چرا لوکاشنکو از دست پوتین ناراحت شد؟

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس از ولادیمیر پوتین همتای روس خود بخاطر خودداری از دعوت وی به شبه جزیره کریمه گلایه کرد.

لوکاشنکو در گفت و گوی ویدئویی با پوتین گفت که اوکراین حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای بلاروسی بسته است و به همین دلیل سفر به کریمه بطور مستقیم از بلاروس به این مقصد (با استفاده از حریم هوایی اوکراین) ناممکن است.

لوکاشنکو در ادامه گلایه خود خطاب به پوتین گفت: ولادیمیر ولادیمیرویچ (پوتین) هر بار وعده می دهد ما را به همراه خود به کریمه ببرد و اقدامات جدید که در آنجا صورت گرفته را نشان دهد. اما امروز تنها رفته است.  

 رئیس جمهوری بلاروس این سخنان را در نشست شورای عالی روسیه و بلاروس که بطور مجازی و با شرکت سران و مقامهای ارشد دو کشور برگزار شد، بیان کرد.

در این نشست مجازی، ۲۸ برنامه مربوط به اتحاد روسیه و بلاروس در عرصه هایی همچون اقتصادی و صنعتی تایید شد. 

از سال ۱۹۹۴ تاکنون، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری این کشور بوده‌ است. بلاروس در حال مذاکره با همسایه خود روسیه است تا هر دو کشور در میان سایر موارد، اقتصاد خود را در طرحی به نام اتحاد روسیه و بلاروس با همدیگر یکپارچه کنند.

روسیه و بلاروس در سال ۱۹۹۸ در دوره حکومت بوریس یلتسین رئیس جمهوری فقید روسیه، قرارداد اتحاد دو کشور امضا کردند و بر اساس این قرارداد روسای جمهوری، نخست وزیران و پارلمان های روسیه و بلاروس هر سال دیدارها و نشست های مشترک برگزار می کنند.  

بلاروس نفت و گاز مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می کند و همواره سعی دارد با بهای زیر قیمت بازار و تخفیف های ویژه خریداری کند و به همین دلیل قیمت منابع انرژی تحویلی به بلاروس، در سال های اخیر به اختلافات بزرگ بین دو کشور منجر شده است.  

لوکاشنکو به تازگی به سوالی در مورد امکان بلعیدن بلاروس توسط روسیه واکنش تند نشان داد و با رد چنین امکانی خاطرنشان کرد که بلاروس هیچگاه استقلال خود را ازدست نمی دهد.  

به گفته وی هیچ نیازی به گفت وگو درباره امکان تاسیس پایگاه نظامی روسیه در بلاروس در دیدار با پوتین وجود نداشت زیرا پایگاه نظامی روسیه در استان اسمولنسک در مجاورت بلاروس قرار دارد.

رئیس جمهوری بلاروس بارها اعلام کرده است که در برابر توسعه طلبی های ناتو ایستادگی می کند و همکاری نظامی با روسیه در این عرصه برای تامین امنیت دو کشور بسیار مهم است.  

در دهه ۹۰ لوکاشنکو بشدت موافق اتحاد کامل بلاروس با روسیه بود. اما با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۰ سخنان تند لوکاشنکو در حمایت از روسیه کاهش یافت و از آن زمان وی سعی کرده که خود را مدافع مردم عادی بلاروس جلوه دهد اما مجددا وی خواستار اتحاد کامل شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.