پشت پرده اصل ۸۵ شدن طرح جنجالی مجلس علیه اینترنت چیست؟

واکنش های منفی به بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی همچنان ادامه دارد.

اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت؛

«طرح صیانت از فضای مجازی نیاز به بررسی بیشتر دارد؛ معتقدم سامان دهی فضای مجازی باید با در نظر گرفتن توان ‎ ظرفیت داخلی در رقابت با پایگاه های داده خارجی و در عین حال عدم لطمه به ‎کسب و کارهای اینترنتی باشد.

در جلسه گذشته علاوه بر رای منفی به عنوان ‎مخالف این طرح نیز ثبت نام کرده بودم.»

بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران، اولویت کشور نیست

سید کریم حسینی نماینده اهواز نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: "اعتقاد دارم نبود مدیریت در فضای مجازی کشور، آینده فرزندان‌مان را به مخاطره خواهد انداخت و صیانت از مرزهای مجازی کشور یک ضرورت است اما با توجه به مشکلات موجود در کشور اعم از بیکاری، تورم، مباحث زیست محیطی و ...، بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران را در اولویت کشور نمی‌دانم."

ترس به جای تدبیر

احمد پورنجاتی، قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در دهه ۷۰ از طرح مجلس برای اینترنت در توییتر انتقاد کرد و نوشت:‌ از ممنوعیت «ویدئو» تا محدودیت دستگاه فاکس و ممنوعیت استفاده از آنتن ماهواره و این آخری:طرح به اصطلاح، صیانت از ...، همه شان یک سرشت و سرانجام داشته و خواهند داشت: سرشت «ترس و نگرانی به جای تدبیر خردمندانه» و سرانجام « هیچ و پوچ» و کلی هزینه ی مادی و سیاسی.من جرب المجرب...

پشت پرده اصل ۸۵ شدن طرح جنجالی مجلس علیه اینترنت /ترس به جای تدبیر خردمندانه /اولویت مردم معیشت، آب و برق است یا فضای مجازی؟

اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران ضرورتی نداشت

به گزارش ایرنا، «غلامرضا نوری‌قزلجه» درباره  واگذار شدن بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به کمیسیون با استناد به اصل۸۵ قانون اساسی، افزود: به اعتقاد من اصل ۸۵ شدن این طرح هیچ ضرورتی نداشت، چرا که حجم این طرح به‌اندازه‌ای زیاد نبود که خیلی وقت مجلس را بگیرد، بلکه از آنجایی که موضوع مهمی بود، اگر وقت زیادی هم می‌گرفت حتما باید در مجلس بررسی می‌شد.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس افزود: تنها دلیل اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی این بود که عده‌ای خاص و قلیلی بخواهند نظرات خود را به کرسی بنشانند.

پشت پرده اصل ۸۵ شدن طرح جنجالی مجلس علیه اینترنت /ترس به جای تدبیر خردمندانه /اولویت مردم معیشت، آب و برق است یا فضای مجازی؟

نوری‌قزلجه عنوان کرد: قانون اساسی ما اصول متعددی دارد، و تنها یک اصل آن اصل ۸۵ است.  البته من اطلاعی دقیقی از چارچوب آنها برای این طرح ندارم چراکه تاکنون ۴ یا ۵ ویرایش و ورژن از طرح مدنظرشان را ارائه داده‌اند که آخرین ورژن، حداقل با ۸ اصل از اصول قانونی اساسی مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه استفاده و استناد به اصل۸۵ برای موارد ضروری و خاص است، گفت: سوابق هم نشان می‌دهد که اصل ۸۵ برای طرح‌ها یا لوایحی است که بسیار طولانی هستند و حدود ۳۰۰-۴۰۰ ماده دارند که بررسی آنها وقت زیادی از مجلس می‌گیرد و یا موضوعاتی که متعارف بوده و چندان حساس نیستند و معمولا اینگونه طرح‌ها را به اصل ۸۵ می‌برند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ادامه داد: به‌خاطر دارم در مجلس نهم، طرحی بود که مواد آن نسبتا زیاد بود و یکی از مواد آن که در ارتباط با زمین و تغییر کاربری اراضی بود، که مجلس با رفتن این طرح به اصل ۸۵ موافقت نکرد.

بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در جلسه غیرعلنی بدسلیقگی محض بود

نوری‌قزلجه عنوان کرد: با همه احترامی که به رای اکثریت مجلس قائل هستیم، موضوع به این مهمی فضای مجازی که بسیاری از مباحث اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی پشت آن قرار دارد،  آن هم با توجه به شرایط کشور و همچنین در یک جلسه توجیهی غیررسمی و غیرعلنی که خبرنگاران و افرادی را خارج کنند و عده‌ای بیایند و موضوع را توجیه کنند، به هیچ عنوان با این عجله و به این شکل ضرورتی نداشت و بدسلیقگی محض بود.

وی درباره شرایط طرح‌ها برای اصل ۸۵ شدن گفت: معمولا طرح‌های بسیار طولانی که حساسیت ویژه‌ نداشته باشند را برای اصل ۸۵ شدن می‌فرستند. به عنوان مثال در مجلس بحث خانواده و جمعیت را اصل ۸۵ کردیم زیرا طرح طولانی بود.  اتفاقا از اقدامی که کمیسیون برای این بحث انجام داد چندان راضی نیستم چرا که ابعاد مختلف طرح مغفول ماند و به وجوه محدودی از آن پرداخته شد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس ادامه داد: البته موضوع اصل ۸۵ برای طرح‌های طولانی در قانون اساسی نیامده اما بر فرض همان اصل می‌آید که نمایندگی قائم به شخص است به این معنا که نماینده ترجیحا نباید اختیار خود را دست شخص دیگری بدهد.  ذیل آن استثنایی قرار می‌دهند که نمایندگان در موارد خاص و ضروری می‌توانند این اختیار را به کمیسیون بدهند. در سوابق مجلس هم معمولا موضوعات خیلی مهم مانند این بحث، هیچ‌گاه اصل ۸۵ نمی‌شد.

نوری‌قزلجه از جمله ایرادات وارد به این طرح را آمدن آن به صحن دانست و افزود: وقتی گفته می‌شود مذاکرات مجلس باید از رادیو علنی و مستقیم پخش شود، حتما فلسفه و حکمتی دارد و قانونگذار حکیم بوده که قانون را اینگونه وضع کرده است.

وی تصریح کرد: مردم باید در جریان کار موضوعاتی که روی آن حساس هستند و احیانا نگرانی دارند قرار بگیرند، صحبت‌های مخالفین و موافقین، نظرات ذینفعان عموما از دستگاه‌های اجرایی تا NGO ها (سازمان‌های مردم نهاد) و تشکل‌های مربوط در آن حوزه، دانشگاهیان، مراکز علمی و پژوهشی که در ارتباط با آن کار کرده‌اند هم باید شنیده شود.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: بحث فضای مجازی موضوع بسیار مهمی است که جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گسترده و حتی امنیتی دارد و باید کار فراوانی روی آن صورت می‌گرفت و وقت فراوانی برای آن صرف می‌شد نه اینکه بگوییم چون احتمالا وقت ما را می‌گیرد، سریعا آن را رد کنیم برود.

نوری‌قزلجه اظهار کرد: ادبیات و استدلال‌هایی هم که به‌کار برده شد که مجلس حوصله نمی‌کند، حضور قلب ندارد و نمی‌تواند، نه‌تنها مناسب نبودند بلکه توهین به مجلس هم بود که متاسفانه با همین استدلال‌ها سعی کردند با ۱۰-۱۲ اختلاف، رای بگیرند.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس عنوان کرد: امیدواریم در این قضیه کار به سمتی پیش برود که موجب نگرانی مردم نشود و نگرانی‌ها رفع شود و در نهایت وقتی این طرح مسیر دائمی خود را طی می‌کند به‌گونه‌ای نباشد که موجب کندشدن مسیر توسعه و پیشرفت کشور شود و عده‌ خاص و قلیلی دنبال این باشند که نظرات و خواسته‌های خود را به عموم جامعه تحمیل کنند.

