آنچه موافقان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفتند/رد لایحه بودجه معنای سیاسی دارد

علی خضریان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: نمایندگان مجلس توجه کنند که ما قرار است کلیات لایحه را به رای بگذاریم و می‌توانیم در خصوص جزییات اصلاحات مورد نظر را انجام دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از نکات مثبت این لایحه، اعلام درآمدها به صورت واقعی می‌باشد. برخلاف برخی که یا عددهای پایینی اعلام می‌کردند تا تحقق رقمی بیشتر آن را پیروزی بزرگ خود اعلام کنند یا آنچنان رقم‌های زیاد اعلام می‌کردند که تحقق آن را در گروی مذاکره با غربی‌ها اعلام کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی صحیح نیست، باید برای آن برنامه داشته باشیم همانگونه که آقای رئیس جمهور عنوان کرد ما باید برای اقشار ضعیف جامعه برنامه ریزی کنیم و این آرامش اجتماعی باید در لایحه بودجه دیده شود. ما باید برای دارو، گندم و اقلام ضروری برنامه ریزی مناسب را انجام دهیم بدون جایگزین، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این کالاها صحیح نیست.

خضریان بیان کرد: یکی از اقدامات خوب دیگر این لایحه موضوع مالیات‌هاست برخلاف GDP  بالای کشور مالیات کمی دریافت می‌شده و عموم دریافت مالیات‌ها بر دوش کارمندان و کارگران بوده است.

وی اضافه کرد: افزایش ۲۹ درصدی حداقل حقوق و کاهش شکاف طبقاتی با افزایش حقوق پلکانی معکوس نیز از نکات مورد توجه دیگر لایحه بودجه است، از سوی دیگر کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های دولت نیز در این لایحه اقدام خوب دیگری است که کدام دولت بودجه خود را در این سال‌ها کاهش داده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: ما نباید کشور را به صورت عوام‌فریبانه اداره کنیم ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، باید کمربندها را محکم ببندیم. دولت هم با کاهش ۱۵ درصدی بودجه خود این پیام را به ما داده است.

شجاعت دولت در ایجاد نظام سیستمی برای جلوگیری از رانت

علی حدادی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ به ضرورت هم‌افزایی و وحدت بین دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: خدمت‌گزاری صادقانه در گرو این است که با وحدت در راستای رفع مشکلات قدم برداریم.

نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۱، شجاعت دولت در ایجاد نظام سیستمی برای جلوگیری از رانت و فسادهای جامعه است. همچنین اصلاح ساختار بودجه انتظار رهبری و مجلس بوده که آغاز شده و حالا نیاز است که نمایندگان به کامل شدن اصلاح ساختار کمک کنند. افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای و پیش‌بینی منابع قابل توجه برای رشد اقتصادی و ایجاد ثبات در سطح کشور از دیگر نقاط قوت بودجه است.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه انضباط‌بخشی به سیاست‌های حمایتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دیده می‌شود، گفت: توجه لایحه بودجه به تأمین و تولید مسکن برای اقشار مختلف جامعه، پیش‌بینی افزایش مالیات برای جلوگیری از فرار مالیات از دیگر خوبی‌های لایحه بودجه است. در همین مجلس قانون مالیات عایدات را مصوب کردیم. امروز دولت اخذ مالیات از عایدی سنگین را در نظر گرفته است. امروز با این موضوع مواجهیم که از کارگران و کارمندان پیش از دریافت حقوق، مالیات می‌گیریم اما کسانی که درآمدها و عایدات سنگین داشتند، فرار مالیاتی کردند.

وی از رابطه دولت و بانک مرکزی در راستای عدم استقراض دولت از بانک مرکزی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سخن گفت و تصریح کرد: دولت در راستای عدم خلق پول شجاعت دارد، این شجاعتی که دولت پس از هشت سال دارد، ستودنی است. همچنین تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت یکی از محاسن بودجه است. بخشی از مالیات استان یا مازاد مالیات به استان‌ها اختصاص خواهد یافت.

نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی از مشارکت بخش خصوصی در ایجاد اشتغال خبر داد و گفت: حمایت از تولید و پروژه‌های‌ نیمه‌تمامی که می‌توان با مشارکت بخش خصوصی به سرانجام‌ برسد، در بودجه دیده می‌شود. از همه مهم‌تر با بودجه ۱۴۰۱، صادرات غیرنفتی در سطح استان‌ها قطعا افزایش خواهد یافت. ایجاد ثبات اقتصادی با هدف‌گذاری مشخص از دیگر نقاط مثبت لایحه بودجه است.

حدادی در پایان از در نظر گرفتن منابعی برای رتبه‌بندی معلمان، قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده و افزایش پایه ‌پولی و کاهش انتشار اوراق خبر داد و از کلیات بودجه ۱۴۰۱ دفاع کرد.

رد کلیات بودجه، پاسخ منفی به اصلاحات کلیدی مهم است

حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: حذف ارز ترجیحی یکی از تصمیمات مهم و اساسی است. اصلاحات پارامتریک در قواعد بازنشستگی کشور، از تصمیمات کلیدی و مهم است. همچنین مدیریت هزینه‌های جاری دولت از کارهای کلیدی است. دولت گذشته در این موارد پای کار نمی‌آمد اما سید ابراهیم رئیسی صادقانه در لایحه بودجه این مسائل را مطرح کرده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رد کلیات بودجه، پاسخ منفی به اصلاحات کلیدی مهم است، گفت: اگر کلیات بودجه را بپذیریم، باید به دولت تأکید کنیم که پذیرش کلیات لایحه به معنای پذیرش همه بندهای لایحه نیست. مثلا اگر بنا به حذف ارز ترجیحی باشد، الزامات زیادی واجب است.

نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار کرد: دو سه روز قبل بانک مرکزی بودم، بانک مرکزی به درخواست دولت، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه بودجه، برنامه‌ای را طراحی کرده که اگر عملیاتی شود می‌توانیم هم ارز ترجیحی را حذف و هم آرامش را به مردم هدیه کنیم. مردم باید مطمئن باشند که این تصمیم دولت و مجلس به معنی گران شدن اقلام اساسی نیست.

رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شخصا به رئیس جمهور گفتم که اگر این کار را بکنید، برگ برنده دولت شماست. کار به این مهمی یعنی حذف ارز ترجیحی باید بدون آسیب دیدن مردم انجام شود. سخت افزار و نرم افزار این کار هم اکنون آماده شده است. بانک مرکزی گفته اگر مجلس اجازه دهد ما در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس این مهم را رونمایی کنیم.

دولت با تمام قوا برای اصلاح ساختار بودجه به میدان آمده است

حبیب الله دهمرده در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بیان کرد: بنده به چند دلیل به صورت مشروط موافق کلیات لایحه بودجه هستم. رئیس جمهور در مسیر ولی امر مسلمیمن جهان یعنی حضرت آقا حرکت می کند و این امر دلیل مستندی برای اعتماد به ایشان است.  دولت با تمام قوا و شجاعانه برای اصلاح ساختار بودجه، مهار تورم و توجه به ظرفیت های درونی به میدان آمده و ضرورت دارد که ما از آن حمایت کنیم.

وی در ادامه اظهارکرد: گرانی و وضعیت سخت معیشتی برای مردم قابل تحمل نیست ما با اصل کلیات موافق هستیم اما دل نگرانی های جدی  در بحث معیشت و تامین اقلام اساسی مردم وجود دارد که باید تصمیم جدی دراین حوزه اتخاذ شود. بحث انتقال آب و دیپلماسی آب در سطح کل کشور به ویژه در استان سیستان وبلوچستان مغفول مانده است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده با کلیات لایحه موافق هستم اما باید یک همدلی و تعامل جدی بین دولت و مجلس برای اصلاح بودجه صورت گیرد.

رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ معنای سیاسی دارد

مالک شریعتی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: مجلس یازدهم در سال گذشته دولت را مکلف کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و هیچ روش اجرایی را هم با او توافق نکرد. دولت استنکاف کرد و گفت نمی توانم و مجلس به دولت اختیار داد، حال چه تفاوتی ایجاد شده که ما این اختیار را به دولتی که به او اعتماد داریم ندهیم؟

وی با اشاره به اینکه روش اجرای دولت را در جاهای دیگر دیده ایم که درست اجرا می کند، تصریح کرد: ما در واکسن دولت را تجربه کردیم، اراده دولت را در ورود دلارها تجربه کردیم، اراده دولت را در کاهش قیمت سیمان و افزایش میزان فروش نفت تجربه کردیم. بله روش های پیشنهادی داریم و روش غیر نقدی را پیشنهاد می کنیم، اما به دولت اعتماد کنیم. به دولتی که در سال اول خود است و تازه اعتماد مردم را جلب کرده اعتماد کنیم و کاری که می خواهد انجام دهد را حمایت کنیم. البته مشورت در روش ها بدهیم و این برای ما مسدود نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: در رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی کسی شکی ندارد. آماری را اعلام می کنم؛ به طور مثال قبل از ارز ۴۲۰۰ واردات روغن ۱.۴ میلیون تن بود که بعد از آن با ۷۸ درصد افزایش به ۲.۵ میلیون تن رسید. جو ۱.۶ دهم میلیون تن بود که با ۵۶ درصد افزایش به ۲.۵ میلیون تن رسید. میانگین واردات ذرت در ۵ سال منتهی به ارز ۴۲۰۰، ۶.۲ دهم میلیون تن بود که بعد از آن این میانگین ۹.۱ میلیون تن شد و ۴۷ درصد افزایش داشته است. اینها نیاز کشور نبود و نیاز قاچاقچیان و رانتخواران بود که با ارز ارزان این واردات را انجام دهند و از محل دیگر صادرات مجدد انجام دهند و منابع کشور را در جیب افراد شخصی قرار دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: توجه کنید که این اولین بودجه دولت سیزدهم است، رد کلیات معنای سیاسی دارد. ببینیم نگاه جریان رقیب امروز به مجلس چیست؟ آیا جریان اصلاحات و جریان موسوم به اعتدال از این کار خشنود خواهد شد یا ناراحت. ان شاءالله به کلیات رای دهید و دولت را حمایت کنید و در توضیحات اصلاحات را انجام دهید.

همراهی دولت و مجلس منجر به حل مشکلات مردم در بودجه می‌شود

احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با قدردانی از رئیس جمهور برای حضور در مجلس اظهار کرد: حضور چند باره رئیس جمهور در مجلس سابقه نداشته است ما در سال‌های قبل مشاهده کردیم که رئیس جمهور قبل در مجلس حضور پیدا نمی‌کرد این جای تقدیر و تشکر دارد که عزم دولت را برای حل مشکلات مردم نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که قطعا مشکلاتی در جزییات بودجه وجود دارد اظهار کرد: سالها قبل که در کمیسیون تلفیق حضور داشتم معمولا کمیسیون تلفیق با کمک دولت نقایص را برطرف می‌کرد معمولا کمیسیون تلفیق در طول بررسی جلسات وظایفی را برای حل مشکلات برعهده دارد کما این‌که در این دوره هم رئیس جمهور اشاره داشت که آقای میرکاظمی و همکارانش در کمیسیون تلفیق برای رفع مشکلات بودجه خواهند بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق تجارب قبلی اگر ما به کلیات بودجه رای ندهیم برگشت بودجه به دولت به معنای  رخ دادن اتفاق خاصی نیست و باز هم این تلفیق و مجلس شورای اسلامی است که نواقص را برطرف می‌کند لذا با همراهی و همدلی بین مجلس و دولت بودجه به گونه‌ای تصویب می‌شود که نتیجه آن حل مشکلات مردم خواهد بود از نمایندگان درخواست دارم از دو ماه باقی‌مانده تا پایان سال برای رفع ایرادات بودجه و در نتیجه حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم استفاده کنند.

