فارن پالیسی به نقل از دو منبع آگاه نسبت به عملیات اطلاعاتی آمریکا، نوشت: سازمان سیا این هفته در حالی جاسوسان خود را از افغانستان خارج کرد که دولت بایدن بعد از خروج کامل از افغانستان بسیاری از افراد مانند مترجمانی که دو دهه با آنان همکاری داشته‌ است را در افغانستان رها کرده و حاضر به خروج آنان نشد.

یک مقام کنگره به فارن پالیسی گفت: همه را کم و بیش خارج کردیم، هزاران نفر از جمله اعضای خانواده جاسوسان را خارج کردیم. آنها کسانی بودند که طالبان می توانست آنها را شناسایی کند.

یک منبع دیگر افزود: مرکز فعالیت‌های ویژه سیا که بخشی از نیروهای آن را شبه نظامیان نخبه تشکیل و عملیات پنهانی انجام می‌دهند، در روند خروج جاسوسان مشارکت داشته‌اند.

براساس این گزارش، عملیات خروج جاسوسان سیا در سراسر افغانستان انجام شد، نه فقط در کابل جایی که هزاران نفر از مردم هم اکنون مأیوس به فرار از کشور هستند و در اطراف فرودگاه تجمع کرده‌اند.

به دنبال انتشار خبر فارن پالیسی، سخنگوی سازمان سیا از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد و فقط گفت که سازمان با سایر آژانس‌های دولتی ایالات متحده همکاری نزدیک داشته است تا بتواند طیف وسیعی از افراد از جمله هزاران شهروند آمریکایی، کارکنان سفارت محلی و افغان‌های آسیب پذیر را از کشور خارج کند.

دوشنبه گذشته طالبان اعلام کرد که تمامی نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان خارج شده‌اند و اکنون سراسر این کشور تحت کنترل نیروهای طالبان قرار دارد.

پنتاگون نیز پرواز آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی از کابل را تأیید کرد.

از سوی دیگر پس از خروج آخرین هواپیمای نظامی آمریکا از فرودگاه کابل که نقطه پایانی بر اشغالگری ۲۰ ساله این کشور در افغانستان محسوب می‌شود، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با اعلام پیروزی گفت که این موفقیت به همه ما (افغان‌ها) تعلق دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.