2 سناریو برای بازار سهام

برای پیش بینی بورس امروز –چهار‌شنبه 17 آذر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 4 هزار و 737 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 337 هزار و 617 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 2 هزار و 595 واحد پائین آمد و در رقم 361 هزار و 180 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 77 واحد افت کرد و به رقم 19 هزار و 103 واحد رسید.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های توسعه و عمران امید (ثامید)، بهنوش ایران (غبهنوش) و سرما آفرین (لسرما) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های بیمه سامان (بساما)، مهندسی ساختمان تأسیسات ره آهن (بالاس) و کشت و دام قیام اصفهان (زقیام) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای شدوص (شرکت دوده صنعتی پارس)، دیران (شرکت ایران دارو) و کفرا (شرکت فراورده‌های نسوز ایران) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس)، و شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران (ثتران) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 114 میلیارد تومانی بسته شد.

ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 1.5 درصد افزایش یافت و 129 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 68 درصد افت کرد و در رقم 15 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

بیشترین تقاضاها

روز سه‌شنبه نماد شتوکا (شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان) با صف‌ خرید 5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شتوکا، نمادهای فنوال (شرکت نورد آلومینیوم) و مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 33 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای اپرداز (شرکت آتیه داده پرداز) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در 7 روز کاری گذشته شاخص فقط در یک روز رشد کرده است. به علاوه در 9 روز کاری گذشته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بوده در مجموع 2 هزار و 698 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شده است.

دیروز ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار با رشد 16 درصدی –نسبت به روز دوشنبه- به 266 میلیارد تومان بالغ شد.

همچنین روز سه‌شنبه برای هفتمین روز متوالی معاملات بازار با مازاد عرضه بسته شد. در طول معاملات دیروز هم تعداد نمادهای صف فروش بیشتر از تعداد صف خریدها بود و هم ارزش صف‌های فروش بیشتر بود. مازاد عرضه در بازار و ثبت نهمین روز متوالی خروج نقدینگی حقیقی نشان از وضعیت نزولی بازار و میل به خروج سهامداران حقیقی دارد.

در این میان گروهی از تحلیل‌گران تکنیکی نسبت به معاملات روز چهارشنبه خوش‌بین هستند. این تحلیل‌گران با توجه به حمایت شاخص کل در محدوده یک میلیون و 330 هزار واحد معتقدند شاخص از این سطح پائین‌تر نخواهد رفت. در سوی دیگر برخی از تحلیل‌گران تکنیکی نیز معتقدند شاخص کل به محدوده‌ای رسیده که مدتهاست از آن دور بوده است. آخرین بار که شاخص در محدوده یک میلیون و 300 هزار واحد قرار داشت به ابتدایی مرداد ماه برمی‌گردد. در نتیجه اگر شاخص به نزول ادامه دهد احتمال سقوط به کانال 1.2 میلیونی وجود دارد. 

پیش بینی بورس

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.