واکنش‌ها به انفجار فرودگاه کابل/وعده انتقام بایدن

انفجارهای روز گذشته در نزدیکی فرودگاه کابل اوضاع امنیتی افغانستان را بیش از پیش پیچیده تر کرده و موجب نگرانی جامعه بین الملل شده است.

روز گذشته یعنی پنجشنبه بود که سه انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل خسارات زیادی را به بار آورد. انفجاری که مقامات آمریکایی روزهای قبل تر نسبت به وقوع آن هشدار می دادند. نخستین انفجار حوالی ساعت ۱۸ به وقت محلی پنجشنبه و نزدیکی هتل "بارون" در نزدیکی محوطه فرودگاه کابل رخ داد. پس از آن تیراندازی و در پی آن، دومین انفجار در "گیت ابی" رخ داد که یکی از ورودی‌های اصلی فرودگاه است. شبکه آمریکایی سی بی اس، در گزارشی تازه تعداد کشته های این انفجارها را ۱۷۰ تن اعلام کرده که بر همین اساس ۱۳ تفنگدار آمریکایی نیز کشته شده اند. گروه داعش که مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است طی بیانیه ای به جزئیات عملیات اشاره کرده و می گوید یک بمب گذار انتحاری - که "عبدالرحمان لوگری" معرفی شده است - جلیقه مواد منفجره خود را در میان تجمع "همدستان" افغان و نیروهای آمریکایی منفجر کرد. علیرغم وضعیت بغرنج و بی ثبات در افغانستان ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام،‌ در بیانیه خود تاکید که علیرغم این حمله، عملیات هوایی آمریکا برای خروج پناهجویان افغان و شهروندان خارجی ادامه خواهد یافت. از سوی دیگر وجود چنین وضعیتی سبب شده تا نوک پیکان حملات سمت بایدن و عملکرد او نشانه برود. وضعیتی که سبب شده تا میزان محبوبیت او به زیر ۴۱درصد سقوط کند و مقام های این کشور او را بیش از پیش مورد سرزنش قرار دهند. به ویژه آنکه شوخی اخیر او با یک خبرنگار جو تازه ای در فضای آمریکا ایجاد کرد.  وقتی خبرنگار شبکه «اِن‌بی‌سی» از بایدن پرسید، اگر پس از موعد مقرر نهم شهریور برای خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، همچنان شماری از آمریکایی‌ها در این کشور باقی مانده باشد دولت آمریکا چه خواهد کرد؟ بایدن در پاسخ به او گفت: «تو اولین کسی هستی که با آن تماس می‌گیرم». این پاسخ بایدن موجی از انتقادات را علیه او در فضای مجازی به همراه داشت. تصویر زیر مربوط به این کنفرانس اخیر خبری در روز چهارشنبه است که سوژه رویترز شده و حال و روز خراب بایدن را در این روزها نشان می دهد.

وال‌استریت‌ژورنال: امکان رسمیت یافتن طالبان افزایش یافت

به نظر می رسد اوضاع شکننده و بی ثبات در افغانستان ادامه داشته باشد؛ در همین راستا اطلاعات دریافت شده نشان می‌دهد که ۳ تانکر سوخت رسان KC-۱۳۵R نیروی هوایی ایالات متحده به سوی افغانستان پرواز کرده‌اند. از همین رو این کشور در ساعات آینده قصد انجام حملات هوایی بر علیه داعش در افعانستان را دارد.

از طرفی عملکرد بایدن سبب شده تا شماری از سیاستمداران و به ویژه جمهوری خواهان این کشور خواستار برکناری جو بایدن، رئیس جمهوری کشورشان شوند.

واکنش ها و موضع گیری ها نسبت به فاجعه فرودگاه کابل

در اولین واکنش ها و به گزارش وال استریت ژورنال جو بایدن  ساعاتی پس از وقوع دو انفجار انتحاری در اطراف فرودگاه کابل در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران تأکید کرد که واشنگتن از عاملان حمله به نیروهای آمریکا در افغانستان انتقام خواهد گرفت.وی گفت: ما نخواهیم بخشید، فراموش نخواهیم کرد. مجبورتان می‌کنیم بهایش را بپردازید. ایدن ضمن اعلام اینکه از ارتش آمریکا خواسته است تا هر آنچه در توان دارند، برای گرفتن انتقام از مهاجمان داعش به کار گیرند، گفت: «من از فرماندهان ارتش خواسته‌ام به پایگاه‌های داعش و منابعشان حمله کنند. چیزی که باید بدانید این است که داعشی ها برنده نخواهند بود.

به گزارش یاهو نیوز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در روزهای اخیر سیاست های دولت بایدن را مورد حمله قرار داده و مدعی است که اگر او بود این اتفاقات رخ نمی داد در بیانیه‌ای اظهار تاسف کرد و گفت: «این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد که همین موضوع غم ما را عمیق‌تر می‌کند.»

به گزارش بیزینس اینسایدر، این در حالی است که جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ پمپئو را بابت مذاکراتش با طالبان به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: او نمی‌تواند تاریخ را درباره نقش دولت ترامپ در خروج از افغانستان عوض کند. وی گفت: از نظر من، تلاش برای بی اعتنایی به این خروج و خود را مقصر جلوه ندادن اگر نگوییم غیرممکن است، دشوار است و تاریخ را نمی‌توان عوض کرد.

در همین حال رایان کروکر، سفیر سابق آمریکا در افغانستان نیز گفت، پس از حملات صورت گرفته اخیر در کابل با کشته شدن ۱۳ نیروی نظامی آمریکایی، خشونت‌های بیشتری در راه است.

