از سرگیری مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه

منابع روسی از پیگیری گفت‌وگوهای کنترل تسلیحاتی روسیه و آمریکا در حدود یک هفته دیگر خبر دادند.

دولت‌های روسیه و آمریکا بعد از خارج‌شدن از توافق «آی‌اِن‌اِف»، قصد دارند مذاکرات خود بر سر موضوع کنترل تسلیحاتی را ادامه بگیرند.

روزنامه «کامرسانت» امروز (سه‌شنبه) گزارش داد، واشنگتن و مسکو توافق کردند که اولین دور از گفت‌وگوهای ثبات استراتژیک اتمی را هفته آینده برگزار کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این گزارش، این دور از مذاکرات کنترل تسلیحاتی آمریکا و روسیه در تاریخ ۲۸ جولای (ششم مرداد) در شهر ژنو برگزار می‌شود.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» همتای روسی او طی دیداری که در ماه گذشته در ژنو داشتند، توافق کردند گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را برای معین‌کردن پیش‌زمینه‌ای برای اقدامات کاهش خطر و کنترل تسلیحات در آینده انجام دهند.

دولت بایدن از همان ابتدای حضور خود در کاخ سفید بر این نکته تاکید کرد که به دنبال تمدید پیمان استارت ۳ برای حفظ توازن فعلی در نیروهای هسته‌ای دو کشور است. بر اساس این پیمان نباید تعداد موشک‌های بالستیک و زیردریایی‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، برای طرفین بیش از ۷۰۰ فروند و موشک بالستیک و زیردریایی غیر مستقر از ۸۰۰ فروند بیشتر باشد. همچنین، نباید موشک‌های بالستیک و زیردریایی‌هایی که دارای کلاهک هسته‌ای هستند، برای هر یک از طرفین از ۱۵۵۰ فروند تجاوز کند.

هم دولت روسیه و هم دولت آمریکا خواستار حفظ این پیمان به عنوان شاکله اصلی حفظ امنیت هسته‌ای هستند. البته این مساله دلیل بر این نمی‌شود که دو طرف به دنبال نوسازی تجهیزات پرتاب هسته‌ای نباشند؛ همان‌گونه که آمریکایی‌ها به دنبال توسعه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و روس‌ها به دنبال ساخت موشک‌ها و سلاح‌های هایپرسونیک همچون سامانه «ونگارد» برای عبور از سپر دفاع موشکی آمریکایی‌ها هستند.

بایدن و پوتین در تاریخ ۲۶ خرداد طی بیانیه‌ای بعد از دیدار در ژنو، ضمن تاکید بر اینکه جنگ اتمی فاتح ندارد و نباید وارد آن شد، خواستار آغاز گفت‌وگوی دیگر دوجانبه راهبردی درآینده نزدیک و کنترل تسلیحاتی شده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.