لودریان: باب مذاکره با ایران تا ابد باز نخواهد بود!

عربستان سعودی که پیشنهادش مبنی بر ورود به مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران تاکنون برای چندین بار با دست رد کشورهای غربی مواجه شده است تلاش می کند تا از طریق رسانه‌های خود و انجام مصاحبه‌هایی جهت دار و هدفمند با مقامات اروپایی، این مذاکرات را به حاشیه ببرد. 

در همین راستا، شبکه « الحدث » عربستان سعودی  امروز ( شنبه ) گفت و گویی را با « ژان ایو لودریان »  وزیر امور خارجه فرانسه ترتیب داد و این بخش از سخنان وی را برجسته کرد که مذاکره در خصوص مسائل منطقه که فعالیت های موشکی ایران را نیز شامل می شود باید در مذاکرات هسته ای گنجانده شود. 

این شبکه خبری عربستان سعودی اضافه کرد که  با ادامه بن بست پرونده هسته ای ایران، در میان درخواست های مکرر اروپایی ها برای از سرگیری مذاکرات در وین که ماه‌هاست متوقف شده است ، « ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که باب مذاکره با تهران تا ابد باز نمی ماند. 

لودریان در این گفت و گو درباره مسائل مختلف منطقه و جهان از جمله مذاکرات هسته ای با ایران، انتخابات لبنان و مذاکره بیروت با بانک جهانی، اوضاع لیبی و کنفرانس پاریس درباره این کشور و همچنین نشست بغداد اظهار نظر کرد.  

وزیر خارجه فرانسه با این ادعا که اقدامات انجام شده توسط ایران مذاکرات هسته ای را پیچیده می کند، گفت: ایران باید مذاکره درباره وضعیت منطقه در پرونده مذاکرات هسته ای را بپذیرد. 

وی که کشورش در کنار سایر کشورهای اروپایی تعهدات برجامی خود را اجرا نکرده است و در زمینه ساخت و فروش سلاح ید طولایی دارد که نمونه اخیر آن اختلاف با آمریکا بر سر فروش زیردریایی هسته ای به استرالیا است،  ادعا کرد که مذاکرات منطقه‌ای با ایران باید فعالیت‌های موشکی آن را نیز شامل شود.

اظهارات و ادعاهای وزیر امور خارجه فرانسه در حالی بیان می شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده اند که به جز مسائل هسته ای در خصوص سایر موضوعات از جمله سیاست های منطقه ای و فعالیت‌های دفاعی کشور، مذاکره نخواهند کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در آخرین اظهارنظر خود درباره مذاکرات هسته ای با تاکید بر اینکه اروپا در نقض برجام کنار آمریکا بوده است، گفت: ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته‌ای می‌پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد.

اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه اضافه کرد که « سعید خطیب زاده » که در چارچوب همایش جهانی «نرماندی برای صلح» به پاریس سفر کرده است، در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه فرانسوی لوموند در سوالی در ارتباط با نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و چشم انداز مذاکرات هسته‌ای و اینکه وزیر خارجه ایران در نیویورک اعلام داشته مذاکرات بزودی از سرگرفته خواهد شد، گفت: آنچه که وزیر خارجه ایران در نیویورک اعلام داشت همان چیزی است که از اول روی کار آمدن دولت جدید گفته و شنیده شده است.

 وی ادامه داد: این جواب دو مولفه دارد. یکی اینکه حتما ایران در حال بررسی چگونگی ادامه مذاکرات است که این مرحله از جواب به نتیجه رسیده، یعنی اینکه مذاکرات حتما انجام خواهد شد و فاز دوم این است که با دقت گفتگوهای انجام شده با دولت جدید مرور شود تا ابعاد ‌و جزییات آن روشن شود تا به‌طور فعال و موثر وارد گفتگوها شویم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورمان افزود: این فاز هنوز تمام نشده است. دولت به‌عنوان قوه مجریه تغییر کرده و این دولت جدید است که باید مذاکرات را انجام دهد. ایرانی‌ها همیشه نشان داده‌اند که دقیق صحبت و سخت هم گفتگو می‌کنند، اما وقتی چیزی حاصل شود آن را صریح بیان و اگر چیزی را امضا کردند دقیق اجرا می‌کنند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: آنچه که الان اتفاق می‌افتد این است که چرا ۶ دور مذاکره وین با اینکه دستور کار آن روشن بوده به نتیجه نرسیده است. یک آسیب شناسی لازم است و نیاز است نقاطی که بطور جدی از طرف مقابل مورد انتظار بوده و انجام نشده اند، بررسی شوند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مربوط به اتهامات اروپا به ایران در مورد نقض تعهدات برجامی و عدم اشاعه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ایران تعهدات برجامی خود را کاهش داده، ولی تماما در چارچوب ان پی تی باقی مانده است. صحبتی از نقض تعهدات ان پی تی نیست، بلکه بحث از کاهش تعهدات برجامی است و اقداماتی که ایران در این چارچوب انجام داده کاملا قابل برگشت است. 

وی ادامه داد: این درحالی است که طرف مقابل عدم پایبندی کامل داشته است، یعنی آمریکا نقض کامل و اروپا هم نقض محدود. اروپا هم در این نقض در کنار آمریکا بوده است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورمان اظهار داشت: با اغماض می‌گویم آمریکا نقض کامل و اروپا نقض محدود داشته، چون در ایران بحثی است که اروپا هم به اندازه آمریکا تعهدات خود را انجام نداده است، هیچ تجارتی بین ایران و اروپا برقرار نیست، هیچ پولی رد و بدل نمی‌شود، هیچ سرمایه گذاری انجام نمی شود. هیچ کدام از تعهدات اروپا انجام نشده و آن وقت اروپا نگران کاهش تعهدات ایران در برجام است، حداقل چیزی که می توان گفت این است که این غیر منصفانه است، اگر نگوییم ظالمانه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.