نوری‌قزلجه ادامه داد: امیدوارم این طرح مسیری که صلاح و توسعه و پیشرفته ملت در آن هست را طی کند. هرچند این قاعده کلی است که نمی‌توان جلوی پیشرفت و توسعه را گرفت. کما اینکه سوابق تاریخی از این برخوردها را در گذشته داریم

وی بیان کرد: ما گاهی اوقات آنقدر در لاک دفاعی می‌رویم و احساس ترس و تحت تاثیر قرار گرفتن داریم و آن را به جامعه هم تلقین می‌کنیم که فراموش می‌کنیم که می‌توانیم دیگران را تحت تاثیر قرار بدهیم.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: دین، مذهب، گذشته، تاریخ و فرهنگ ما ضعیف‌تر از دیگران نیست که از تاثیرپذیری بترسیم و به سمت تاثیرگذاری نرویم و این شجاعت را به جامعه تزریق نکنیم. باید در فضای بین‌المللی تاثیرگذار باشیم و از اینکه احتمالاً تاثیر بپذیریم، نترسیم.

 اولویت مشکلات کشور معیشت، آب و برق است، نه فضای مجازی 

به گزارش ایلنا،  مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در رابطه با «مطرح شدن و تصویب درخواست اعمال اصل ۸۵ بر طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و اینکه با توجه به مشکلات روز کشور چنین موضوعی چه اندازه دارای اهمیت بوده است؟»، گفت: داشتن شبکه ملی ارتباطات حق مردم ایران است، اما اینکه ما بیایم روی کاری که هنوز پایه و مبنای آن را نداریم و نتوانستیم این شبکه را ایجاد کنیم؛ برویم به سمت فضایی که کسب‌وکار و اشتغال بخش قابل توجهی از مردم را با مخاطره مواجه کند، اقدام درستی نیست. به نظر من در شرایطی که ما باید به اولویت‌های دیگر کشور و جامعه بپردازیم، پرداختن به این موضوع آن هم در این شرایط کشور اقدام مناسبی نیست.

وی ادامه داد: اکنون در این شرایط که با مشکلات عدیده اقتصادی و معضلات جدی آب و برق مواجه هستیم، مجلس باید در این زمینه‌ها ورود پیدا کند و این‌ها را در اولویت قرار دهد.

پشت پرده اصل ۸۵ شدن طرح جنجالی مجلس علیه اینترنت /ترس به جای تدبیر خردمندانه /اولویت مردم معیشت، آب و برق است یا فضای مجازی؟

گودرزوند چگینی با اشاره به نقش دستگاه‌های فرهنگی کشور در حوزه فضای مجازی، تصریح کرد: در عین حال معتقدم که مدیریت فضای مجازی باید از طریق هدایت دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد و چنین مساله‌ای با قانون‌های ضرب‌الاجلی و کار غیرکارشناسی قابل مدیریت نیست.

نماینده رودبار در مجلس یازدهم با اشاره به نقش دولت در مساله مدیریت فضای مجازی، خاطرنشان کرد: اعتقاد من این است که دولت باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشد و لایحه بدهد. در واقع بهتر بود که دوستان صبر کنند تا دولت جدید بیاید و در این زمینه لایحه بدهد، یعنی کار از طریق دولت به عنوان قوه مجریه دنبال شود و ما در مجلس برای این امر سیاست‌گذاری کنیم.

وی افزود: در همین چند صفحه‌ای که این طرح ارائه شده حداقل در ۵-۶ تبصره و ماده، نوشتن برنامه اجرایی به دولت محول شده است، خب با این اوصاف چه بهتر بود که دولت لایحه می‌نوشت و می‌آورد و ما این فرصت را به دولت می‌دادیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اهمیت و نقش فراهم آوردن فضای رقابتی در زمینه پلتفرم‌ها برای رشد توانایی داخلی، اظهار داشت: نکته دیگر اینکه ما در بحث فضای مجازی باید شرایط و زمینه رقابت را فراهم کرده و نباید تکنولوژی را ممنوع کنیم. ممنوع کردن تکنولوژی هیچ وقت مفید به حال کشور نبوده و در هیچ جای دنیا هم چنین کاری نمی‌کنند. ما اگر بتوانیم تکنولوژی را در سطح قابل قیاس با نمونه جهانی ایجاد کنیم و مردم را راغب کنیم به استفاده از تکنولوژی و دستاوردهای داخلی، می‌تواند خیلی بیشتر موثر باشد.

