حمله شدیداللحن شهباز شریف به عمران خان

روزنامه گاردین در گزارشی می‌نویسد: شهباز شریف ۷۰ ساله نخست وزیر کنونی پاکستان در نخستین مصاحبه خود پس از تصدی این سمت در آوریل سال جاری میلادی از خساراتی که عمران خان از سال ۲۰۱۸ چه در حوزه‌های داخلی و چه در حوزه‌های خارجی بر پاکستان روا داشت صحبت کرد.

پاکستان در حال حاضر در بحبوحه یک بحران اقتصادی بی‌سابقه به سر می‌برد، چرا که با تورم فزاینده، بدهی خارجی سرسام‌آور، کاهش ذخایر ارز و اکنون بیش از ۳۰ میلیارد دلار خسارت پس از آن روبروست که تحت تاثیر فاجعه آمیزترین سیل در تاریخ خود در اوت ۲۰۲۲ قرار گرفته؛ فاجعه‌ای که ناشی از بحران آب و هوایی می‌شود و ۱۶۰۰ کشته و میلیون‌ها بی سرپناه و بدون دسترسی به آب پاکیزه برجای گذاشته است.

شهباز شریف که برادر کوچک‌تر نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان و بخشی از یکی از قدرتمندترین سلسله‌های سیاسی پاکستان است، عمران خان را "دروغگو و شیاد" خواند که سیاست‌هایش اقتصاد کشور را ویران کرده است.

شریف، عمران خان را متهم کرد که در یک مانیفست ضد فساد شرکت می‌کرد تا امور کشور را مطابق برنامه شخصی خود و به شیوه‌ای که فقط می‌توان آن را به عنوان بی تجربه‌ترین، خودمحورترین، خودخواهترین و نادرست‌ترین سیاستمدار در تاریخ پاکستان توصیف کرد، انجام دهد.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان که همچنان محبوبیت زیادی در میان گروه‌های رای دهندگان دارد، در آوریل سال جاری میلادی پس از رای عدم اعتماد که باعث شد بسیاری از متحدانش در پارلمان علیه او شوند، از قدرت برکنار شد. همچنین مشخص شد که عمران خان در تلاش برای جلوگیری از برگزاری رای‌گیری، قانون اساسی را نقض و همچنین تهدید کرد که به جای واگذاری قدرت به ائتلاف مخالف، حکومت نظامی را اعمال خواهد کرد.

او ادعاهای مکرری مبنی بر بروز یک "توطئه خارجی" علیه خود توسط ایالات متحده را مطرح کرد و با وجود انکار علنی ایالات متحده، ارتش و شخصیت‌های دولتی و در جلسات خصوصی با دیپلمات‌ها، ادعا کرد که یک سند دیپلماتیک برای اثبات آن دارد.

این موضوع هفته گذشته پس از افشای فایل‌های صوتی مکالمات غیررسمی خصوصی که توسط عمران خان در زمان نخست‌وزیری او در دفترش برگزار می‌شد، بیشتر شد. بر اساس این فایل‌های صوتی افشا شده، عمران خان را در حال بحث در مورد چگونگی ایجاد یک توطئه در مورد یک تهدید خارجی یافته بودند.

شهباز شریف ادامه داد: فایل‌های صوتی فاش شده یک تایید انکارناپذیر است که او بزرگترین دروغگوی روی زمین است. من بابت این مساله احساس خوشحالی ندارم، بلکه خجالت زده و نگران هستم. وجهه کشور من به دلیل این دروغ‌هایی که از روی منافع شخصی گفته می‌شود به شدت آسیب دیده است.

از زمانیکه عمران خان از قدرت برکنار شد و البته اکنون رهبر اپوزیسیون است، میلیون‌ها حامی خود را در گردهمایی‌ها و سخنرانی‌ها در سراسر کشور تحریک می‌کند، تئوری‌های توطئه را عرضه و دولت ائتلافی به رهبری شریف را متهم به فاسد بودن و دولت وارداتی غربی می‌کند. او حتی متعهد شده که در انتخابات بعدی حضور یابد و در هفته‌های آینده یک راهپیمایی "غافلگیرکننده" در اسلام‌آباد، پایتخت، برنامه ریزی می‌کند.

روایت پوپولیستی عمران خان بسیار مؤثر واقع شده و همچنین به آزاری برای دستگاه قدرتمند نظامی پاکستان بدل شده که با وجود ادعای دور ماندن از سیاست، در سال ۲۰۱۸ از او حمایت کردند و به نظر می‌رسد که این روند انتخاب او را ممکن ساخته است. در محافل سیاسی و دیپلماتیک، سقوط عمران خان از قدرت به طور گسترده با فروپاشی روابط او با مقام‌های ارشد نظامی مرتبط است. از زمانی که دولتش سرنگون شد، حامیان خود را به ویژه بر ضد فرمانده ارتش یعنی قمر جاوید باجوا معطوف کرد.

