لیست شورای ائتلاف فاتح شورای تهران شد/ مهدی چمران ؛ نفر اول لیست

امروز «لیست ائتلاف» به سرلیستی مهدی چمران و پرویز سروری فاتح انتخابات است و سال ۹۶، «لیست امید؛ گام سوم» که البته شبیه به فهرست انتخاباتی سال ۱۴۰۰ اصلاح‌طلبان به سرلیستی محسن هاشمی‌رفسنجانی.

این اما تنها ظاهر ماجراست و همین که کمی دقیق‌تر در این عدد ۲۱ که مقابل هیچی بزرگ قرار گرفته، دقیق شویم به ‌روشنی درخواهیم یافت که نه این ۲۱ شباهتی به آن ۲۱ انتخابات شورای شهر پنجم دارد و نه حتی هیچ یا همان صفری که مقابل ۲۱ انتخابات شورای ششم تهران قرار گرفته، شبیه به صفری که ۴ سال پیش روبه‌روی ۲۱ دوره پنجم بود.

 آنچه تا اینجا البته در ظاهر بسیار پیچیده عنوان شد، نه‌تنها چنین دشوار نیست، بلکه بسیار ساده و روشن است. اینکه حالا ۲۱ اصولگرا پیروز میدان انتخابات شورای ششم هستند و ۴ سال پیش در چنین روزهایی ۲۱ اصلاح‌طلب از کارزار انتخابات شورای شهر پنجم فائق و سرافراز بیرون آمده بودند. امروز «لیست ائتلاف» به سرلیستی مهدی چمران و پرویز سروری فاتح انتخابات است و سال ۹۶، «لیست امید؛ گام سوم» که البته شبیه به فهرست انتخاباتی سال ۱۴۰۰ اصلاح‌طلبان به سرلیستی محسن هاشمی‌رفسنجانی.

تفاوت ناکامان این انتخابات و آن انتخابات

این اما تنها تفاوت «۲۱ بر هیچ» سال ۱۴۰۰ و «۲۱ بر هیچ» سال ۹۶ نیست و آنچه تا اینجا گفتیم شاید حتی مهم‌ترین تفاوت این دو نیز نباشد. البته که تفاوتی است انکارناپذیر و آشکار که حتی اگر بگوییم آشکارترین تفاوت این دو نتیجه انتخاباتی است، بیراه نگفته‌ایم. اما تفاوت بسیار مهم دیگر میان دو نتیجه انتخاباتی قابل ملاحظه و بلکه انکارناشدنی است، تفاوتی است که با دقت در طرف ناکام انتخابات قابل ردیابی است، نه بررسی طرف کامیاب و پیروز.

به‌ عبارت دیگر این تفاوت بیش از آنکه به عدد ۲۱ و لیست پیروز انتخابات شورای ششم مربوط باشد با آن صفر ارتباط دارد و اینکه کدام رقیب در این انتخابات مقابل ۲۱ عضو لیست شورای ائتلاف ناکام مانده و البته به ‌تناسب اینکه اگر به نتیجه انتخابات ۴ سال پیش برگردیم، آن ۲۱ اصلاح‌طلب مقابل کدام رقیب به پیروزی قاطع رسیده بودند.

نکته‌ای که وقتی بر آن متمرکز شویم، تازه تفاوت‌هایی اساسی سر باز زده و روشن می‌شود که ماجرا از چه قرار است. ۴ سال پیش که در چنین روزهایی، با اعلام نتایج انتخابات شورای شهر پنجم در تهران، روشن شد هر ۲۱ عضو فهرست امید اصلاح‌طلبان، به‌طور منظم راهی «بهشت» شده و پیروز میدان رقابت انتخابات، نظمی مشابه در نفرات ۲۲ تا ۴۲ نیز دیده می‌شد، چراکه ۲۱ نفر دوم دقیقا همان رقیبی بودند که ۲۱ نفر نخست بر آنان فائق آمده و در رویارویی برای حضور در شورای شهر تهران، تمامی ۲۱ کرسی را به نام خود ثبت کرده و سهم رقیب‌شان شده بود همان هیچی که پیش‌تر گفتیم.

آنچه اما حالا در انتخابات شورای شهر ششم رقم خورده، از این جهت متفاوت است، چراکه نه‌تنها نفرات ۲۲ تا ۴۲ اصلاح‌طلب و اعضای یک لیست انتخاباتی مشخص نیستند، بلکه ترکیبی هستند از اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی که مجموعا با ۳ لیست انتخاباتی مختلف به رقابت با لیست شورای ائتلاف برخاسته و البته ناکام ماندند. به این اعتبار در ۲۱ نفر دوم انتخابات شورای شهر ششم با ترکیبی از ۲۱ عضو «لیست جمهور» اصلاح‌طلبان، ۲۱ عضو لیست «شورای وحدت» و البته ۲۱ عضو لیست «جبهه پایداری» مواجهیم و در این میان پایداری‌ها دست بالاتر را در اختیار دارند. 

