داعش مقامات عراقی را نگران کرد

به نوشته وبگاه العربی الجدید، مقامات عراقی عقیده دارند که تروریست‌های داعش توانسته‌اند بخشی از تشکیلات خود را در قالب کوچک‌تر بازسازی کنند و نیروهای خود را بر اساس یک هرم ارتباطی کوچک‌تر از قبل سازماندهی کنند که این اقدام به آن‌ها اجازه داده است تا میان تروریست‌ها نوعی هماهنگی به وجود آید و بتوانند دست به حملات تروریستی اخیر به خصوص در کرکوک، دیالی و صلاح‌الدین بزنند. همزمان فعالیت رسانه‌ای محدود داعش از طریق کانال‌های تلگرامی نیز آغاز شده است.

یک مقام نظامی عراقی در سازمان امنیت ملی این کشور بدون ذکر نام خود به العربی الجدید گفت که سازمان اطلاعات عراق تلاش دارد تا فرماندهان و عناصر فعال داعش را در عراق شناسایی کند، با اینکه اغلب سرکردگان سرشناس داعش در سال‌های گذشته در خلال حملات هوایی یا نبرد زمینی کشته یا دستگیر شده‌اند.

به گفته وی نهادهای امنیتی نیاز دارند تا عناصر فعال داعش را با اسم و موقعیت شناسایی کنند، بخشی از این تروریست‌ها در داخل جامعه نفوذ کرده و در بیابان‌ها و کوهستان‌ها نمی‌توان آن‌ها را یافت. این مقام امنیتی عراقی گفت که در این راستا آمریکا نیز اطلاعات مهمی در اختیار بغداد قرار داده که طی بازجویی از عناصر داعش بازداشتی در سوریه به دست آورده است.

در ادامه این گزارش آمده است که از ابتدای ماه جاری میلادی، تروریست‌های داعش ۱۶ بار در استان‌های کرکوک و صلاح‌این و دیالی دست به عملیات زده‌اند. این حملات از طریق کمین کردن، کار گذاشتن بمب، آدم‌ربایی و حمله شبانه به پاسگاهها صورت گرفته و بیش از ۴۵ نفر کشته و زخمی شده‌اند، با اینکه عملیات‌های پاکسازی نیز به صورت هفتگی ادامه دارد.

اما در این میان، حامیان حضور اشغالگران آمریکایی در عراق، تلاش دارند با بهانه قرار دادن افزایش حملات تروریست‌های داعش، بر طبل مخالفت با خروج نظامیان آمریکایی بکوبند. فرماندهان پیشمرگه کردستان عراق در رأس مخالفان خروج آمریکا از عراق هستند و در این راستا «جبار یاور» دبیر کل وزارت پیشمرگه مدعی شده است که عراق برای همیشه به حضور آمریکا نیاز دارد و تروریست‌های داعش آزادانه فعالیت می‌کنند.

همزمان با افزایش حملات تروریست‌ها، آمریکایی‌ها نیز به ادامه حضور خود در عراق در قالب نیروی مستشاری تأکید می‌کنند، «واین مارتو» سخنگوی ائتلاف آمریکایی ضد داعش، روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت که این ائتلاف به نقش مستشاری خود در عراق ادامه خواهد داد.

تأکید سخنگوی ائتلاف آمریکایی بر ادامه یافتن نقش مستشاری در عراق در حالی استطبق توافق میان مصطفی الکاظمی و دولت بایدن، نیروهای آمریکایی باید تا پایان سال ۲۰۲۱ عراق را ترک کنند و گروههای مقاومت عراق بارها هشدار داده‌اند که ادامه حضور نظامیان آمریکایی تحت عناوین دیگر را هرگز نمی‌پذیرند.

«عبدالقادر النایل» از نمایندگان پارلمان عراق دیروز در این باره به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که عراق و سوریه برای آمریکا اهمیت استراتژیک دارند و تنش با چین به اوج خود رسیده است. او گفت که دولت کاظمی اخیرا پروژه ارتباط ریلی با ایران را امضاء کرده است که از مهم‌ترین طرح‌های راهبردی ایران و چین محسوب می‌شود و بندر امام خمینی را به بندر لاذقیه سوریه متصل می‌کند، یعنی ایران و چین می‌توانند به اروپا و شمال آفریقا دسترسی داشته باشند؛ بنابراین به عقیده این نماینده عراقی، آمریکا به آخرین چیزی که فکر می‌کند خروج از عراق است.

نگرانی مقامات عراقی از تلاش داعش برای سازماندهی خود

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.