادل ۹ دهم است که برای رسیدن به شرایط معمولی باید اقدامات فوری و به هنگام صورت پذیرد.

در حال حاضر ۳۸ درصد جامعه پرستاری آذربایجان شرقی زیر پنج سال سابقه و ۳۰ درصد نیز بالای ۱۰ سال سابقه دارند و طبق آخرین آمارها ۷۴ درصد آنها دارای مدرک کارشناسی، چهار درصد دارای کارشناسی ارشد و دکترا و بقیه مدارک تحصیلی پایین تر از کارشناسی هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.