تفاوت مشارکت این انتخابات و آن انتخابات

تفاوت بسیار مهمی که قطعا بیش از آنچه پیش‌تر عنوان شد، حایز اهمیت است اما به اعداد و ارقام جزیی‌تر انتخابات شورای شهر ششم مربوط است. اعداد و ارقامی که بخشی به میزان مشارکت این انتخابات مربوط است و البته بخشی به تعداد آرای ۲۱ نفر نخست در قیاس با ۲۱ نفر دوم و البته ۲۱ نفر اول و دوم انتخابات ۴ سال پیش. هرچند تا زمان نگارش این گزارش، اگرچه تقریبا تمامی آمار و ارقام ۴ انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ اعلام شده اما میزان مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات شورای شهر و مشخصا در استان و شهر تهران، هنوز رسما اعلام نشده است. با این همه شکرالله حسن‌بیگی، رییس ستاد انتخابات استان تهران درباره میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در شهر تهران اطلاع‌رسانی کرده و بنا به گفته او «از مجموع ۹ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۷ نفر واجدین شرایط در این استان، ۳ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۵۸۰ رای اخذ شده که معادل مشارکت ۳۴/۳۸ درصد است.»

او همچنین خبر داده که میزان مشارکت در شهر تهران ۲۶ درصد بوده است. عددی بسیار نازل که البته مشخصا ناظر بر میزان مشارکت انتخابات شورای شهر پایتخت نیست اما وقتی نگاهی بیندازیم به جدولی که دیروز منتشر شد و در آن میزان مشارکت در دو انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم و شورای شهر ششم به ‌تفکیک روبه‌روی یکدیگر قرار گرفته بود، درخواهیم یافت که مشارکت در این دو انتخابات در حوزه‌های انتخابیه و استان‌های مختلف تقریبا یکسان بوده و در نتیجه می‌توان از احتمال ثبت مشارکتی حدودا ۲۶ درصدی در انتخابات شورای شهر پایتخت سخن گفت. آن‌ هم در حالی که این میزان در سال ۹۶، بیش از ۲ و نیم برابر یعنی ۶۸ درصد بوده است.

تفاوت آرای این ۲۱ نفر و آن ۲۱ نفر

اما شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها آنجا نمود یابد که آرای ۲۱ منتخب انتخابات شورای شهر ششم را با دوره پنجم مقایسه کنیم. دو انتخاباتی که در اولی کفِ رای بیش از یک میلیون و سقف رای یعنی نفر نخست، بیش از یک میلیون و هفتصدهزار رای به دست آورد؛ حال آنکه در انتخابات دوم که همین انتخابات شورای ششم پایتخت باشد، نفر نخست حتی ۵۰۰ هزار رای هم به دست نیاورده و به این اعتبار نفر نخست انتخابات شورای شهر ششم با کمتر از یک‌دوم آرای نفر بیست‌ویکم انتخابات شورای شهر پنجم، راهی «بهشت» خواهد شد و به احتمال قریب به یقین رییس شورای شهر تهران، چراکه حالا مهدی چمران با ۴۸۶۲۸۲ رای بالاتر از ۲۰ عضو دیگر لیست شورای ائتلاف و پس از ۴ سال دوری، درحالی راهی شورای شهر ششم می‌شود که دوره چهارم را در مقام ریاست شورای شهر پایان برد و در انتخابات دوره پنجم هم اگرچه در جایگاه بیست‌ودوم، ناکام ماند اما حدود  ۱۷۵ هزار رای بیشتر از امروز به دست آورده که پیروز انتخابات است. از دیگر سو در حالی که حجت نظری، از غایبان شاخص انتخابات شورای شهر ششم، ۴ سال پیش با یک میلیون و ۶۶ هزار و ۸۱۳ رای به عنوان نفر بیست‌ویکم راهی «بهشت» شد، حالا جعفر ‌بندی‌شریبانی با حدود ۲۵۰ هزار رای، یعنی یک‌چهارم رای ۴ سال پیش نظری، وارد شورای شهر ششم می‌شود. 

شهردار شورای ششم

در چنین شرایطی حالا این شورای شهر با این میزان پشتوانه آرای مردمی در حالی خود را برای انتخاب شهردار جدید پایتخت آماده می‌کند که در میان گمانه‌زنی‌ها دست بالا در اختیار قالیباف و معاونان او در دوران تصدی‌اش بر شهرداری تهران است، چراکه حالا کمتر از سعید محمد می‌شنویم که بیشتر از جانب لیست شورای وحدت و نزدیکان رییسی حمایت می‌شد و در عوض، کنار چهره‌هایی چون مهرداد بذرپاش و البته رستم قاسمی، چهره‌هایی کمتر شناخته‌ شده چون مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در زمان قالیباف و هابیل درویش، مدیرعامل متروی تهران در همان دوران و البته مجتبی عبدالهی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری در آن سال‌ها مطرح شده‌اند. بماند که سردار مرتضی طلایی، سرلیست شورای وحدت و یکی از چهره‌های شاخص در جمع افراد ناکام انتخابات شورای ششم نیز همچنان چشم امید از دروازه بهشت برنداشته و به امید روزهای آینده است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.