سنگین‌ترین شب نبرد روسیه و اوکراین/ انفجار مخازن سوخت اوکراین + فیلم

سنگین ترین شب نبردهای روسیه و اوکراین تقریبا در سراسر این کشور بدون به پیشروی خاصی برای مسکو ادامه یافت.

چهارمین شب حملات مسکو به کیف هم بدون سقوط این شهر تداوم یافت . درحالی که مسکو با تمام توان در شهر های مختلف و با بکار گیری سنگین ترین حملات موشکی نبرد را ادامه داد تا شاید مقاومت نیروهای ارتش اوکراین بشکند اما پیشروی ویژه ای برای آنها در عملیاتی که به عملیات ویژه شهرت یافته، حاصل نشد.

مسکو که با به کار گیری قوای هوایی و همچنین آتش بار و موشک های بالستیک اهداف ویژه چون پمپ بنزین ها و انبارهای بزرگ سوخت را هدف قرار داد تا پس از نیروگاه های تولید برق با از بین بردن لجستیک سوخت رسانی باعث وارد کردن لطمه به اوکراین شود . این حملات خود موجی از نگرانی های زیست محیطی را در اوکراین ایجاد کرد.

این موج جدید حملات درحالی ادامه یافت که همچنان ارتش اوکراین به مقاومت ادامه می دهد و متحدان غربی از کمک به آنها پاهمه دارند و مدام بر افزایش لایه های تحریم سخن می گویند.

سران اروپایی پس از ناامیدی از دسترسی به آتش بس اعلام کردند  اقدام به قطع دسترسی روسیه به سوئیفت در دور جدید تحریم‌های خود کرده اند. این اقدام پس از فشار کشور لهستان به آلمان اتفاق افتاد و آلمانی ها هم که مدافع حضور حضور روسیه در سوئیفت بودند ناچار به عقب نشینی شدند. شب گذشته نخست وزیر ایتالیا از قطع دسترسی بانک های روسیه به مکانیسم سوئیفت خبر داد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که نقشی کلیدی در این درگیری خونین داشته و فاکس نیوز او را بزرگترین بازنده این جنگ معرفی کرده است، بار دیگر از این گفت که به دلیل تبعات بزرگ ورود و مداخله نظامی مستقیم ، با تحریم روسیه قصد ایجاد آتش بس دارد.

او در سخنرانی روز گذشته خود صراحتا گفت یا باید با تحریم ها موتور جنگ روسیه خاموش شود یا راه دوم ورود دنیا به جنگ جهانی سوم است.

روسیه احتمالا در استراتژی جنگی خود امید دارد با از بین بردن شبکه سوخت رسانی اوکراینی ها و ایجاد چالش انرژی صف دفاعی آنها را بشکند.

استراتژی هدفمندی که باعث پیروزی آنها بر ارتش آلمان نازی در جنگ جهانی دوم هم شده بود. در سوی مقابل ولی کشورهای اروپایی ادعا دارند با ارسال تجهیزات نظامی جدید و تانکرهای سوخت رسان، ارتش اوکراین را در برابر روس ها مجددا تجهیز کرده اند. آلمان، ایتالیا و انگلیس روز گذشته از ارسال تجهیزات به کیف سخن گفتند و کشورهای همسایه چون لهستان و لیتوانی هم غیر از بستن مسیر هوایی به روی روسیه از ارسال کمک های نظامی و سوخت و امدادرسانی به آوارگان جنگ خبر داده اند.

همزمان با تمام این تحولات زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از موافقت خود برای برگزاری نشست های صلح با محوریت دولت های ترکیه و آذربایجان برای توقف این جنگ سخن گفت. جنگی که تا به حال منجر به کشته شدن تعداد زیادی غیر نظامی از جمله ده ها کودک شده است.

تا دیروز این جنگ بر اساس اعلام سازمان ملل ۱۵۰ هزار آواره جنگی داشته و تلفات سنگین نظامی و مالی را برای اوکراین و همچنین ارتش روسیه داشته است.

تلاش‌های ایران برای خارج کردن اتباع خود از اوکراین ادامه دارد و بر اساس اعلام امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ، کشورمان همچنان امیدوار است طرفین درگیر به پای میز مذاکره برگردند و راه دیپلماسی را برای حل بحران برگزینند تا از افزایش هرچه بیشتر خسارت‌های این جنگ تلخ جلوگیری شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.