پوتین اوکراین را متهم کرد/ افزایش شدت بمباران‌ در ماریوپل

با ادامه جنگ روسیه علیه اوکراین، اقدامات غربی ها علیه مسکو گسترده می شود و این کشورها قصد دارند روز به روز حلقه محاصره روسیه را تنگ تر کنند.

هر چند به باور برخی کارشناسان روسیه به دنبال پیروزی استراتژیک علیه اروپا و آمریکاست و می خواهد نظام جهانی چندقطبی جدیدی را به کرسی بنشاند اما در مقابل آمریکا نیز می خواهد شکست استراتژیکی بر روسیه تحمیل کند و اروپا را در این نزاع گرفتار کند تا بعد از آن به همراه کشورهای انگلوساکسون برای رویارویی با چین فارغ شود.

این کارشناسان بر این باورند که اوکراین فقط یک گوشت قربانی است که آمریکا نابودش کرد تا روسیه و اروپا را در باتلاق گرفتار کند. همچنین آمریکا اجازه نمی دهد که مذاکرات روسیه و اوکراین به نتیجه برسد.

در همین حال، همزمان با آغاز چهارمین هفتۀ جنگ اوکراین، سازمان ملل هشدار داد که تداوم درگیری‌های خونین باعث خواهد شد که بخش قابل توجهی از این کشور دچار فقری گسترده شود.

درپی حمله روسیه به اوکراین که در ۲۴ فوریه آغاز شد، تا کنون بیش از ۳ میلیون اوکراینی مجبور به ترک خانه‌های خود و تن دادن به آوارگی شده‌اند و بمباران‌های گسترده مناطق مسکونی نیز هزاران کشته یا زخمی برجای گذاشته است.

روز پنج‌شنبه فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده خواستار تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بحث دربارۀ اوکراین شدند.

بسیاری از کشورها حملات گسترده روسیه به مناطق مسکونی اوکراین را «جنایت جنگی» توصیف کرده‌اند و بر همین اساس نیز بریتانیا اعلام کرد که با هدف کمک به این کشور، تسلیحات ضد هوایی و پرسنل نظامی بیشتری به لهستان می‌فرستد.

در آن سوی جبهه نبرد نیز ولادیمیر پویتن، رئیس جمهوری روسیه طی سخنرانی جدیدی که از تلویزیون این کشور پخش شد، روس‌هایی را که از این جنگ حمایت نمی‌کنند «خائن» خطاب کرد و گفت: «ما همیشه قادر خواهیم بود که وطن‌پرستان واقعی را از تفاله‌ها و خائنان تشخیص دهیم.»

کرملین همچنین از ایالات متحده به دلیل سخنان اخیر جو بایدن که پوتین را «جنایتکار جنگی» خوانده بود، بشدت انتقاد کرد.

آخرین اخبار و تحولات مرتبط با حملۀ روسیه به اوکراین 

شش کشور غربی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه پیش از برگزاری دهمین نشست این شورا از زمان حمله روسیه به اوکراین، استفاده مسکو از این نهاد برای انتشار «اخبار نادرست» و «تبلیغات» را محکوم کردند.

در بیانیه مشترک آمریکا، فرانسه، بریتانیا، نروژ، آلبانی و ایرلند که لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل آن را خواند، این کشورها ادعای روسیه برای تشکیل جلسه در رابطه وجود سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین را «دروغ» خواندند.

آنها در بیانیه خود گفته‌اند که روسیه با این «دروغ‌ها» تنها یک هدف دارد: «منحرف کردن اذهان از مسئولیت روسیه در این جنگ و فاجعه انسانی که مسبب آن بوده است».

شورای امنیت پیش از این در هفته گذشته جلسه مشابهی را به درخواست روسیه برگزار کرده بود.

در نشست جدید، ایالات متحده بار دیگر تاکید کرد که «اوکراین برنامه تسلیحات بیولوژیکی ندارد».

سفیر آمریکا گفت: «ما همچنان معتقدیم این امکان وجود دارد که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از عوامل شیمیایی یا بیولوژیکی علیه مردم اوکراین باشد.»

ایزومی ناکامیتسو، نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح، این بار نیز مانند هفته گذشته تاکید کرد که دفتر او هیچ گونه احباری از وجود برنامه سلاح بیولوژیکی در اوکراین ندارد و بنابراین هیچ مأموریتی نیز برای تحقیق در مورد آنها داده نشده است.

