نخست وزیر ارمنستان: استان سیونیک در محاصره آذربایجان نیست

سانوسیان خبر داد که هفت جاده وجود دارد که دائماً در مورد آن‌ها صحبت می‌شود و جزئیات مربوطه را ارائه کرد.

پاشینیان در این نشست گفت که باید هر چه سریعتر جاده‌های خاکی در این مسیرها ساخته شود و برای همه نوع وسایل نقلیه و در تمام فصول قابل تردد باشد. وی افزود: «با شروع فصل ساخت و ساز [بهار آینده] آن جاده‌ها را آسفالت خواهیم کرد».

نحست‌وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد که آن‌ها برنامه‌ای برای ساخت یک یا دو جاده اضافی دارند که اکنون اجرای آن را آغاز خواهند کرد.

وی اطمینان داد: «هیچ شهرکی [در سیونیک] نیست که مشکل معیشتی داشته باشد یا به طور کلی (ارتباطش) قطع باشد، در محاصره [از سوی (جمهوری) آذربایجان] باشد».

او پیش‌تر هم در واکنش به هشدارهای جمهوری آذربایجان مبنی بر بازرسی شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان در بخشی از جاده «گوریس-کاپان» که باکو تحت کنترل خود درآورده، گفته بود  دولت ارمنستان تصمیم گرفته تا شهروندان و وسایل نقلیه این کشور از جاده جایگزین استفاده کنند.

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین تأکید کرد که بهره‌برداری از این جاده به مفهوم آن است که مشکلاتی را که مقام‌های جمهوری آذربایجان برای کامیون‌های باری که به ارمنستان سفر می‌کنند، برطرف می‌کند و کامیون‌های باری ایران هم‌اکنون می‌توانند در حال حاضر از این جاده جدید استفاده کنند و از پرداخت عوارض گمرکی به مقام‌های جمهوری آذربایجان خودداری کنند.

پیش از این رسانه‌های ارمنستان گزارش کرده بودند که جاده ۴۳ کیلومتری تاتو به اغوانی تا پایان ماه نوامبر آماده خواهد شد تا جایگزین جادیه گوریس-کاپان شود.

خبرگزاری «تاس» روسیه بعد از درگیری مرگبار روزهای اخیر میان دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان گزارش داد، تنش‌ها در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی و نواحی مرزی منطقه سیونیک ارمنستان در اوایل ماه میلادی جاری شروع شد. طرفین به طور مداوم درگیری‌های مسلحانه را گزارش می‌کنند که باعث تلفات می‌شود.

طبق این گزارش، از چند روز پیش ایروان و باکو یکدیگر را به حملات مرزی متهم کرده‌اند. همچنین تنش‌ها در امتداد بزرگراه بین‌المللی که ارمنستان را به ایران وصل می‌کند به وجود آمده که بر اساس توافق آتش‌بس سه‌جانبه نوامبر ۲۰۲۰ سران روسیه، ارمنستان و آذربایجان به باکو تحویل داده شد و در آن یک پاسگاه مرزی روسیه برای تضمین تردد آزادانه افراد و وسایل نقلیه ایجاد شده است.

توافق مذکور به جنگ ۴۴ رزه سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی پایان داد. در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان رئیس‌جمهور ارمنستان، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه رسید و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

پاشینیان: هیچ بخش استان «سیونیک» در محاصره نیست

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.