«قوه قضاییه در مسیر پیش روی خود موفق نمی‌شود مگر آنکه از افکار عمومی و رسانه‌ها کمک بگیرد.» این عباراتی است که صاحب امتیاز و مدیر گروه رسانه‌های «اعتماد» در جریان دیدار صمیمانه رییس دستگاه قضا با مدیران رسانه و خبرنگاران با استفاده از آنها تلاش می‌کند تصویری از چشم‌اندازهای پیش روی قوه قضاییه برای عبور از چالش‌ها و موانع ارایه کند؛ چالش‌هایی که عبور از آنها، زمینه دستیابی به «توسعه قضایی» به عنوان مهم‌ترین رکن توسعه در هر جامعه‌ای را فراهم می‌سازد و الیاس حضرتی معتقد است، قوه قضاییه باید در مسیر تحقق آن گام بردارد. حضرتی اما در ادامه با بازخوانی مسیری که دستگاه قضا طی یک‌سال گذشته و در زمان ریاست حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای پیموده است، عملکرد این قوه در حوزه موضوعاتی چون امور «ایرانیان خارج از کشور»، «استقلال قوه قضاییه»، «علنی بودن دادگاه‌ها»، «وضعیت زندان‌ها»، «ضرورت محدود بودن تعداد زندانیان»، «نهاد وکالت که باید در کنار مجرم و متهم باشد»، «تماس متهم با خانواده» و «بازداشت‌های موقت» را خوب ارزیابی می‌کند و با تحلیل لایه‌های درونی این دستاوردها تلاش می‌کند پاسخی برای این پرسش کلیدی پیدا کند که چگونه می‌توان این دستاوردها را حفظ کرد و دامنه آنها را گسترش داد؟ صاحب امتیاز و مدیر گروه رسانه‌های «اعتماد» در بخش‌های دیگر اظهاراتش به چالش‌های پیش روی قوه قضاییه نیز اشاره می‌کند و خواستار تعیین تکلیف موضوع زندانیان سیاسی (فرهنگیان، کارگران، فعالان اجتماعی و محیط زیستی و فعالان سیاسی) و اساسا تعریف جرم سیاسی در کشور می‌شود. او با اشاره به برخی برخوردهای دوگانه در دستگاه قضا با ذکر مثالی به برخی اتهامات مطرح شده در روزنامه کیهان اشاره می‌کند که بدون هیچ سند و مدرکی در خصوص چهره‌های برجسته سیاسی مطرح شده، اما دستگاه قضایی در پیگیری یا تکذیب آن عکس‌العملی از خود نشان نداده است. با توجه به وعده‌ای که روز گذشته در خصوص بازتاب اظهارات مهم الیاس حضرتی در این دیدار به مخاطبان داده بودیم، در این شماره مشروح اظهارات مدیر مسوول روزنامه «اعتماد» را در معرض نگاه مخاطبان فرهیخته «اعتماد» قرار می‌دهیم. گفتنی است با توجه به اینکه صحبت‌های مطرح شده صاحب امتیاز گروه رسانه‌های «اعتماد» در خبرگزاری میزان به صورت ناقص، مبهم و تقطیع شده منتشر شد، «اعتماد» ناچار به انتشار کامل این گفت‌وگوها برای آگاهی افکار عمومی از این اظهارات شده است. در صورتی که فیلم این اظهارات در آینده در اختیار مجموعه قرار بگیرد، این تصاویر نیز در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. الیاس حضرتی طی سخنانی در دیدار جمعی از اصحاب رسانه با رییس قوه قضاییه گفت: از آقای محسنی‌اژه‌ای که ترتیب این جلسه را دادند، قدردانی می‌کنم. من سال‌های سال است که آقای محسنی‌اژه‌ای را می‌شناسم و ایشان هم همیشه به بنده محبت و بزرگواری داشتند و با هم رفاقت داشتیم. از موقعی که محسنی‌اژه‌ای به قوه قضاییه آمدند، من تمام صحبت‌ها، ملاقات‌ها و جلسات ایشان را با دقت دنبال می‌کردم و احساسم این بوده که یک جهش و تحولی در خود آقای اژه‌ای صورت گرفته است؛ البته من این را لطف خدا می‌دانستم که این ‌بار سنگین را ایشان به دوش گرفته‌اند. حضرتی ادامه داد: تمام تجارب انباشته سال‌های مختلف آقای محسنی‌اژه‌ای در شکل طرح و ایده‌های جدید، جذاب و راهگشا، جاری و صادر می‌شود و این موضوع، طوایف مختلف مردم که علاقه‌مند به ارتقای این نظام و رفع مشکلات آن هستند و معتقدند که مسائل این کشور جز از طریق قوه قضاییه مقتدر و مستقل حل نمی‌شود را بسیار امیدوار کرده است.

وی افزود: صحبت‌ها و مواضع رییس دستگاه قضا طی این مدت در خصوص «ایرانیان خارج از کشور»، «استقلال قوه قضاییه»، «علنی بودن دادگاه‌ها»، «وضعیت زندان‌ها»، «ضرورت محدود بودن تعداد زندانیان»، «نهاد وکالت که باید در کنار مجرم و متهم باشد»، «تماس متهم با خانواده» و «بازداشت‌های موقت» مواضعی بسیار خوب بوده است.

حضرتی گفت: متاسفانه موانع مختلفی در کشور ما وجود دارد که من نام آن را «کارخانه تولید جرم» می‌گذارم؛ تعدد عناوین مجرمانه در کشور ما بسیار زیاد است هم در قوه مجریه، هم در نهادهای مختلف و هم در میان عامه مردم، تعریف محدودی از جرم وجود ندارد. از سوی دیگر به دلیل آنکه مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماعی، مردم را گرفتار و عصبی کرده است، دایما شاهد تولید جرم هستیم و دستگاه قضا باید دایما به دنبال جرم‌های مختلف بدود و امکان ندارد که با روند کنونی این داستان تمام شود.