امیرآبادی با اشاره به اظهارات نمایندگان مخالف کلیات گفت: دغدغه نمایندگان دغدغه مردم است آنها به دنبال اصلاح بودجه هستند دولت همراه مجلس شورای اسلامی است می‌توانیم بودجه را در مجلس اصلاح کنیم.

وی مسئولیت‌پذیری استان‌ها و مقام‌های استانی را از جمله نکات مثبت بودجه برشمرد و اظهار کرد: در بودجه صندوق عدالت و پیشرفت استان پیش بینی شده که می‌تواند منابع بانکی را در اختیار همان استان‌ها قرار دهد. همچنین عدالت محوری و نزدیک شدن به شاخص‌های توسعه نیز در بودجه پیش بینی شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت تراز منفی عملیاتی را کاهش داده است، گفت: تراز منفی  عملیاتی ۴۶۴ همت بود که دولت آن را به ۳۰۰ همت رساند یعنی ۱۶۴ همت تراز منفی کم شده است.

وی با اشاره به موضوع ارز ترجیحی بیان کرد: نمایندگان نگران هستند که با حذف ارز ترجیحی گرانی و افزایش قیمت‌ها رخ دهد باید به مجلس شورای اسلامی اطمینان داده شود که برنامه ریزی به چه صورت پیش می‌رود .

وی در پایان اظهار کرد: دولت در بودجه توجهی به بازار سرمایه و بورس داشته ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بازار سرمایه در نظر گرفته شده است.

قرار نیست همه مشکلات کشور در لایحه بودجه حل شود

حجت الله فیروزی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: اولین لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت سیزدهم بدون عیب و نقض نیست، قرار نیست همه مشکلات کشور در لایحه بودجه حل شود. آن گام‌هایی که قرار بود برای اصلاح روند اقتصاد کشور برداشته شود، برداشته شده است. اگر مجلس به کلیات رأی مثبت دهد و وارد جزئیات شویم، اصلاحات محقق خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس هیچ محدودیتی برای اصلاح لایحه بودجه ندارد، گفت: نکته‌ای که دوستان ما در مخالفت با کلیات فرمودند چگونگی اصلاح لایحه بودجه توسط مجلس بود که این امکان هم در کمیسیون تلفیق و هم در صحن وجود خواهد داشت. دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱، اهدافی دارد که حتی اگر بخشی از آنها عملیاتی شود، نتایج مثبتی برای کشور خواهد داشت.

نماینده مردم فسا در مجلس کنترل تورم، ثبات اقتصادی، حمایت از اشتغال و عدالت در توسعه را از نتایج مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱ دانست و گفت: تمرکززدایی و اعطای اختیارات به استان‌ها از نقاط مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است. شخصیت‌های سیاسی و مردم سالهاست که آرزو دارند اختیارات بیشتری به استان‌ها داده شود. لایحه بودجه دولت سیزدهم بر منابع پایدار تکیه دارد. بودجه‌های سالهای قبل حاوی منابع فرضی، غیرقابل وصول یا متزلزل بودند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بدهی‌های جدید پیش بینی نکرده است، گفت: در لایحه بودجه، پایه پولی قوت گرفته است. کاهش انتشار صدور یا انتشار اوراق جدید از دیگر نقاط قوت بودجه است. اموال مازاد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شده است. بودجه عمرانی در لایحه بودجه افزایش یافته و به حوزه مسکن توجه شده است.

فیروزی لایحه بودجه ۱۴۰۱ را در اصلاح ساختار کشور موثر دانست و گفت: این بودجه ضعف‌هایی مثل حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دارد که کمیسیون تلفیق می‌تواند آن را اصلاح کند.

