۳ نقد رهبری به مجلس زیر ذره بین

هرچند رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس آنها را انقلابی خواندند و عملکردشان را مثبت ارزیابی کردند اما سخنان رهبری در بردارنده تذکراتی به مجلس یازدهمی ها بود که قابل توجه است.

رهبر انقلاب در این دیدار درحالی تاکید بر استفاده کارشناسی و غیرسیاسی از ابزارهای مجلس دارند که این مجلس طی یک سال اخیر حداقل ۹۵ طرح سوال از وزرا داشته و ۹ کارت زرد نیز وزرای دولت روحانی داده است. حضور مداوم وزرا در کمیسیون های مجلس یا جلسات غیرعلنی مجلس نیز در یک سال اخیر قابل توجه بوده است و گاها رگه های سیاسی کاری در آن مشهود است. 

سوال از وزرا نباید بخاطر سیاسی کاری باشد

موسی قربانی، ، معاون اسبق تنقیح قوانین مجلس ضمن اینکه بر این موضوع صحه می گذارد، به خبرآنلاین می گوید: موضوعی که رهبری فرمودند منظور همین است که اگر کسی سؤالی دارد سؤال واقعی باشد نه اینکه فقط می خواهد یک چیزی مطرح کند. اینها یعنی از اول بر اساس واقعیتها و کارشناسی ها عمل نشده است. رهبری هم همین ها را تذکر دادند که اگر مجلس می خواهد کار خودش را بکند صرفا بر اساس واقعیتها و کارشناسی باشد نه سیاسی کاری و نه اینکه بخواهند کسی را تحت فشار قرار دهند که یک وزیر برود و از او چیزی برای حوزه انتخابیه بگیرند. وگرنه گاهی متاسفانه برای منافع شخصی این اتفاقات افتاده است.

با این حال محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس که سابقه حضور در مجالس دیگر را هم در کارنامه دارد، معتقد است سخنان رهبری تذکر به مجلس نبوده بلکه ایشان تاکید از آن ابزارها درست استفاده شود و بر دسته های شخصی و شبه شخصی فشار وارد نشود؛ نباید از این ابزارها برای چنین مقاصدی استفاده شود و همه آن مراحل را طی کند که واقعا نیاز به سؤال برای کشف حقیقت یا استیضاح برای شرایط حاد و غیر قابل اصلاح منتهی می شود، لذا اینها هرکدام جایگاه خودشان را دارند، یعنی استیضاح جای خودش را دارد، سؤال جای خودش را دارد، تحقیق و تفحص هم جای خودش را دارد.

 به گفته او، مجلس یازدهم فعال تر از مجالس گذشته بوده است یعنی به روایت اخبار و مقایسه آمارها در حوزه های مختلف نظارتی حجم کار چندان وسیع را شاهد هستیم. بنابراین آن چه که مربوط به موضوع نظارت است در مجلس فعلی با تعداد دو یا سه برابری در حوزه تذکر و تعداد زیادی سؤال مواجه هستیم که بیشتر آن برای حل مشکلات است که بیانگر این است که مجلس فعالی داریم و مجلس ایستایی نداریم، هرچند بعضا ممکن است بعضی از سؤال ها مناسب این مجلس نباشد و به طور کلی مشمول این تذکر واقع شود اما غالب سؤالها برای حل مشکلات مطرح می شود.

تندروی در مجلس به دلیل نداشتن سابقه نمایندگی

نکته دیگری که رهبری انقلاب طی یک سال اخیر در چندین نوبت تاکید کردند، حفظ شأن و جایگاه نمایندگی مجلس و خاصه تریبون مجلس تاکید کرده اند، مشخص ترین آن زمانی بود که از تریبون مجلس رئیس جمهور را تهدید به اعدام کردند. اینبار نیز رهبری بر اهمیت این تریبون تاکید کردند و فرمودند:«گاهی بیان انتقادات در جمع‌های محدود مؤثر است اما بیان این حرف‌ها در تریبون مجلس بی‌اثر و حتی مضر است.» این بیانات رهبری در حالی مطرح می شود که مجلسی ها در قالب نطق، تذکر، اخطار و ...بارها و بارها زبان به نقدهای گاها توهین آمیز و تند علیه دولت باز کرده اند و گویی مسابقه توهین و هتاکی به دولت در پارلمان به راه افتاده است.

فرهنگی نیز  در این باره هم در گفت‌وگو با خبرآنلاین ضمن اینکه دلیل تندروی ها را نداشتن سابقه نمایندگی بسیاری از مجلس یازدهمی ها می داند، می گوید: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از نمایندگان فعلی مجلس تجربه و سابقه نمایندگی ندارند بخشی از تندروی ها طبیعی است اما بخشی هم قابل کنار آمدن است و باید با آن کنار بیاییم، ما در مجلس همیشه سعی می کنیم موضوعات را به مسیرها و کانال های قانونی هدایت کنیم. به همین دلیل در حد حادی نبوده و در گذشته موارد حاد داشتیم و حتی رهبری یک مورد را احضار کردند و حضوری تذکرات را دادند که این رفتارها به این شدت درست نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره تاکید می کند: در مجلس فعلی به این شدت نبوده است و در مواردی مخصوصا در آن اوایل برنتافتن و مخالفت کردن در شأن نمایندگان هیچ کشوری نیست، البته اگر شما بخشی از کشورها را مطالعه کنید در آنها گاهی موضوع به درگیریهای فیزیکی هم می کشد، یک مقدار این طبیعی است و یک مقدارش هم طبیعی نیست که تذکر هم داده شد.

اقدامات احساسی نمایندگان در مقابل لوایح دولت

موضوع دیگری که رهبری مورد تاکید قرار دادند این بود که در مسائل حساس و مهم، ترجیح این است که به جای طرح، لایحه ارائه شود زیرا موافقت دولت به عنوان مجری را به همراه دارد و همچنین از پشتوانه کار کارشناسی بدنه دولت نیز برخوردار است. این بخش دیگری از بیانات رهبری بود که بارها و بارها نیز از سوی دولت مطرح شده است اما به نظر می رسد این مجلس به ارائه طرح و بی توجهی به لوایح دولت و معطل نگه داشتن لایحه های اولویت دار میل عجیبی دارد.

موسی قربانی در این باره به خبرآنلاین می گوید: مجلس چون جایگاه قانون گذاری است، طبیعتا خودش بیشتر باید ملتزم به قانون باشد. متاسفانه در خیلی از جاها رعایت قانون نمی شود و وقت مجلس خیلی از وقتها گرفته می شود. من معتقدم با نکته ای که رهبری فرمودند، انگشت بر جای اساسی گذاشته اند و همانطور که قبلا یکی دو بار این اتفاقات افتاد و آقا تذکری دادند جلوی آن را گرفته اند، پس مقداری هم احساساتی کار می شود که باید از اقدامات احساسی پرهیز شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.