شی: چین و آمریکا به برقراری صلح در جهان کمک کنند

شی جین‌پینگ در جریان گفتگو درباره جنگ اوکراین به همتای آمریکایی خود گفت: «چین و ایالات متحده مسئولیت کمک به دستیابی به صلح جهانی را دارند.»

بر پایه گزارش تلویزیون چین، شی به بایدن گفت: «بحران اوکراین چیزی نیست که ما بخواهیم شاهد آن باشیم.»

رئیس جمهوری چین که کشورش به همراه آمریکا دو اقتصاد برتر جهان و دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، همچنین گفت: «این بر عهده ماست که نه تنها روابط چین و آمریکا را در مسیر درست هدایت کنیم، بلکه مسئولیت‌های بین‌المللی خود را نیز به دوش کشیده و برای برقراری صلح و آرامش در جهان تلاش کنیم.»

پکن از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده و ناتو را مسئول این درگیری می‌داند.

سربازان اوکراینی کشته شده در تهاجم ارتش روسیه به ایرپین در نزدیکی کی‌یف

بر اساس گزارش کوتاهی که از شبکه تلویزیونی چینی سی‌سی‌تی‌وی پخش شد، رئیس جمهور چین گفته است که «روابط بین کشورها نباید تا حد رویارویی مسلحانه پیش رود».

او به همتای آمریکایی خود گفت: «تضاد به نفع هیچ کس نیست. صلح و امنیت کالایی است که جامعه بین‌المللی باید در قلب خود داشته باشد.»

قرار بود بایدن در این گفتگو از رئیس جمهوری چین بخواهد موضع خود را در برابر جنگ روسیه در اوکراین مشخص کند. هنوز از محتوای سخنان بایدن در این گفتگو خبری منتشر نشده است، اما کاخ سفید اعلام کرد این گفتگوی دوساعته، در حدود ساعت ۱۵ به وقت گرینویچ به پایان رسیده است. 

زلنسکی برای نمایندگان مجلس فرانسه سخنرانی می‌کند

ریاست مجلس ملی اوکراین روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور قرار است روز چهارشنبه ساعت ۱۵ به صورت زنده از طریق ویدئو در برابر نمایندگان مجلس ملی فرانسه سخنرانی کند.

در این بیانیه آمده است: «وضعیت جنگی که بر مردم اوکراین تحمیل شده، به همه مردم اروپا و مجامع پارلمانی آنها مربوط می‌شود».

زلنسکی پیش از این ویدیویی برای نمایندگان پارلمان‌های اروپا، بریتانیا و کانادا، و نیز کنگره آمریکا و بوندستاگ آلمان صحبت کرده است. او روز یکشنبه نیز قرار است برای نمایندگان مجلس اسرائیل سخنرانی کند.

شی به بایدن: جنگ به نفع هیچ کس نیست

بر پایه اظهارات گزارش شده در تلویزیون چین، شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور روز جمعه در گفتگو با همتای آمریکایی خود درباره جنگ جاری در اوکراین، جو بایدن گفت که درگیری «به نفع هیچ کس نیست».

تصویر پوتین هنگام سخنرانی در تلویزیون محو شد

تصویر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حالی که مشغول سخنرانی بود، از صفحه تلویزیون محو شد.

او روز جمعه در حال سخنرانی در مراسمی بود که با حضور ده‌ها هزار نفر در یک استادیوم بزرگ به مناسبت سالگرد الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ برگزار شده بود که ناگهان پخش تلویزیونی این سخنرانی قطع شده و به جای آن تصاویر دیگری از همان مراسم همراه با موسیقی پخش شد.

پخش این مراسم ۱۵ دقیقه بعد از سر گرفته شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در توضیح این رویداد گفت که پخش این برنامه به دلیل «نقص فنی در سرور» قطع شده است.

زلنسکی: هنوز صدها نفر زیر آوار ساختمان تئاتر ماریوپل هستند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز جمعه گفت که تاکنون بیش از ۱۳۰ نفر از درون ساختمان تئاتری در ماریوپل که توسط ارتش روسیه بمباران شده بود نجات یافته‌اند، اما هنوز «صدها» نفر دیگر زیر آوار مانده‌اند.

وی با اعلام این خبر در یک پیام ویدئویی اطمینان داد که عملیات امدادی «با وجود بمباران» ادامه دارد.

