بحران کمبود تقاضا در بورس

برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 16 آذر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس 866 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 342 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن 426 واحد رشد کرد و در رقم 363 هزار و 768 واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس 28 واحد پائین آمد و به رقم 19 هزار و 181 واحد رسید.

سهم‌های صعودی

روز دوشنبه در بورس نماد‌های مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی)، ولغدر (شرکت لیزینگ خودرو غدیر) و ثمسکن (شرکت سرمایه گذاری مسکن) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نمادهای افرا (شرکت افرا نت)، زقیام (شرکت کشت و دام قیام اصفهان) و آ.س.پ (شرکت آ س پ) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی

در بورس نمادهای تکنو (شرکت تکنو تار)، رتاپ (شرکت تجارت الکترونیک پارسیان) و غالبر (شرکت لبنیات کالبر) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ریل سیر کوثر (حسیر)، شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا) و شرکت لاستیک یزد (پیزد) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 80 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات دوشنبه 34 نماد صف فروش و 16 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 24 درصد کاهش یافت و 127 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 57 درصد افت کرد و در رقم 47 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

سهم‌های پُرتقاضا

 در روز دوشنبه نماد مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) با صف‌ خرید 16 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مفاخر، نمادهای غنوش  (شرکت نوش مازندران) و شتوکا (شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

سهم‌های صفِ فروش

 روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 30 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و اپرداز (شرکت آتیه داده پرداز) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته باز هم شاخص کل بورس نزول کرد ولی با این حال شاخص هم وزن 426 واحد رشد کرد و نیمی از نمادهای بازار سبزپوش شدند.

روز دوشنبه برای هشتمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم و ارزش نقدینگی خروجی با رشد 47 درصدی –نسبت به روز یکشنبه- به 229 میلیارد تومان بالغ شد. در مجموع 8 روز کاری گذشته 2 هزار و 432 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شده است.

ارزش معاملات خُرد نیز باز هم کاهش یافت و به 2 هزار و 764 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 6 ماه اخیر است. با آن که صف‌های فروش سنگینی در بازار مشاهده نمی‌شود، همچنان بورس با رکود معاملات مواجه است. به عبارت دیگر مشکل این روزهای بازار سهام کمبود تقاضا است و خریداران بازار کم تعداد هستند.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند بالا بودن نرخ بازده بدون ریسک و افزایش ریسک‌های سیستماتیک بازار موجب کاهش تقاضا و خروج سرمایه از بازار شده است. این تحلیل‌گران منتقد سیاست‌های پولی دولت هستند و معتقدند با این روند بازار سهام توان بازسازی خود را نخواهد داشت. 

از سوی دیگر افزایش ابهامات درباره آینده مذاکرات برجامی و تلاطمات بازارهای موازی موجب شده فعالان اقتصادی و معامله‌گران دست به عصا عمل کنند و فعلا نظاره‌گر وضعیت بازارها باشند. به نظر می‌رسد تغییر این روند به تمهیدات سیاستی نیاز دارد تا علاوه بر اصلاح سیاست‌های پولی و مالی، نوسانات بازارهای دارایی متوقف شود و اعتماد سهامداران به بازار سهام بازسازی شود. 

پیش بینی بورس

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.