گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی پست معاون اول و دوم رئیس پارلمان عراق+جزئیات

پس از تعویق چند ساعته جلسه نخست پارلمان جدید عراق منابع مطلع از گزینه‌های پیشنهادی برای معاونان رئیس پارلمان پرده برداشتند.

یک منبع سیاسی مطلع عراقی در گفت‌وگو با شفق نیوز اعلام کرد که جریان صدر عراق برای پیشنهاد "حاکم الزاملی" و "حسن الکعبی" به عنوان گزینه‌های این جریان برای تصدی پست معاون اول رئیس پارلمان جدید عراق آماده می‌شود.

وی گفت: چارچوب هماهنگی شیعیان نیز "احمد الاسدی"، "عطوان العطوانی" و "عالیه نصیف" را برای این این پست پیشنهاد داده است.

طبق گفته این منبع، دو حزب کرد دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز بر سر نامزدی "شاخوان عبد الله" برای تصدی پست معاون دوم رئیس پارلمان توافق کرده‌اند.

در همین حال، یک منبع در ائتلاف "تقدم" به ریاست محمد الحلبوسی نیز اعلام کرد که الحلبوسی درحال تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه جریان صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و تعیین یکی از پنج فرد مذکور برای تصدی پست معاون اول رئیس پارلمان است.

این منبع گفت که احمد الاسدی از چارچوب هماهنگی شیعیان و حاکم الزاملی از جریان صدر شانس بیشتری برای تصدی پست مذکور دارند و طی چند ساعت آتی دیداری میان رهبران فراکسیون جریان صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان در این باره برگزار می‌شود.

این درحالی است که محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر، رهبر ائتلاف "عزم" شنبه از توافق خود برای تشکیل ائتلاف در پارلمان به ریاست الخنجر و پیشنهاد الحلبوسی برای ریاست پارلمان خبر دادند.

اولین جلسه پارلمان جدید عراق قرار بود راس ساعت یازده به وقت محلی امروز یکشنبه با حضور قانونگذاران عراقی و به منظور تعیین رئیس جدید و معاونان اول و دوم وی برگزار ‌شود، اما عدی عواد، نماینده چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در پارلمان این کشور اعلام کرد که این چارچوب درخواست رسمی را برای تعویق چند ساعته جلسه نخست پارلمان به رئیس سنی پارلمان ارائه کرده است.

طبق گفته این نماینده عراقی، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق خواستار برگزاری جلسه نخست پارلمان در رأس ساعت ۱۵ به وقت محلی شده است.

طبق عرف سیاسی عراق که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ ادامه داشته، سمت ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کردها و سمت نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد.

همچنین معاون اول رئیس پارلمان، توسط شیعیان و معاون دوم او نیز توسط کردها پیشنهاد می‌شوند.

دستیابی به منصب ریاست پارلمان مستلزم جمع آوری ۱۶۵ رای از ۳۲۹ نماینده است. در اولین اقدام پس از انتخاب رئیس پارلمان، باب نامزدی ریاست‌جمهوری به دستور رئیس پارلمان باز خواهد شد و نامزد ریاست‌جمهوری برای دستیابی به این پست نیازمند رأی دوسوم اعضای پارلمان(دست کم ۲۱۰ نفر) است.

رئیس‌جمهور جدید هم نامزد پیشنهادی فراکسیون اکثریت را مامور تشکیل کابینه ظرف ۱۵ روز خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.