رد کلیات بودجه ۱۴۰۱ تبعات سیاسی و اجتماعی دارد

سید محسن دهنوی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهارکرد: در کلیات بررسی لایحه بودجه نکاتی نهفته است که باید به آن توجه داشت. مهمترین نکته ای که در لایحه بودجه امسال دیده شده، مساله کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه است، به این معنی که مجموع درآمدهای پایدار دولت از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به ۳۰۰ هزار میلیاد تومان کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات وارد به بودجه سال گذشته دولت گذشته همین مساله بود، تصریح کرد: مزیت دوم بودجه نویسی دولت جدید این است که قیمت نفت و درآمد آن واقعی شده است، به طوری که دولت فروش ۲۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۶۰ دلار در لایحه را دیده و نرخ تبدیل آن نیز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده است که این نشان دهنده نگاه واقعی در لایحه بودجه امسال است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: یکی دیگر از مزایای لایحه بودجه، اصلاح قوانین مالیاتی است که دولت قبل زیر بار بسیاری از مصوبات مالیاتی که مجلس تصویب کرد نرفت. اخذ مالیات از سلبریتی ها و موسسات  و دلال ها و خیلی از پایه های مالیاتی هیچگاه اجرایی نشد که دولت در این لایحه آن را قرار داده است، لذا افزایش سرمایه از ۵.۸ درصد به ۶.۹ درصد یکی از مزایای این بودجه به شمار می رود.

دهنوی اصلاح نرخ ارز گمرکی را یکی دیگر از مزیت های لایحه بودجه سال آینده برشمرد و تاکید کرد: وقتی وارد کننده ای ارز ترجیحی دریافت و کالای لوکس وارداتی را به نرخ آزاد در بازار به فروش می رساند، عوارض و مالیات که حق مردم است را با نرخ ۴۲۰۰ حساب می کردند که این مساله تبعیض و بی عدالتی به اقشار مستضعف جامعه بود که دولت در این لایحه آن را اصلاح کرده و از نقاط مثبت لایحه است.

وی با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی مصوبه ما در مجلس بود، تصریح کرد: سال گذشته از حذف ارز ۴۲۰۰ دفاع می کردیم، البته دغدغه نمایندگان در این زمینه کاملا درست و بجا است و باید برای جبران این موضوع پیش بینی هایی صورت گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خطاب به میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در کمیسیون تلفیق نیز عنوان کردیم این بودجه اشکالاتی دارد و به شرط اصلاح این اشکالات به کلیات آن رای مثبت می دهیم. وقتی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ارز ترجیجی را حذف می کنیم باید راه جبران آن را برای مردم مشخص کنیم. باید حداقل نیمی از درآمد ناشی از این محل به صورت کالا یا مستقیم به جیب مردم برگردد.

دهنوی تصریح کرد: قطعا حذف ارز ترجیحی بدون در نظر گرفتن جایگزین تبعات اجتماعی برای مردم خواهد داشت، اما این مساله  را باید با دولت اصلاح کنیم. رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه این مساله را پذیرفته اند و خواهش من از رئیس مجلس این است که بار دیگر این مساله را به رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کنند.

وی با اشاره به دیگر اشکالات لایحه بودجه اظهارکرد: تبصره ۱۶ که مربوط به ارائه تسهیلات به جوانان و اقشار ضعیف است، باید بازنویسی شود. همچنین حذف ردیف محرومیت زدایی جای سوال دارد که این نکات را باید با دولت اصلاح کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگانی که عنوان کردند نباید به بودجه نگاه سیاسی داشت، گفت: اساسا بودجه یک سند اقتصادی به شمار می آید، اما قطعا تصمیمات ما در رد یا تایید کلیات، تبعات سیاسی و اجتماعی به دنبال دارد. دولت انقلابی سر کار آمده و مردم به آن امید بسته اند. ما باید این پیام را به مردم بدهیم که در آستانه مذاکرات، مجلس و دولت انقلابی دست در دست هم می خواهند مشکلات کشور را حل کنند. لذا اگر دولت لایحه بودجه را آورده علیرغم اینکه معتقدیم اشکالاتی دارد و باید اصلاح شود، پیشنهاد ما این است که در کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و کمیسیون های تخصصی این اشکالات را با کمک دولت برطرف کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.