از آغاز جنگ تاکنون ۲۲۲ نفر از جمله ۵۶ غیرنظامی در کی‌یف کشته شده‌اند

شهرداری کی‌یف، پایتخت اوکراین روز جمعه اعلام کرد که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین از سه هفته پیش، ۲۲۲ نفر از جمله ۵۶ غیرنظامی شامل ۴ کودک در این شهر کشته شده‌اند.

شهرداری در پیام‌رسان تلگرام همچنین اعلام کرد که از آغاز جنگ در ۲۴ فوریه تاکنون ۸۸۹ نفر از جمله ۲۴۱ غیرنظامی نیز در کی‌یف زخمی شده‌اند.

بر اساس اعلام شهرداری که همچنین از آسیب دیدن ۳۶ ساختمان مسکونی و ۱۰ مدرسه خبر داده، در میان مجروحان ۱۸ کودک، ۳ راننده آمبولانس و یک پزشک اورژانس وجود دارند.

به گفته ارتش اوکراین، نیروهای روسی به هدف محاصره کی‌یف، کنترل برخی از مناطق اطراف شهر را به دست گرفته‌اند، اما پیشروی آنها در حال حاضر متوقف شده است.

کی‌یف قبل از جنگ نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر جمعیت داشت، اما بر اساس برآوردهای مقامات اوکراینی، از آغاز تهاجم تاکنون تقریباً نیمی ساکنان شهر را ترک کرده‌اند.

یک مقام روسی منتقد جنگ استعفا داد

آرکادی دوورکوویچ، مشاور سابق کرملین و از معدود مقامات روسی منتقد حمله به اوکراین از مدیریت یک نهاد اقتصادی دولتی استعفا داد.

این نهاد در بیانیه‌ای گفت: «آرکادی دوورکوویچ تصمیم گرفته است از ریاست بنیاد اسکولکوو کناره‌گیری کرده و بر پروژه های آموزشی تمرکز کند.»

بنیاد اسکولکوو که در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد، یک نهاد دولتی فعال در زمینه نوآوری است که هدف آن ایجاد معادل روسی دره سیلیکون و تنوع بخشیدن به اقتصاد بسیار وابسته به نفت و گاز کشور است.

آقای دوورکوویچ ۴۹ ساله که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ معاون نخست وزیر روسیه بود، همچنین رئیس فعلی فدراسیون بین‌المللی شطرنج است، نهاد ورزشی که روسیه نفوذ چشمگیر خود را در آن حفظ کرده است.

او اخیرا جنگ را «بدترین چیز در زندگی انسان» خوانده و در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفته بود که فکرش پیش غیرنظامیان اوکراینی است.

نشست گروه هفت، ناتو سران اتحادیه با حضور بایدن، پنجشنبه در بروکسل

کریستین هافمن، سخنگوی دولت آلمان روز جمعه اعلام کرد که نشست گروه ۷ برای بررسی تهاجم روسیه به اوکراین که در پی اجلاس سران ناتو و اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی شده، پنجشنبه آینده در بروکسل برگزار خواهد شد.

آلمان در سال جاری ریاست جی۷ را بر عهده دارد، گروهی که ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، کانادا، ژاپن و ایتالیا در آن حضور دارند.

قرار است در همان روز ناتو نیز نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی جنگ اوکراین برگزار کند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز قرار است که با سفر به بروکسل در این نشست شرکت کند.

نشست سران اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه ۲۴ مارس در بروکسل با حضور رئیس جمهور آمریکا برگزار می‌شود.

نروژ حضور نظامی خود در مرز روسیه را تقویت می‌کند

در پی تداوم حضور نظامی روسیه در اوکراین و افزایش احتمال خطر این کشور برای متحدان غربی، دولت نروژ روز جمعه اعلام کرد که در سال جاری بیش از ۳۰۰ میلیون یورو دیگر برای تقویت حضور نظامی خود در نزدیکی مرز خود با روسیه در شمال آزاد اختصاص خواهد داد.

اود راجر انوکسن، وزیر دفاع نروژ با اظهار این موضوع در یک نشست مطبوعاتی گفت: «حتی اگر حمله روسیه به نروژ محتمل نباشد، باید متوجه بود که ما همسایه‌ای در شرق داریم که خطرناک‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر شده است.»

