دست و پا زدن اسرائیل برای تاثیر بر روند مذاکرات وین

مذاکرات صریح، هدفمند و قاطع جمهوری اسلامی ایران در وین، تقلای رژیم صهیونیستی برای اثرگذاری بر این دوره از مذاکرات را به بالاترین میزان خود رسانده تا جایی که تکذیب ادعاهای مضحک آنها از سوی نهادهای بین‌المللی، بر سردرگمی‌ سران این رژیم افزوده است.

مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای در حالی در وین اتریش ادامه دارد که تیم مذاکره کننده کشورمان پیش از آغاز این دور از مذاکرات، هدف اصلی خود از گفت و گو با طرف‌های حاضر در برجام را لغو تحریم‌های غیرقانونی علیه مردم ایران اعلام کرده است. این مذاکرات در حالی امروز وارد روز پنجم خود می‌شود که سایه زیاده‌خواهی‌های کاخ سفید و ادعاهای مضحک رژیم صهیونیستی بر آن سنگینی کرده و بیش از هر زمان دیگر هوشیاری طرف‌های مذاکراتی به ویژه هیاتهای اروپا را برابر اقدامات تلاشهای مخرب و ایذایی رژیم صهیونیستی ضروری می‌سازد.

آنچه در وین می‌گذرد: اراده جدی و موضوع صریح ایران

مذاکرات در سطوح مختلف کارشناسی، معاونت‌ها و مذاکره کنندگان ارشد کشورهای ایران، چین، روسیه، انگلیس، آلمان و فرانسه در حالی در وین ادامه دارد که علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای تحویل داده است. همچنین نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام و «انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با باقری ایران دیدار کردند و جلسات هیات ایرانی و طرف‌های مقابل با تمرکز ویژه بر رفع تحریم‌ها، در سطح کارشناسی نیز ادامه یافت. باقری همچنین در دیدار با «مایکل لینهارت» وزیر خارجه اتریش بار دیگر بر جدیت و اراده جمهوری اسلامی در مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کرده است.

ارائه متن مشخص و روشن از آنچه جمهوری اسلامی در این دوره از مذاکرات در پی آن است؛ نشان می‌دهد که تیم مذاکره کننده ایران بیش از هر زمان دیگری می‌داند از این نشست‌ها چه می‌خواهد. لغو تحریم‌ها و تثبیت حقوق هسته‌ای دو محور این خواسته‌های مشخص و صریح ایران است که با قاطعیت تیم مذاکره کننده به نظر می‌رسد اهرم‌های فشار پیدا و پنهان غرب؛ کارایی لازم را نخواهد داشت.

برخلاف پیچیده‌سازی‌های معمول این نوع از نشست‌ها، موضع ایران روشن و با صدای بلند در تریبون‌های مختلف اعلام و در دو سند مکتوب به طرف های برجام ارائه شده است. حال دیگر نوبت دیگر کشورهای حاضر در برجام به ویژه تروئیکای اروپاست تا میزان عمل به وعده‌های خود را نشان دهد. اگر تا پیش از این بهانه عدم اجرای وعده‌ها؛ عدم حضور ایران در پای میز مذاکره با دونالد ترامپ بود؛ اکنون با حضور قدرتمند ایران در میز مذاکرات؛ بهانه‌ای از سوی غرب قابل پذیرش نیست و این بار ایران است که منتظر ارزیابی صداقت کشورهای عضو توافق هسته‌ای از یک سو و کاخ سفید از سوی دیگر است.

برای جمهوری اسلامی ایران هم در سطح دولت و هم ملت، مهمترین موضوع رفع تحریم‌هاست و اگر برای دولت‌های اروپایی این موضوع تنها محدود به بازگرداندن آمریکا به برجام و بازگشت به نقطه صفر است، باید در این موضع تجدیدنظر اساسی کنند تا دو طرف درک و توصیف یکسانی از صورت مساله و دلیل حضور در وین داشته باشند. هرگونه موضع دیگری جز این؛ نه تنها راهگشا نیست بلکه به منزله استراتژی وقت‌کشی از سوی ایران تعبیر شده و پاسخ متناسب دریافت خواهد کرد.

