سخنگوی شورای نگهبان: ابهامات درباره مصوبه واردات خودرو باید برطرف شود

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه ۲۴ مهر در نشست خبری آخرین مصوبات و نظرات شورای نگهبان را اعلام کرد.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: شورای نگهبان اشکالات و ابهاماتی را درباره اساسنامه بانک سپه گرفته است؛ در پذیرش قیمومیت و صیانت در این اساسنامه شورای نگهبان ابهاماتی داشتند، چون این بانک دولتی محسوب می‌شود و بر اساس قانون اساسی استخدام‌ها در نهادها و ارگان‌های دولتی بایستی با نظر قوه مجریه صورت گیرد لذا اصلاح بخشی از اساسنامه بانک سپه مغایر با اصل ۱۲۶ قانون اساسی شناخته شد.

وی همچنین گفت: اصلاح اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد ضمن اینکه اصلاح اساسنامه سازمان مادرتخصصی صنایع کوچک مغایر قانون اساسی و خلاف شرع شناخته نشد.

طحان نظیف همچنین گفت: اساسنامه صندوق کارآفرینی امید هم ابهامات و اشکالاتی به آن وارد نشد لذا از این به بعد قانون تلقی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در نشست خبری خود از دریافت ۶۵ استعلام از دیوان عدالت اداری توسط شورای نگهبان خبر داد و گفت:‌این استعلامات در جلسات متعدد توسط فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است که تنوع شکایات صورت گرفته مردم و ارگان‌های مختلف به دیوان عدالت اداری از شهرها و شهرستان‌های کشور بسیار زیاد است این در حالی است که آنها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بودند و احکامی برای آنها صادر شده بود

وی افزود:‌امروز پنجمین سالگرد سیاست‌های کلی انتخابات است که در چنین روزی از سوی مقامات رهبری ابلاغ شده است؛‌ این در حالی است که دستگاه‌های مختلفی مخاطب آن بودند؛ نظام انتخاباتی ما دچار آسیب‌ها و اشکالاتی است که البته راهکارهای زیادی برای رفع آن وجود دارد.

طحان نظیف تصریح کرد: فرآیند ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در ۵ سال اخیر آن است که آنچه مورد انتظار است واقع نشده است،  حتی شورای نگهبان هم مخاطب این سیاست‌های کلی انتخابات بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره جزئیات سیاست‌های کلی انتخابات گفت: در این سیاست‌ها آمده است که بایستی هزینه‌ها و منابع انتخابات شفاف‌سازی شود ضمن اینکه پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخابات صورت گیرد آگاهی مردم از نامزدها افزایش پیدا کرده و فعالیت‌های انتخاباتی اهداف توسعه پیدا کند اما این کار به اندازه کافی صورت نگرفته است هر چند که کارهای خوبی تا کنون انجام شده است.

طحان نظیف اظهار امیدواری کرد: با نگاه مثبتی که در مجلس و دولت وجود دارد اصلاحات لازم در نظام انتخاباتی صورت خواهد گرفت و امیدواریم که هر چه سریع‌تر سیاست‌های کلی ابلاغی انتخابات نهایی شود. البته شورای نگهبان هم در اینباره مشورت‌های لازم را خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره محرمانه بودن اموال مسؤولان که اخیرا در فضای مجازی و به بهانه اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته است، گفت: درباره رسیدگی به اموال مسؤولان باید بگویم متن جدیدی در مجلس یازدهم به تصویب نرسیده و این موضوع مربوط به مصوبه مجالس پیشین است و مصوبه فعلی مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی همچنین ادامه داد:‌اگر مصوبه‌ای خلاف شرع و قانون اساسی نباشد شورای نگهبان آن را تأیید می‌کند ولی قانون فعلی مربوطه به مصوبه مجلس است و مربوط به سال‌های قبل است و اگر مصوبه‌ای در مجلس به تصویب برسد در شورای نگهبان آن را بررسی خواهیم کرد.

طحان نظیف گفت: شورای نگهبان جزو اولین دستگاه‌ها و نهادهای بوده است که اعضای آن اموال و دارایی خود را در سامانه مذکور ثبت کرده‌اند.

وی درباره ایراد شورای نگهبان به مصوبه واردات خودرو هم گفت: من دو جلسه در کمیسیون صنایع مجلس حضور پیدا کردم و درباره دو ابهام مذکور که شورای نگهبان به آن گرفته نظرات این شورا را در کمیسیون مطرح کردم ولی اگر این ابهامات برطرف شود شورای نگهبان ابهام دیگری ندارد ولی اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابهامی دارد خود آنها باید پاسخگو باشند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ملاک شورای نگهبان مفید و یا مضر بودن مصوبات مجلس نیست بلکه خلاف نبودن با شرع و قانون اساسی مدنظرمان است .

وی درباره اظهارنظر هیأت‌های زیرمجموعه مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی مصوبات مجلس قبل از ایراد شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اگر در ابتدا یک نسخه از طرح‌های مجلس از سوی رئیس مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود آنها می‌تواند سوالات و ابهامات خود را در کمیسیون‌ها مطرح کنند ولی اگر این کار صورت نگیرد آنها رأسا اظهارنظر می‌کنند که گاهی ممکن است در جامعه بازتاب‌هایی پیدا کند ولی به دلیل بی‌توجهی اشکالات حادث می‌شود.

طحان نظیف گفت: در مجلس یازدهم اصلاح قوانین ریاست جمهوری، شوراها و مجلس شورای اسلامی گام‌هایی برداشته شده است و در کمیسیون‌ها هم کارهایی صورت گرفته است ولی رهبر معظم انقلاب و مردم انتظار دارند که بعد از ۵ سال گام‌های اساسی برای اصلاح قوانین انتخاباتی مشاهده کنند ولی در مجموع شورای نگهبان چشم انداز مثبتی را برای اصلاح قوانین انتخاباتی می‌بیند.

وی همچنین گفت: دومین رویداد شبیه‌سازی شورای نگهبان در حال برگزاری است و کارشناسان حقوقی می‌توانند خود را به جای حقوق‌دانان شورای نگهبان بگذارند البته این کار باعث غنای بدنه کارشناسی این شورا شده و برخی نخبگان هم جذب این شورا شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.