رقابت اسرائیل و ایران در دریای سرخ

العرب نوشت: رقابت اسرائیل و ایران در دریای سرخ بعنوان یک منطقه استراتژیک بر کسی پوشیده نیست، این رقابت بخشی از رقابت ساکت و دو جانبه آن‌ها در جبهه‌های متعدد است، که می‌تواند به مرحله مقابله‌ای فراگیر برسد.

در ادامه این مطلب آمده است: یکی از مهمترین زمینه‌های درگیری بین ایران و اسرائیل، حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ بود، که البته هیچ یک به صورت علنی مسئولیت این حملات را نپذیرفتند.

تحرکات اسرائیل در دریای سرخ تنها به عملیات محدود و پنهانی منحصر نمی‌شود، بلکه این دولت به همراه آمریکایی‌ها مانور‌هایی را انجام داد و به این ترتیب به نظر می‌رسد شرایط از هشدار در مورد حضور ایران، به یک مقابله علنی تبدیل شده، بویژه پس از تحولات جاری در یمن و موفقیت حوثی‌ها در سیطره بر بنادر حیاتی دریای سرخ.

دو ارتش آمریکا و اسرائیل در ابتدای ماه جاری و برای اولین بار یک مانور دریایی در دریای سرخ انجام دادند که هدف از آن تقویت امنیت و حفاظت از راه‌های تجارت دریایی بود و در جریان این رزمایش، سناریو‌های دفاع و نجات تمرین شدند.

براساس بیانیه ارتش اسرائیل، این رزمایش نقطه شروع اقدام مشترک بین نیرو‌های دریایی ناوگان پنجم است و هدف از آن همکاری بین ناوگان‌هایی برای تقویت امنیت، حفظ راه‌های تجارت دریایی و حفظ استقرار منطقه است.

یکی از مقامات بلند پایه ارتش اسرائیل در این باره گفت: ما حضور خود در دریای سرخ را به شکل چشم گیری گسترش دادیم. ما با کشتی‌ها و زیر دریایی‌های اصلی خود در این منطقه حضور داریم. اسرائیل آماده است تا به حملات مستقیم به کشتی‌های خود پاسخ دهد، اما آمادگی اسرائیل در برابر حضور ایران در دریای سرخ به این معنا نیست که ممکن است دو طرف وارد مقابله مستقیم شوند.

ژنرال اسرائیلی عاموس یادلین در مقاله‌ای که در روزنامه معاریو اسرائیل منتشر شد تصریح کرد ایران و اسرائیل تمایل زیادی دارند که وارد مقابله کاملی نشوند و درگیری بین آن‌ها به غرق شدن کشتی‌های دو طرف یا کشته شدن نیروهایشان نینجامد. نقشه اسرائیل، آسیب رساندن به ایرانی‌ها و جلوگیری از رسیدن آن به اهدافش است.

با وجود اظهاراتی که حاکی از آن است دو طرف آماده مقابله هستند، باید گفت تهران و تل آویو هر دو ترجیح می‌دهند به مقابله ساکت خود ادامه دهند.

اسرائیل مایل به مقابله دیپلماتیکی است تا از طریق آن بتواند تایید متحدان منطقه‌ای و بین المللی خود را بدست آورَد. در برابر این رقابت، دولت‌های حاشیه دریای سرخ یا دولت‌هایی که منافع مستقیمی در این منطقه دارند، تنها ناظر تحولات هستند، بدون آنکه خود تحرکی انجام داده یا به دنبال ائتلاف‌های فعالی برای تامین منافعشان باشند.

طبق گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، ایران در اوریل گذشته پس از آنکه کشتی ساویز هدف حمله قرار گرفت، به سرعت کشتی دیگری را جایگزین آن کرد.

درگیری دریایی بین ایران و اسرائیل در سی ام ژوئن گذشته با حمله پهپادی به کشتی «میرسرستریت» در دریای سرخ به سطوح تازه‌ای رسید، نفت کشی که مالکیت آن در اختیار تاجر اسرائیلی بود و با اینکه ایران اتهام حمله به این کشتی را رد کرد، ایالات متحده این کشور را به پاسخ محکمی تهدید کرد.

این در حالی است که در مارس گذشته، روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در مطلبی نوشت: اسرائیل از سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲ نفت کش ایرانی را هدف گرفته که حامل نفت و سلاح به سمت سوریه در حرکت بوده اند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.