رد ادعای رژیم اخاذ صهیونیستی

در ادامه سلسله تقلاهای رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته‌ای و برنامه هسته‌ای ایران، این بار تل‌آویو مدعی شده که اطلاعاتی در اختیار دارد که براساس آن جمهوری اسلامی؛ غنی سازی ۹۰ درصد را آغاز کرده است که این ادعا همچون دیگر ادعاهای نه چندان جدی رژیم صهیونیستی بلافاصله از سوی «رافائل گروسی» دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای تکذیب شد. در ادعای مضحک و عجیب دیگری؛ «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم اسراییل، ایران را به اخاذی هسته‌ای متهم کرده است.  بنت در گفت و گو با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام چنین ادعاهایی از آمریکا خواسته است فوری مذاکرات را ترک کرده و اقدامات علیه ایران را افزایش دهد.

پیش از این و همزمان با آغاز مذاکرات وین «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، در تور اروپایی خود برای اثرگذاری بر مذاکرات به لندن و پاریس سفر و با «بوریس جانسون» نخست ‌وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رییس ‌جمهوری فرانسه، دیدار و بار دیگر خواستار سخت‌گیری شدید در قبال ایران و خودداری از رفع هرگونه تحریم‌ها شده است. در ادامه این اقدامات هم براساس اعلام رسانه‌های رژیم صهیونیستی، «بنی گانتز» وزیر دفاع این رژیم هم در روزهای آینده راهی واشنگتن خواهد شد تا از تصمیم دولت جو بایدن درباره آینده مذاکرات مطلع شود.

رژیم صهیونیستی درحالی ایران را متهم به اخاذی با پرونده هسته‌ای می‌کند که خود در این حوزه پیشینه طولانی دارد و جهان به خوبی می‌داند که میلیاردها دلار سلاح، زاردخانه هسته ای و هزاران میلیارد دلار کمک‌های بلاعوض از آمریکا و دیگر کشورها را به بهانه ترس از یهودستیزی و مقابله با اسلام‌هراسی و فعالیت‌های هسته‌ای ایران اخاذی کرده است. در تازه‌ترین مورد از این اخاذی‌ها و به نوشته سایت خبری وای‌نت، دولت بایدن چندی پیش یک میلیارد دلار کمک نظامی بلاعوض را به ارتش رژیم صهیونیستی برای خرید راکت‌ جهت سامانه «گنبد آهنین» اختصاص داده است.

ادعای مقام‌های رژیم اشغالگر قدس در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که در دکترین دفاعی خود جایی برای سلاح هسته‌ای نیست و در گزارش‌ها و بازرسی‌های متعدد سازمان‌های جهانی، چون آژانس بین المللی انرژی اتمی هم کوچکترین نشانه‌ای از انحراف از برنامه ایران از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای گزارش نشده است. این شواهد و مستندات را اگر با زرادخانه هسته‌ای تل آویو و تعداد بمب‌های هسته ای این رژیم مقایسه کنیم؛ به خوبی روشن خواهد شد که کدام طرف در مسیر اخاذی از فعالیت‌های هسته ای قرار داشته و تهدیدی برای صلح جهان محسوب می‌شود.

مذاکرات نیازمند حفاظت است

پرونده هسته‌ای ایران نخستین بار نیست که در مسیر بسته شدن و به نتیجه رسیدن با انواع چالش‌ها روبرو می‌شود. بخشی از این سنگ اندازی‌ها همانگونه که گفته شد از سوی رژیم صهیونیستی است و بخشی دیگر هم از سوی خود آمریکا. کنگره آمریکا برخلاف وزارت خارجه این کشور که در ظاهر خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای است؛ همچنان بر طبل زیاده‌خواهی کوبیده و به بایدن درباره ایران هشدار می‌دهد.هر چند هیاهو و اقدامات تخریبی بر تیم مذاکره کننده ایران  تاثیری نخواهد گذاشت و این غرب و به ویژه دولت بایدن است که باید مقابل این تقلاها هوشیاری به کار بندد.

به همین دلیل است که علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران تصریح کرده است که «در جلسه با نمایندگان مختلف هیات‌های ۱+۴ هشدار دادم که باید تلاش شود اجازه ندهیم که نگاه و رویکرد بازیگران خارج از گفت‌وگوها روی روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارد.» بنابراین رویکرد بازیگران خارج از توافق براساس مشاهدات پیدا و پنهان چندان ثمربخش و صلح آفرین نیست و از این‌رو هم مذاکرات و هم نتایج احتمالی آن نیازمند حفاظت برابر این نگاه‌های سمی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.