روحانی: ایران یا باید از راه مذاکره مشکلات را حل میکرد یا جنگ می شد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امشب از طریق رسانه ملی با مردم سخن گفت. 

او در ابتدای این گفتگو از مجری رسانه ملی خواست نماینده مردم باشید نه صداوسیما و با او مصاحبه ای غیررسمی داشته باشد.

درابتدای این گفتگو مجری رسانه ملی گریزی به رقابت های انتخاباتی سال ۹۲ زد و از روحانی پرسید و درباره بی نتیجه بودن مذاکرات از رئیس جمهور سوال کرد، روحانی در پاسخ گفت: در سال ۹۲ من به مردم گفتم از طریق مذاکره و دیپلماسی می‌توانیم تحریم را برداریم، دلیل نامزدی من هم در انتخابات سال ۹۲ این بود که می گفتم گره از طریق دیپلماسی قابل حل است. شرایط به نحوی بود که یا باید از راه مذاکره مشکلات حل می شد یا جنگ می شد.

وی گفت: آقای اولاند به من گفت ما شش کشور تصمیم قطعی به جنگ با ایران داشتیم و وقتی شما آمدید و اعلام آمادگی برای مذاکره کردید از جنگ منصرف شدیم. در ذهن من هم همین بود که ما بین دو راهی هستیم، یا وارد جنگ با دنیا می شویم یا وارد صلح که صلح با دیپلماسی محقق می شود.

رئیس جمهور گفت: اینکه می گویید ما از راه مذاکره به جایی نرسیدیم را قبول ندارم، ما در ۹۰ روز اول به توافق موقت رسیدیم که براساس آن قرار شد هر چند ماه ۲۰ درصد نفت ما کاهش پیدا کند، متوقف شد و یک میلیون بشکه نفت کاهش نیافت. توافق دوم این بود که اصل فناوری هسته ای را داشته باشیم و سوم اینکه اموال ما به تدریج آزاد شود. یعنی ماهی ۷۰۰ میلیون دلار پول ما آزاد شود. این اتفاقات فضایی را از لحاظ اقتصادی و روانی ایجاد کرد و پس از ان انتظارات مردم به گونه ای بود که آینده را مناسب می دیدند و تمام نظرسنجی های بانک مرکزی برای آینده در آن زمان با نظر مثبت مردم همراه بود. 

روحانی ادامه داد: سپس فروردین ۹۴ توافق لوزان و در تیر ماه توافق اصلی انجام شد که در دی ۹۴ انجام شد. توافق این بود که تحریم ها را برداشته شود و ما هم یکسری محدودیت را در حوزه هسته ای بپذیریم اما اصل فعالیت هسته ای را داشته باشیم. نمی گویم دنیا به تمام توافقات خود عمل کرد اما من به قولی که به مردم دادم تا از صلح گره را باز کنم، انجام شد و سرمایه گذاران سرمایه های خود را وارد ایران کردند، راه ها باز شد و بانک ها قبول کردند اعتبارات لازم را به ایران بدهند.

رئیس جمهور گفت: در دولت یازدهم ما قول دادیم و عمل کردیم و قدم به قدم گشایش ها بیشتر می شد. در دولت دوازدهم کسی در آمریکا سر کار آمد که در تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد بدترین توافق برای آمریکا برجام بوده و اگر پیروز شوم برجام را از بین می برم. وقتی آمد  و شرایطی که در سال ۹۶ پیش آمد و تعلیق ها را برای تحریم انجام می داد، اواخر سال ۹۶ گفت آخرین بار این کار را انجام می دهم و سپس از توافق خارج شد و شرایط جدید ایجاد شد. ما ابتدا باید با ۴+۱ به توافق می رسیدیم. مذاکره تنها بحث دولت ها نیست. ما ممکن است با دولت ها توافق کنیم و آن ها ۷۰ درصد عمل کنند، اما در بخش اقتصادی بیشتر از دولت ها بانک ها و شرکت ها نقش دارند و اعتماد بسیار بالاتری می خواهند تا مطمئن شوند سرمایه خود را در ایران از دست نمی دهند و به سود می رسند. شرکت ها گاهی چند ماه یا چند سال از دولت ها عقب تر هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.