وی بیان داشت: من احساس می‌کنم که اصطلاحا شارژ و باتری آقای اژه‌ای به مرور و آرام‌آرام در مواجهه با این مشکلات و موانع سنگین، در حال تمام شدن است، چون فشارها و موانع خیلی زیاد است.

حضرتی در ادامه گفت: بحث ضابطین که از سوی آقای اژه‌ای مطرح شد یک انقلاب قضایی بود، اما برخی موضوعات مطرح شده از سوی آقای کواکبیان در همین جلسه [مثل داستان آقای تاج‌زاده و خانم سپیده رشنو نشان می‌دهد] که رییس قوه قضاییه یا از بعضی مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند یا از دست ایشان خارج است یا آنکه اصلا در جریان نیستند که البته امیدواریم اینچنین نباشد.

مدیر گروه رسانه‌های «اعتماد» در بخش دیگری از سخنان گفت: تعداد زندانیان سیاسی ما چند نفر است؟ من فکر نمی‌کنم بیشتر از ۲۰۰ نفر باشد؛ اصلا برازنده جمهوری اسلامی ایران نیست که زندانی سیاسی داشته باشد. واقعا آزاد شدن یا ماندن‌شان در زندان تفاوتی ندارد؛ همین زندانیان سیاسی در درون زندان، بیانیه و اطلاعیه می‌دهند، با خانواده‌های‌شان در تماس هستند و اگر بیرون از زندان هم باشند همین کارها را انجام خواهند داد. مردم هم آنقدر گرفتار مسائل معیشتی هستند که اصلا توجهی به این امور ندارند و ما نباید بی‌خود و بی‌جهت برای جمهوری اسلامی هزینه‌تراشی کنیم، البته متاسفانه این اشتباه از قدیم انجام می‌شد.

وی افزود: یک نویسنده خارجی می‌گوید: «همه علاقه‌مندند که سیستم و اداره‌ای داشته باشند که در آن هیچ‌گونه مشکلی پیش نیاید، فلذا اولین کاری که می‌کنند سراغ آدم‌های سالم و خوب می‌روند در حالی که با آدم‌های خوب به تنهایی امکان اصلاح امور وجود ندارد، شما باید سیستمی بسازید که در آن سیستم افرادی هم که مشکل دارند منافع خود را در درست کار کردن ببینند»؛ در حال حاضر شاهد هستیم آن دلالی را که به داخل دادگستری راه نمی‌دهند، در بیرون از دادگستری با قاضی قرار می‌گذارد و همچنان رشوه رد و بدل می‌شود و متاسفانه این موضوع در سطح وسیع وجود دارد و اصلا کم نشده است. بعضا افراد بدون آنکه پول خرج نکنند، نمی‌توانند قدم از قدم بردارند. متاسفانه در کشور ما موجی ایجاد می‌شود و به عنوان مثال روسای قوای مجریه و قضاییه یک‌باره سراغ آزادسازی سواحل و قلع و قمع ویلاها و ساختمان‌های غیرمجاز می‌روند، اما بعد از سه، چهار ماه آن موضوع فراموش می‌شود. حضرتی با بیان اینکه رییس قوه قضاییه در مسیر پیش روی خود موفق نمی‌شود مگر آنکه از افکار عمومی و رسانه‌ها کمک بگیرد، گفت: مرکز رسانه قوه قضاییه زحمات زیادی برای تعامل با افکار عمومی و رسانه‌ها می‌کشد، اما این اقدامات اصلا کافی نیست و قوه قضاییه باید از تمام ظرفیت رسانه‌های کشور در جهت فرهنگ‌سازی و کمک به دستگاه قضایی استفاده کند؛ به نظر می‌رسد که در کنار برگزاری دادگاه‌های علنی، کمک گرفتن از صاحب‌نظران حقوقی و قضایی و جمع‌بندی و ارایه مسائل مطروحه حقوقی و قضایی در رسانه‌ها به رییس دستگاه قضا، امری ضروری باشد.

وی ضمن قدردانی از زحمات و برخوردهای محترمانه با اصحاب رسانه در دادسرای فرهنگ و رسانه اظهار کرد: در گذشته، شاکی اصلی اصحاب رسانه مدعی‌العموم بود اما امروز الحمدلله این‌گونه نیست و وضعیت بسیار خوب شده است. قوه قضاییه باید کمک‌حال رسانه باشد. چنانچه پشت ما به قوه قضاییه گرم باشد به سمت حل مسائل و تهیه موضوعات گزارش‌های تحقیقی درست و مستند در خصوص مسائل مختلف می‌رویم و ان‌شاءالله دستگاه قضایی هم پیگیر می‌شود. حضرتی در پایان با بیان اینکه تکلیف بعضی از موضوعات را فقط باید قوه قضاییه مشخص کند، گفت: بارها و بارها در روزنامه تحت مدیریت جناب آقای حسین شریعتمداری مطرح می‌شود که فلان شخص معتبر و محترم ۵۰ میلیون دلار از فلان کشور گرفته است؛ چنانچه آن پول گرفته شده باشد، قوه قضاییه باید یقه آن شخص را بگیرد و چنانچه این پول دریافت نشده باشد باید رسانه مورد نظر پاسخگو باشد. نمی‌شود برای افکار عمومی تره خرد نکنیم و این‌گونه مسائل در هوا بماند و کسی هم به آن توجهی نکند و در این موضوع توپ در زمین قوه قضاییه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.