به گفته این مقام نروژی، از این بودجه برای افزایش حضور نیروی دریایی در شمال، آموزش بیشتر نیروهای فعال و ذخیره، افزایش ذخایر مهمات، سوخت و سایر تجهیزات حیاتی، بهبود امکانات برای پذیرش نیروهای متحد کشور و تقویت دفاع سایبری استفاده خواهد شد.

نروژ که نگهبان مرزهای شمالی ناتو در اروپا به شمار می‌رود، ۱۹۶ کیلومتر مرز زمینی با روسیه در قطب شمال و همچنین مرز دریایی عظیمی با این کشور در دریای بارنتز دارد.

وزیر دفاع نروژ همچنین گفت: «روسیه منافع امنیتی قابل توجهی در همسایگی ما دارد و شمال مرتفع نیز اهمیت اقتصادی زیادی برای روسیه دارد.»

در حال حاضر در نروژ رزمایش‌های مهم دریایی، هوایی و زمینی با شرکت حدود ۳۰ هزار سرباز از ۲۷ کشور از اعضای ناتو و نیز سوئد و فنلاند در حال برگزاری است.

دولت نروژ همچنین از آزادسازی ۵۰ میلیون یورو دیگر برای تقویت دفاع مدنی خبر داده است.

یوناس گار استور، نخست وزیر نروژ به پارلمان گفت که کشور برای پذیرش ۱۰۰ هزار جنگزده اوکراینی آماده می‌شود.

نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست، اما در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی مشابه تحریم‌های ۲۷ کشور اروپایی را علیه مسکو اعمال کرده است.

ده دیپلمات روسی از کشورهای بالتیک اخراج شدند

در مجموع ۱۰ دیپلمات روسی از سفارت‌های این کشور در پایتخت‌های سه کشور لیتوانی، لتونی و استونی اخراج شدند. مقامات ویلنیوس، ریگا و تالین این اقدام را در واکنش به حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین انجام داده‌اند.

روسیه در واکنش به این اقدام اعلام کرد که پاسخ آن را خواهد داد.

نیروهای مسلح اوکراین می‌گویند که از  زمان آغاز حمله روسیه در ۲۴ فوریه تا کنون، حدود ۱۴۲۰۰ تن از سربازان روسیه کشته شده‌اند.

در بیانیه ارتش اوکراین آمده است که در این مدت (کمی بیش از سه هفته) ۴۵۰ تانک روسیه و حدود ۱۴۵۰ خودروی زرهی جنگی دیگر، همچنین ۹۳ هواپیمای روسی و ۱۱۲ هلیکوپتر منهدم شده است.

بیانیه می‌افزاید که ۲۰۵ سامانه توپخانه روسیه به همراه ۷۲ سامانه موشکی پرتاب چندگانه و ۴۳ سامانه تسلیحاتی ضد هوایی نیز منهدم شده است.

صحت این ادعاها را نمی‌توان تایید کرد؛ با این وجود بنا بر گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا، پیش از این برآوردهای ایالات متحده و ناتو حاکی از آن بود که در صورت آغاز جنگ در اوکراین، این نبرد بین ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نفر تلفات در میان نیروهای روسیه برجای خواهد گذاشت.

اوکراین می‌گوید همچنان منتظر دریافت درخواست مقامات روسیه برای بازگرداندن اجساد کشته شدگان است.

کی‌یف همچنین اعلام کرد که موضوع جمع آوری و شناسایی اجساد این جنگ، روز پنج‌شنبه در جریان دیدار دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین و پیتر ماورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به بحث گذاشته شده است.

بلغارستان ۱۰ دیپلمات روسیه را اخراج کرد

خبرگزاری تاس روز جمعه به نقل از سفیر روسیه در بلغارستان اعلام کرد که دولت صوفیه تصمیم گرفته است ۱۰ دیپلمات روسیه را به اتهام «انجام فعالیت‌هایی ناسازگار با وضعیت دیپلماتیک آنها» اخراج کند.

در واکنش، سفیر روسیه در بلغارستان ضمن «بسیار غیردوستانه» خواندن این اقدام بلغارستان اعلام کرد که «ما حق مقابله به مثل را برای خود محفوظ می‌دانیم.»

در بیانیه وزارت خارجه بلغارستان، دلیل اخراج این افراد «انجام فعالیت‌های مغایر با کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک» اعلام شده است. 

