گوترش هشدار داد: عدم اقدام در خصوص تغییرات اقلیمی خودکشی جمعی است

در حالی که مقامات ۴۰ کشور روز دوشنبه برای بررسی چگونگی مبارزه با تأثیرات فزاینده تغییرات اقلیمی در برلین تشکیل جلسه دادند، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که بشریت با عدم اقدام در این خصوص «خودکشی دسته جمعی» را انتخاب کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی هشدار داد که هدف محدودیت دمای  ۱.۵ درجه سانتیگراد گرمایش زمین که در سال ۲۰۱۵ در پیمان آب و هوایی پاریس در مورد آن توافق شده بود، از دسترس دور می شود درحالی که تعداد بیشتری از انسان ها با بلایایی چون سیل، خشکسالی، طوفان و آتش سوزی مواجه می شوند.

وی گفت: هیچ کشوری مصون نیست. با این حال ما همچنان به معتاد به استفاده از سوخت های فسیلی هستیم.

گوترش با انتقاد از کشورها به خاطر" مقصر دانستن دیگران به جای پذیرش مسئولیت برای آینده جمعی خود" از کشورهای ثروتمند خواست به وعده هایی که به کشورهای کم درآمد داده اند عمل کنند.

وی گفت: ما یک انتخاب داریم. اقدام جمعی یا خودکشی جمعی. این انتخاب بر عهده ما است.

دبیرکل سازمان ملل پیش از این نیز گفته بود: تغییرات اقلیمی همه جوامع را تهدید می کند، از کشورهای کوچک جزیره ای در حال توسعه در دریای کارائیب گرفته تا آتش سوزی هایی که جوامع در کالیفرنیا را کاملا تخریب کرده است.

وی همچنین ۱۶ خرداد ماه به مناسبت روز جهانی محیط زیست گفت: حفاظت از سلامت جو زمین، غنا و تنوع حیات، اکوسیستم ها و منابع محدود روی زمین حیاتی است. اما ما در انجام این کار در حال شکست خوردن هستیم. بیش از ۳ میلیارد نفر تحت تأثیر اکوسیستم های تخریب شده قرار دارند. آلودگی عامل حدود ۹ میلیون مرگ زودرس در سال است.

وی خاطر نشان کرد: بیش از یک میلیون گونه گیاهی و جانوری در خطر انقراض هستند که بسیاری از آنها در طی چند دهه اخیر اتفاق افتاده است. نزدیک به نیمی از بشریت در حال حاضر در حوزه خطرناک اقلیمی قرار دارند. احتمال مرگ ناشی از تغییرات اقلیمی مانند گرمای شدید، سیل و خشکسالی ۱۵ برابر بیشتر شده است.

گوترش ادامه داد: ۵۰  درصد احتمال  دارد که میانگین دمای جهانی سالانه از حد ۱.۵ درجه سانتیگراد توافق پاریس در پنج سال آینده خارج شود.  بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در هر سال ممکن است به دلیل اختلالات آب و هوایی تا سال ۲۰۵۰ آواره شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.