حمله تند آمریکایی جنگ طلب به مذاکرات وین

 روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در گزارشی نوشت، نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل از جو بایدن رئیس جمهوری این کشور به خاطر بی اعتنایی به درخواست های کنگره برای ارائه گزارش کامل درباره چگونگی لغو تحریم های ایران  انتقاد کرد.

نیکی هیلی در مصاحبه اختصاصی با واشنگتن تایمز، بایدن را به پنهان کردن تصویر کامل لغو تحریم های آمریکا همزمان با تلاش های وی برای از سرگیری تعامل با ایران در مذاکرات هسته ای متهم کرد.

سفیر دولت تندروی ترامپ در سازمان ملل  مدعی شد این غیرمسوولانه و خطرناک است که بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای ایران با کنگره مخالفت کند.

این سیاستمدار جنگ طلب آمریکایی در راستای سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران بدون ارائه سند و مدرک و با تکرار اتهام پراکنی هایی که در دوره حضور در دولت ترامپ نیز بر همین مبنا عمل می کرد، مدعی شد مردم آمریکا کاملا حق دارند بدانند که آیا ما در حال انتقال پول برای این کشور اصلی حامی تروریسم در جهان هستیم. ما مستحق دریافت پاسخ هستیم و کنگره باید بایدن را پاسخگو بداند.

واشنگتن تایمز با بیان اینکه کاخ سفید در این زمینه اظهارنظری نکرده است، نوشت که نیکی هیلی که دو سال در دوره ترامپ، نماینده این کشور در سازمان ملل و نخستین فرماندار زن ایالت کارولینای جنوبی بود یکی از نامزدهای احتمالی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته می شود.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد  بایدن از تبعیت کامل از الزامات جدید در قانون سالانه اختیارات دفاعی برای ارائه اطلاعات خودداری می کند.

به نوشته این رسانه، بر اساس این قانون، مدیر بخش اطلاعات ملی ملزم به ارائه ارزیابی به کنگره درباره تاثیرات اعمال یا لغو تحریم های اقتصادی یکجانبه آمریکا درباره گروههای مورد حمایت ایران یا گروههایی است که تهدیدی برای منافع آمریکا هستند.

به نوشته واشنگتن تایمز، نیکی هیلی این اظهارات را در واکنش به مخالفت بایدن با لزوم ارائه گزارشی در این زمینه هنگام  امضای قانون اختیارات دفاع ملی در اواخر ماه دسامبر ۲۰۲۱ بیان کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا اعلام کرده بود که این مساله دولت را مجبور به افشای اطلاعات بسیار حساس طبقه بندی شده از جمله اطلاعاتی می کند که می تواند منابع اطلاعاتی مهم یا برنامه های عملیاتی نظامی را افشا کند.

این طرح توسط جمهوریخواهانی همچون رونی جکسون از ایالت تگزاس و سناتور روگر مارشال از کانزاس ارائه شده است که مدعی شفافیت در مذاکرات کاخ سفید با ایران هستند.

واشنگتن تایمز نوشت بایدن از زمانی که به ریاست جمهوری رسیده، در تلاش برای احیای توافق هسته ای است که لغو تحریم های ایران را در مقابل کاهش روند فعالیت هسته ای این کشور به دنبال داشت.

نیکی هیلی که به عنوان نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل از منتقدان اصلی توافق هسته ای با ایران در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بوده، مدعی شد ایران به رغم توافق با آمریکا و دیگر کشورها همچنان به نادیده گرفتن الزامات برای محدود کردن برنامه هسته ای خود ادامه داد.

ترامپ سال ۲۰۱۸ آمریکا را از  توافق هسته ای با ایران خارج کرد و تحریم هایی را که پیشتر در چارچوب این توافق لغو شده بود، از سرگرفت. نیکی هیلی همان زمان مدعی شد ترامپ تصمیم درستی برای خروج از توافق هسته ای ایران گرفت. این توافقی وحشتناک بود که تنها این امکان را فراهم کرد تا اقدامات بین المللی ایران بدتر شود. ما نباید هرگز به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات هسته ای دهیم و باید در مقابل آنها مقاومت کنیم.

دفاع این سیاستمدار تندرو و جنگ طلب آمریکایی از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران در حالی است که بسیاری از سیاستمداران و صاحبنظران آمریکایی از جمله دولت دموکرات بایدن، خروج از این توافق بین المللی را بدترین تصمیم در یک دهه اخیر در عرصه سیاست خارجی کشور خود می دانند.

به گزارش ایرنا، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.
اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.
اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.