فرانسه: «تأثیر واقعی» تحریم‌های غرب علیه روسیه شروع شده است

گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه روز جمعه اعلام کرد: «تمام اقدامات ما با این هدف انجام می‌شود که این جنگ برای ولادیمیر پوتین آنقدر هزینه داشته باشد که در پایان مجبور شود از آن دست بکشد.»

او کاهش ارزش روبل، تعطیل شدن بورس مسکو برای نزدیک به سه هفته و درخواست «لوک اویل» دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه از پوتین برای پایان دادن به این درگیری را، شواهدی از آغاز تاثیرات واقعی وضع تحریم ها دانست. 

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین گفت که روز جمعه با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه صحبت کرده است.

او در پیامی توییتری نوشت: «ما دربارۀ آماده‌سازی بسته پنجم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه گفتگو کردیم.»

اتحادیه اروپا در ۹ مارس دور چهارم تحریم‌ها علیه روسیه را وضع کرد و در چهارچوب آن ۱۶۰ الیگارش دیگر همچنین شماری از سیاستمداران روس و سه بانک بلاروس را هدف قرار داد.

کولبا گفت: «فشار تا زمانی که بربریت روسیه متوقف شود، ادامه خواهد یافت.»

مقامات روسیه ادعا می‌کنند که در شب منتهی به جمعه ۱۸ مارس «از سرزمین‌های تحت کنترل رژیم ملی‌گرای کی‌یف موشکهای توچکا‌-یو دارای کلاهک خوشه‌ای به سمت مناطق مسکونی شهر ملیتوپول پرتاب شده است».

روسیه می‌گوید که توانسته است این موشک‌ها را به کمک سامانه‌های پدافند هوایی خود دفع کند.

کالسکه‌های خالی کودکان در شهر لویو

فرستاده شبکه خبری فرانس ۲۴ به اوکراین، روز جمعه تصویری از میدان اصلی شهر لویو منتشر کرد.

در این میدان «کالسکه‌های خالی کودکان» به یاد تمام کودکانی که تا کنون در جریان حمله روسیه به اوکراین کشته شده‌اند، چیده شده بود.

دست‌کم ۲ کشته و ۶ زخمی در حملات موشکی روسیه به شهر کراماتورسک

در پی حملات موشکی بامداد جمعه به شهر کراماتورسک در شرق اوکراین، دست‌کم ۲ نفر کشته و ۶ نفر زخمی شدند.

هنوز مقامات اوکراینی جزئیات بیشتری درباره این حمله منتشر نکرده‌اند.

با آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، کراماتورسک نیز یکی از اولین شهرهایی بود هدف تهاجم نیروهای روسیه قرار گرفت. 

توافق بر سر ایجاد ۹ کوریدور برای تخلیه غیرنظامیان و فرستادن کمک‌های بشردوستانه

دولت اوکراین اعلام کرد که بر سر ایجاد ۹ کریدور با هدف تخلیه غیرنظامیان از شهرهایی که به شدت تحت تاثیر حملات نیروهای روسیه قرار گرفته‌اند، توافق شده است.

نام شهر ماریوپل نیز در این فهرست دیده می‌شود و عملیات تخلیه از امروز آغاز خواهد شد.

بنا بر اعلام معاون نخست‌وزیر اوکراین قرار است کمک‌های انسان‌دوستانه نیز به شهرهای بالاکلیا و ایزیوم در جنوب خارکیف فرستاده شود.

پوتین اوکراین را به «کش‌ دادن» مذاکرات متهم کرد

رئیس جمهور روسیه روز جمعه در گفتگوی تلفنی با صدراعظم آلمان، اوکراین را به «کش دادن» مذاکرات متهم کرد و افزود که کی‌یف خواسته‌های «غیر واقعی» دارد.

کرملین در بیانیه‌ای با اشاره به خلاصۀ سخنان ولادیمیر پوتین و اولاف شولز اعلام کرد که «رژیم کی‌یف به هر طریقی تلاش می‌کند تا روند مذاکرات را به تعویق بیندازد و پیشنهادهای غیرواقعی جدیدی طرح کند.»

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در آستانۀ گفتگوی رؤسای جمهور دو کشور چین و ایالات متحده مقابل خبرنگاران گفت: «چین همواره به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذارد و به اهداف و اصول منشور ملل متحد پایبند است. چین به نگرانی‌های مشروع امنیتی همه کشورها اهمیت می‌دهد و از همه تلاش‌ها برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران و ارتقای آن و تسهیل وضعیت انسانی حمایت می‌کند.»