به گزارش یاهو نیوز، ژنرال اچ.آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ، از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواست تا همه توافق‌ها با طالبان را لغو کرده و یک جنگ جدید علیه ترویسم و شبکه‌های شبه‌نظامی در سراسر آسیای میانه به راه بیندازد. وی با اشاره به نسل کشی ۱۹۹۴ روآندا گفت: ‌آنچه امروز می‌بینیم، تازه اول کار است. ما شاهد تصاویری وحشتناک از پی هم هستیم. ما شاهد رویارویی با وحشت و ترسی هستیم که مردم افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. باید با این وضعیت چه کنیم؟ این وضعیت به چه جایی می‌رسد؟ قرار است شبیه به روآندا شود؟

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا نیز گفت: من این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کنم و باید برای جهان روشن باشد که تروریست‌هایی که مرتکب این جنایت شده‌اند تحت تعقیب و محاکمه قرار خواهند گرفت.

به گزارش بی بی سی، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس هم اظهار کرد: حمله امروز به خوبی یادآوری کرد که وضعیت خطرناکی است که در آن نیروهای نظامی و غیرنظامی بریتانیایی برای خروج افراد بسیار تلاش کرده‌اند و ما باید به شجاعت آن‌ها و دستاوردهای آن‌ها افتخار کنیم.

به گزارش گاردین بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم اعلام کرد که عملیات این کشور برای تخلیه نیروها از افغانستان با وجود حمله «وحشیانه» تروریست‌ها ادامه خواهد یافت.

به گزارش یورونیوز، کاخ الیزه فرانسه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرانسه علیرغم حملات مرگبار در فرودگاه کابل به ماموریت خود برای خروج مردم از افغانستان تا انتها عمل خواهد کرد.امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه حملات را به شدت محکوم کرد و گفت به «قهرمانانی که برای انجام عملیات خروج در صحنه حضور دارند درود می‌فرستد.»وی افزود که فرانسه به تلاش‌های بشردوستانه و حفاظتی خود برای افغان‌های تحت تهدید ادامه می‌دهد. وی روز گذشته نیز اظهار داشت که اوضاع در افغانستان از کنترل خارج شده است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه وقوع انفجارهای تروریستی در مقابل فرودگاه کابل را محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی نمود.

در همین راستا وزارت خارجه قطر و امارات انفجارهای کابل، پایتخت افغانستان را که باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شد، محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجارهای روز گذشته در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای کابل، این اقدامات را جنایتکارانه خواند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، امرالله صالح که با رفتن اشرف غنی خود را رئیس جمهوری مشروع افغانستان می‌داند، در توئیتی نوشت: همه شواهد نشان می‌دهد که گروه داعش خراسان ریشه‌هایی در طالبان و شبکه حقانی دارد که در کابل فعالیت می‌کنند.

 پنتاگون نیز طی بیانیه ای اعلام کرد: این تلفات نتیجه اجرای یک «حمله پیچیده» است که باعث مرگ شماری از شهروندان افغانستان نیز شده است.

در همین حال «ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان نیز   با تروریستی خواندن این انفجار گفت: این گروه درباره حملات احتمالی تروریست‌های داعش به فرودگاه کابل اطلاعاتی در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده است.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با محکوم کردن هدف قرار دادن مردم بی‌دفاع افغانستان و هر نوع عملیات تروریستی که در آن زنان و مردان و جوانان و خردسالان مورد حمله قرار می گیرند، اظهار امیدوار کرد با تشکیل هرچه سریعتر دولتی فراگیر در کابل، ارگانها و نهادهای مسئول وظایف خود را در صیانت از جان و مال مردم عهده دار شوند.

وال‌استریت ژورنال: امکان رسمیت یافتن طالبان از ترس «داعش» افزایش یافت

روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، در گزارشی مدعی شد از آنجایی که ایالات متحده و جامعه جهانی از میان دو گروه اسلامگرای افراطی طالبان و «داعش» دومی را خطر بزرگتری برای امنیت خود تلقی می‌کنند، ممکن است از ترس بدتر به بد پناه ببرد و به‌ زودی حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت بشناسند.

در ادامه گزارش آمده است: طالبان و داعش به شدت با هم ناسازگارند، چون اهداف‌شان با یکدیگر تفاوت دارد. طالبان فقط خواستار حکومت بر افغانستان است، ولی داعش رویای «خلافت اسلامی» جهانی در سر دارد. لذا این دو گروه اسلامگرا، از زمان ظهور «دولت اسلامی» یا همان داعش در اواسط دهه گذشته، مدام در افغانستان با هم دست به گریبان بوده‌اند.

همچنین مقامات وزارت دفاع آمریکا به «وال‌استریت ژورنال» گفته‌اند که طالبان، با حمایت گهگداری «کشورهای دیگر» و «نیروهای ائتلاف آمریکایی»، توانسته پیروز این میدان باشد. طالبان در کنار نیروهای دولتی افغانستان و نیروهای نظامی ایالات متحده با داعش جنگیده و آن را تار و مار کرده ‌است. نیروی هوایی آمریکا به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، «مادر همه بمب‌ها» که قوی‌ترین بمب غیرهسته‌ای زرادخانه آمریکاست را در افغانستان بر سر داعش انداخت.

در پایان گزارش آمده است: دغدغهٔ قدرت‌گیری دوباره داعش می‌تواند یکی از دلایلی باشد که ایالات متحده و دیگر کشورهایی که «امارت اسلامی» را تهدیدی جدی‌تر برای خود می‌دانند را به حمایت و به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان ترغیب کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.