وی افزود: ضمن اینکه ما چندین دستگاه فرهنگی در کشور داریم که این دستگاه‌ها باید وارد عمل شوند و با فعالیت‌های ساماندهی شده در جهت مدیریت و اصلاح فضای فرهنگی حاکم بر فضای مجازی اقدام کنند، چنین اقدامی با قانون و تبصره و بخشنامه امکان‌پذیر نیست.

 گودرزوند چگینی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با حضور نیروهای مومن و انقلابی در فضای مجازی برای مقابله با تهدیدها و هجمه‌های دشمن و تولید محتوا در این عرصه، بیان کرد: مقام معظم رهبری هیچوقت تاکید و نگاهشان بر عدم استفاده از تکنولوژی نیست، تمام صحبت‌های ایشان حاکی از این بوده که ما باید فضای مجازی را به خوبی بشناسیم و به خوبی استفاده کنیم. خب ما اگر فضای مجازی را محدود کنیم قطعا کمکی به کشور نخواهد کرد، ضمن اینکه نمی‌توان با تصویب یک قانون تکنولوژی و فضای مجازی را محدود کرد. سرعت پیشرفت در این حوزه به گونه‌ای است که ما قادر به جلوگیری از آن نیستیم، بلکه بهتر است برای آن سیاستگذاری کنیم و با فعالیت دستگاه‌های فرهنگی فضای حاکم بر آن را مدیریت کنیم، نه اینکه بخواهیم با محدودیت و مسدود کردن در برابر آن ایستادگی کنیم.

وی ادامه داد: در خیلی از جاهایی که ما به صورت قانون‌های ناپخته جلو رفتیم، موفق نبودیم. قانون باید پختگی لازم را داشته باشد و بهترین کار مجلس این بود که فرصت را به دولت جدید می‌داد که بتواند با فرصت لازم لایحه‌ای را بیاورد که هم مردم بتوانند از این فضا به خوبی برای کسب‌وکارها استفاده کنند و هم ما هم برای این عرصه برنامه داشته باشیم. نتیجه این طرح نباید مانند تلگرام شود که تلگرام فیلتر شد اما اکنون یک هزینه اضافه بر مردم تحمیل شد تحت عنوان فیلترشکن و امروز شما مشاهده می‌کنید که گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی همچنان وجود دارد. ما باید از فضای مجازی به نحو درست و صحیح استفاده کنیم اما من فکر نمی‌کنم این روشی که پیش گرفتیم، بتواند کمک کند.ط

طرح‌صیانت برای بهبود فضای مجازی موثر نیست

به گزارش جماران جلیل محبی، معاون مرکز پژوهش های مجلس نوشت:بعد از ۱۶ سال کار در سیستم جمهوری اسلامی یاد گرفته ام حرفم را تحمیل نکنم؛اگر مخالف تصمیمی هستم به تصمیم گیر می‌گویم و استدلال میکنم، قبول نکردند خودشان ضرر می‌کنند؛ (البته شاید هم من اشتباه می‌کنم.)

او افزود: درباره طرح صیانت گفته ام که این مواد تهیه شده موثر در بهبود فضای مجازی نیست و راه را برای اصلاح درست می‌بندد، گفته ام حرف رهبری مطاع است و نمی‌توان خلاف آن قانون نوشت، گفته ام شورای عالی فضای مجازی متصدی این امر است و مجلس با تصویب قانون کار آنها را پیچیده می‌کند

محبی اضافه کرد:  گفته ام بهبود فضای مجازی قانون نمی‌خواهد و نیازمند تدبیر است، گفته ام به جای این مواد تهیه شده کمیته فیلترینگ مصوب آقای لاریجانی در مجلس هشتم باید اصلاح شود، گفته ام راه چاره اخلاق فرزندان سرزمینمان در رتبه بندی سنی سیم کارت ها و امثال آن است

او اظهار کرد: گفته ام از تجربه نسبتاً موفق آپارات بهره باید گرفت، گفته ام حریم خصوصی باید محترم شمرده شود تا مردم به نرم افزار داخلی اعتماد کنند... و خیلی چیزهای دیگر.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.