واکنش یک تهیه‌کننده به صحبت‌های بیژن نوباوه درباره توقیف فیلم‌ها

تهیه‌کننده مستند سینمایی «کاشف» در واکنش به صحبت‌های عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: با صحبت‌هایی از این دست که در این سال‌ها مطرح شده است، ‌باعث شدیم بسیاری از فیلم‌ها و فیلمسازها معروف شوند، ‌ در صورتی که شاید فیلم آنها مسئله چندانی هم نداشته است.

مهدی مطهر در واکنش به صحبت‌های عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که گفته بود در صورت اکران ۳۰ فیلم سینمای ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس احضار می‌کند، گفت: برای هنرمندان و به خصوص سینماگرها، مجلس‌ و دولت‌های مختلف تفاوتی ندارد. آنها با حاکمیت که جمهوری اسلامی باشد روبه رو هستند. ما اگر دعواهای حزبی، گروهی و اختلاف‌های سیاسی داریم، نباید به هنرمندان مرتبط باشد و ترکشش دامن آنها را بگیرد. این موضوع نیازمند بلوغ سیاسی و روحیه سیاسی است که با یک اثر هنری به صورت جناحی و باندی برخورد نشود.

تهیه‌کننده مستند ایران‌زاد با اشاره به صحبت‌های بیژن نوباوه نماینده مجلس گفت: به طور کل این موضع‌گیری‌ها بیشتر در اندازه تهدید بوده و در حد حرف باقی می‌ماند. به لحاظ عملی نماینده‌های مجلس هم مجبور هستند به خاطر بار رسانه‌ای و فشار افکار عمومی به تصمیماتی تن بدهند که شاید با آن موافق نباشند.

وی ادامه داد: چیزی که در حال حاضر مطرح و جالب بوده، لیست فیلم‌ها و فروش‌های آنهاست. به عنوان مثال فیلم خورشید، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته ولی فیلم آقای فرهادی که همه فیلم‌هایش به‌گونه‌ای نیست که بگوییم مردم عادی را به سینماها می‌کشاند خیلی بیشتر فروخته است؟ نکته همین اختلاف‌هاست. وقتی شما در مورد یک فیلم به این صورت موضع‌گیری می‌کنید و می‌گویید که فلان فیلم را توقیف می‌کنم، اگر در ادامه آن فیلم به فروش و اکران نزدیک شود، خیلی بیشتر از حالت عادی دیده شده و می‌فروشد.  

این تهیه‌کننده سینمای ایران در ادامه افزود: اگر سیاست‌گذاران ما در مجلس و ریاست جمهوری و هر جای دیگری به این موضوع فکر کنند که موضع‌گیری منفی علیه یک فیلم موجب بیشتر دیده شدن فیلم می‌شود، به نظرم دیگر این کار را نمی‌کنند.  

مطهر در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: دیگر همچون گذشته سینما تنها و انحصاری‌ترین مکان برای پخش فیلم‌ها نیست؛ خیلی از فیلم‌ها از اتفاقی مثل وی‌اودی استفاده می‌کنند که می‌تواند بستر خوبی برای نمایش باشد. یک فیلم سینمایی با ترکیب نام آشنا، شایعه شده به خاطر سیاست‌های دولت و ممیزی‌های مجلس در سینماها اکران نشده است، در پلتفرم‌ها نمایش داده شود. این موضوع مردم را مشتاق دیدن می‌کند.

وی افزود: صحبت‌ درباره توقیف فیلم‌های معمولی، فیلم‌هایی که طبق قواعد ساخته شده و پروانه ساخت و نمایش دارند، مردم را حساس می‌کند.

 این تهیه کننده سینما در ادامه گفت: در جمهوری اسلامی فرقی ندارد که دولت روحانی، رئیسی یا احمدی نژاد باشد، ممکن است ما خیلی از موضوعات و ویژگی‌های یک فیلم را نپسندیم، گذر زمان این مسائل را حل می‌کند. محسن امیریوسفی و عبدالرضا کاهانی دو سه فیلم دارند که به هر دلیلی توقیف شده است. ما کاری انجام دادیم که بسیاری از مخاطبان به دنبال این هستند که از عبدالرضا کاهانی و امیر یوسفی فیلم ببینند. فیلمی که همان ایام می‌توانست به راحتی اکران شود، الان با اتفاق‌ها و بازی‌هایی که رقم زدیم، اگر به هر دلیلی اکران شوند و به «وی‌اودی»  بیایند تماشاگر بالایی دارند.  

مطهر با بیان اینکه در این سال‌ها افراد مختلفی را به عنوان اپوزیسیون معرفی و محبوب کرده‌ایم، گفت: با اقداماتی همچون توقیف این آثار، به فیلمسازان متوسط و زیر متوسط ضریب می‌دهیم و این طور تصور می‌شود که آنها یک چیزی داشتند که جمهوری اسلامی ترسیده فیلم آنها را نشان دهد. در صورتی که این طور نبوده و فیلم آنها به لحاظ مسائل جزیی اخلاقی مشکل داشته است، ولی ارزش هنری این آثار و ماندگاریشان در تاریخ سینما محل شک و ابهام است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.