بدهی شهرداری تهران چقدر است؟

علیرضا زاکانی در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی کشور اظهار کرد: کشور مملو از فرصت‌های بی‌نظیر بوده و البته خطرات جدی نیز در این مسیر قابل پیش بینی است و شهرداری تهران نیز بی‌نصیب از این فرصت‌ها و تهدیدها نیست.

وی افزود: وقتی به تهران توجه می‌شود، وجود تبعیض و بی عدالتی در کنار بی هویتی ایرانی و اسلامی به عنوان یکی از موضوعات چالشی در شهر دیده می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: هدف گذاری در ۴۲ سال گذشته در نظام اسلامی و راه طی شده برکات بسیاری داشته است اما خلاءها و فاصله جدی نیز با اهداف ترسیم شده وجود دارد. اثرات اقدامات انجام شده در تهران فراتر از مرزهای جغرافیایی بوده به گونه‌ای که پایتخت نماد کارآمدی نظام قلمداد می‌شود.

وی گفت: در شهرداری طی دوره‌های گذشته زحمات زیادی برای شهر تهران کشیده شده است و البته نقص‌هایی نیز وجود دارد و ما باید بدون اینکه به گذشتگان برچسب بزنیم، به آینده نگاه کنیم و از اشتباهات گذشته عبرت بگیریم.

زاکانی تصریح کرد: شهرداری تهران ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان باید بابت آن سود بانکی پرداخت کنیم، اما این به معنای بن بست نیست و شهر ظرفیت‌های زیادی دارد و راه‌های متنوعی وجود دارد که بن بستی برای ما نمی‌گذارد.

وی افزود: در عمده کارهای صورت گرفته به کالبد شهر توجه شده است و باید به روح شهر نیز توجه کنیم. باید با یک نگاه درست الگو باشیم بر همین اساس تعریف افق و چشم‌انداز مطلوب و نحوه عملیاتی شدن آن را انجام دادیم، نکته دیگر هم بستگی حاکمیتی و حکومتی است چرا که بدون آن انباشتگی مشکلات شهر قابل حل نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه ناجا و شهرداری کارهای پیوسته و در هم تنیده با مردم دارند و این نقطه اشتراک آنها است، گفت: خط تلاش بعدی این است که شهر را در مدار نخبگان و مردم پیش ببریم و شهر هوشمندی داشته باشیم و با استفاده از فناوری، کل شهر را در یک اکوسیستم واحد ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های کوتاه مدت و دارای فوریت چند قرارگاه خدماتی در تهران راه اندازی خواهد شد و اولین قرارگاهی که از هفته آینده راه اندازی می‌شود قرارگاهی در حوزه پسماند، رفت و روب و فضای سبز خواهد بود که در واقع اولویت ما است.

زاکانی ادامه داد: بخش دوم قرارگاه اجتماعی است و باید مسئولیت خود را در این حوزه بپذیریم، مسئله معتادان متجاهر و کودکان کار هر چند مستقیماً به شهرداری ارتباطی پیدا نمی‌کند اما شهرداری باید سهم خود را بپذیرد و با همکاری با ناجا و سایر نهادها چهره شهر را تغییر دهد.

وی افزود: بخش سوم ناظر به مسائل فرهنگی و تبلیغی است که با قانون و نظم سرو کار دارد در این بخش نیز ناجا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. بخش بعدی ناظر بر کرونا است؛ در واقع با کرونا باید زندگی کرد و آن را هضم و مهار کرد. بعد از سرفصل بهداشت و درمان، فاصله گذاری اجتماعی و احیای شهر و هم خدمات اجتماعی نیز باید دنبال شود. در همین رابطه با وزیر کشور، وزیر بهداشت و رئیس جمهور صحبت‌هایی انجام شده و برنامه‌ای تنظیم کردیم تا تمام سرمایه‌ها را به میدان بیاوریم.

شهردار تهران گفت: در موضوع رفاه و امنیت و آسایش نیازمند همکاری با ناجا هستیم و امیدواریم که این زحمات به یک فعالیت مشترک منجر شود و خدمات متفاوت و پیوستگی ناجا و شهرداری روز به روز افزایش پیدا کند تا خادم خوبی برای مردم و سرباز خوبی برای رهبری معظم انقلاب باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.