مرزبانان لهستان روز جمعه اعلام کردند که تعداد افرادی که در پی جنگ اوکراین از این کشور به لهستان پناه آورده‌اند، بامداد جمعه به بیش از دو میلیون نفر رسید.

در بیانیه مرزبانی لهستان آمده است: «امروز ۱۸ مارس، ساعت ۹ صبح (۸ صبح به وقت گرینویچ)، شمار پناهجویان اوکراین از دو میلیون نفر گذشت. اکثریت آنها زنان دارای کودک هستند. مقامات مرزبانی، اولین لهستانی‌هایی هستند که پس از عبور از مرز به آنها کمک می‌کنند.»

آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه از کشورهای عضو در سراسر جهان خواست با اتخاذ تدابیری، مصرف نفت خود را به سرعت کاهش دهند تا بتوانند در برابر شوک ناشی از حمله روسیه به اوکراین مقاومت کنند.

این آژانس همچنین از طرحی شامل ۱۰ اقدام پیشنهادی برای کاهش مصرف سوخت در کشورها رونمایی کرد که کاهش سرعت در جاده‌ها، دورکاری و ارزان‌تر کردن حمل‌ونقل عمومی از جمله این پیشنهادات بودند.

به گفته این آژانس، اجرای این پیشنهادات، مصرف نفت را به میزان ۲.۷ میلیون بشکه در روز در مدت چهار ماه کاهش می‌دهد که معادل مصرف تمام خودروها در چین است.

بریتانیا مجوز پخش شبکه خبری «راشا تودی» را که با بودجه دولت روسیه تامین می‌شد، لغو کرد

در بیانیه سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا موسوم به «آفکام» آمده است: «راشا تودی [به اختصار آرتی] توسط دولت روسیه که اخیرا به یک کشور مستقل همسایه حمله کرده، تامین مالی می‌شود.»

در ادامه بیانیه آمده است که بر خلاف قوانین این سازمان، شبکه خبری «آر تی» از اصل بی‌طرفی که بر فعالیتهای رسانه‌ای بریتانیا حاکم است، بویژه برای پوشش اخبار اوکراین تبعیت نمی‌کند.

ارتش اوکراین: روسیه ۶ موشک به سمت لویو شلیک کرد که ۲ موشک رهگیری شد

بنا بر اعلام نیروهای مسلح اوکراین، روسیه بامداد جمعه ۶ موشک به سمت شهر لویو در غرب این کشور شلیک کرده است که به احتمال زیاد، این موشک‌ها کروز بوده‌اند و از هواپیماهای جنگی بر فراز دریای سیاه شلیک شده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید که دو فروند از این موشک‌ها توسط سامانه‌های پدافند هوایی رهگیری شده است.

به گفتۀ شهردار لویو، موشک‌ها به یک کارخانه تعمیر هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصابت کردند. او گفت که کار در این کارخانه قبل از اصابت موشک متوقف شده بود و در این مرحله گزارشی از تلفات وجود ندارد.

ارتش روسیه: نبرد در مرکز شهر ماریوپل در جریان است

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که ارتش روسیه و دیگر نیروهای متحد مسکو اکنون در مرکز شهر ماریوپل در حال نبرد هستند.

بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه، سخنگو ارتش روسیه همچنین ادعا کرد که نیروهای روسیه اکنون ۹۰ درصد از این منطقه را در کنترل دارند.  

اصرار دوبارۀ روسیه بر وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در خاک اوکراین

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل می‌گوید با وجود عدم پیگیری موضوع رای گیری درباره قطعنامه وضعیت انسانی در اوکراین، نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل تشکیل خواهد شد و او قصد دارد در این نشست اسناد جدیدی را دربارۀ ادعای مسکو مبنی بر وجود «آزمایشگاه‌های بیولوژیکی» آمریکا در خاک اوکراین ارائه کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که روسیه از برگزاری جلسه رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه برای قطعنامه وضعیت انسانی در اوکراین منصرف شده است که دلیل آن نیز عدم حمایت حتی نزدیک‌ترین متحدان روسیه از این قطعنامه بوده است.