شهباز شریف که با تشکیلات نظامی هم کار کرده، اذعان داشت در زمانیکه عمران خان در خیابان ها بسیج می‌شد، با چالش‌های مهمی در حکومت پاکستان مواجه بود. برخی از تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده توسط دولت شریف، مانند افزایش مالیات بر سوخت، خوشایند مردم نبوده است.

شریف ادامه می‌دهد: پیش از این هرگز نگران آینده کشورمان نبودم. عمران خان بی نهایت زهر به این جامعه تزریق و آن را به شدت دچار دو دستگی کرده است. او حقایق را تحریف و نفرت ایجاد می‌کند.

نحوه برخورد با عمران خان به منبع اصلی اختلاف در ائتلاف حاکم، معروف به جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) تبدیل شده است. بسیاری از نزدیکان شهباز شریف به صورت علمی از او به خاطر عدم دستگیری نخست وزیر سابق حتی پس از صدور حکم انتقاد کردند.

"مولانا فضل‌الرحمن"، یکی از قدرتمندترین چهره‌های حزب دموکراتیک خلق، در گفت‌وگو با گاردین می‌گوید: شکایت اصلی ما از عمران خان است که توسط دادگاه به عنوان نقض کننده قانون اساسی اعلام شده است. چرا او توسط دولت دستگیر نمی‌شود؟

مریم نواز که دختر نواز شریف و معاون حزب "مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز" است، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که عمران خان باید تا الان می بایست پشت میله‌های زندان باشد.

به نظر می‌رسد که نخست وزیر برکنار شده پاکستان از این تهدیدها استقبال کرد چون او در یک تجمع در روز یکشنبه گفته بود: من و همچنین ملتم حاضریم به زندان بروم. ما از زندان هراسی در دل نداریم.

شهباز شریف در مورد دستگیری عمران خان نباید دستخوش حدس و گمان شود اما کابینه او تحقیقات قانونی در مورد افشاگری‌های صوتی را تایید کرده و شهباز شریف خودش گفته که عمران خان "باید پاسخگوی همه این اعمال جنایتکارانه باشد".

نخست وزیر پاکستان همچنین از تلاش‌های خود برای بازسازی روابط با چندین متحد خارجی پاکستان صحبت کرد که به نظر می‌رسد پس از سال ۲۰۱۸ دستخوش تحولات ناخوشایند شده است. او به رفتار عمران خان در سطح امور و روابط بین الملل اشاره کرد و افزود: برخی از رهبران خارجی درباره شخصیت عمران خان به من گفتند. آنها به من گفتند که او بی ادب است، دروغ می‌گوید و یک خودشیفته است.

اگرچه احساسات ضد آمریکایی هنوز در خیابان‌های پاکستان موج می‌زند، اما دولت شهباز شریف فعالانه برای بهبود روابط با واشنگتن تلاش می‌کند. دولت اسلام آباد اخیرا با قراردادی ۴۵۰ میلیون دلاری با ایالات متحده برای جنگنده‌های F-۱۶ و با وجود تمامی مشکلات مالی موافقت کرده و بایدن و شریف برای مدت کوتاهی در سازمان ملل در نیویورک ملاقات داشتند؛ جاییکه بایدن متعهد شد از پاکستان در زمینه احیا پس از سیل خانمان برانداز در این کشور حمایت کند.

شریف گفته است: عمران خان بدون دلیلی به روابط پاکستان با ایالات متحده آسیب رسانده است.

او همچنین عنوان داشت، رابطه نزدیک پاکستان با چین را که بنا بر گزارش‌ها در زمان نخست وزیر برکنار شده پس از توقف کریدور اقتصادی چین-پاکستان آسیب دید، مجددا احیا می‌کند.

این نگرانی وجود دارد که این پروژه پاکستان را به دام بدهی با چین بکشاند و افزایش مخالفت‌های محلی منجر به آسیب دیدن پروژه‌های مذکور و کارگران در انفجارها شود. با این حال و با وجود نگرانی‌های امنیتی چین گفته است که ابتکار عمل جاده و کمربند را عقب می‌اندازد، شهباز شریف نیز قول داد به این پروژه ادامه دهد و در ماه نوامبر از چین بازدید می‌کند و این کشور را "یکی از مورد اعتمادترین دوستان پاکستان" توصیف کرده است.

همچنین به نظر می‌رسد که بسیاری از سیاست‌های شهباز شریف ادامه سیاست‌های برادر بزرگترش نواز شریف باشد که از سال ۱۹۹۰ برای سه دوره نخست‌وزیر بود. در سال ۲۰۱۷، شریف از سمت خود رد صلاحیت و به اتهام فساد به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.