بنا به گفته یک دیپلمات که نخواسته است نامش فاش شود، گفت: «آنها برای متن خود، که به گفته آنها بر موضوعات انسانی متمرکز بود، از متحدانشان درخواست حمایت مشترک کردند؛ اما پاسخی نگرفتند. به این معنی که نه چین و نه هند از ابتکار بحث برانگیز روسیه حمایت نکردند.»

تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در اوکراین به ۴۳ بیمارستان و مرکز بهداشتی در این کشور حمله شده است.

این سازمان که تا کنون اقدام به ارسال تجهیزات پزشکی به اوکراین و راه اندازی یک مرکز درمانی صحرایی در لهستان برای کمک به پناهندگان اوکراینی کرده، همچنین اعلام کرد که به زودی ۲۰ تیم فوریت‌های پزشکی نیز به اوکراین می‌فرستد.

تدروس آدهانوم درباره درگیری در دیگر نقاط جهان نیز گفت: «از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۹ حمله به مراکز درمانی در سراسر جهان، از جمله در افغانستان، بورکینافاسو، کنگو، لیبی، نیجریه، فلسطین، سودان و سوریه انجام شده است.»

شدت بمباران‌ها در ماریوپل دو برابر شده است

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، که آخرین رسانه بین‌المللی است که هنوز در ماریوپل خبرنگار دارد، شدت بمباران ها در این شهر در مقایسه با ده روز گذشته «دو برابر» شده است.

خبرنگار این آژانس آمریکایی همچنین اعلام کرد که در حال حاصر بسیاری از ساختمان‌های غیرنظامی نیز هدف گرفته می‌شوند.

رفتار دوگانه با پناهجویان

در بحبوحه جنگ اوکراین، اروپا به‌گونه‌ای کم سابقه درهایش را بروی پناهجویان اوکراینی بازکرده است.

اروپا با پوشش گسترده رسانه‌ای و ابتکارهای مختلف موسسات کاریابی و اداره های مهاجرت، نشان داد برخلاف سال ۲۰۱۵ نه تنها ورود پناهجویان را «یک تنش و بحران» نمی‌خواند بلکه آماده خوش آمدگویی به میلیون ها پناهجوی اوکراینی است.

جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۵ در سراسر این کشور گسترش یافت و عامل مهاجرت و آوارگی میلیون‌ها سوری به اروپا شد. از سوی دیگر همزمان با افزایش قدرت گروه داعش در عراق بسیاری از شهروندان این کشور تلاش کردند به اروپا مهاجرت کنند.

با این حال بسیاری از این پناهجویان و مهاجران سوری و عراقی و افغان در هفت سال اخیر همچنان در اروپا آواره و بدون سند هویتی هستند. به همین دلیل بسیاری، اتحادیه اروپا را به داشتن «رفتارهای دوگانه»‌ در قبال پناهجویان محکوم می‌کنند.

مارگاریتیس اسکیناس، معاون کمیسیون اروپا و کمیسر مهاجرت این اتهامات را رد می کند و می گوید که اتحادیه اروپا به پناهندگانی که از جنگ سوریه گریخته‌اند، کمک‌های مشابهی را ارائه کرده است. وی که در سفری با پناهجویان سوری در ترکیه دیدار می کرد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر استانداردهای دوگانه و یک بام و دوهوای این اتحادیه گفت: «اتحادیه اروپا دقیقا همان رفتار با پناهجویان سوری را کرد که امروز با پناهجویان اوکراینی دارد.»

مارگاریتیس اسکیناس یکی از اعضای حزب دموکرات از راستگرایان یونانی است که در این کشور در چندسال اخیر متهم به رفتارهای غیرانسانی با پناهجویانی که غالبا از خاورمیان به یونان می آیند،‌ شده‌اند. آقای اسکیناس که در دوره گذشته کمیسیون، سخنگوی این نهاد بود همچنین در پاسخ به خبرنگاران گفت که «اوکراین هم مرز با اتحادیه اروپا است و شاید دلیل اصلی میزبانی ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پناهجویان اوکراینی چنین استدلالی باشد.»

گفته می شود تاکنون نزدیک به ۳ میلیون اوکراینی به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند. در اوج بحران پناهجویان در سال ۲۰۱۵، نزدیک به یک میلیون پناهجوی سوری و افغان و عراقی در فرار از جنگ و گرسنگی به اروپا آمدند.

پوتین مخالفان جنگ را «تفاله و خائن» خواند!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.