آخرین جزئیات از برگزاری مناظرات انتخابات ۱۴۰۰

به باور احسان قاضی زاده هاشمی که از اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است، تلاش بسیاری شده که در سوالات مطرح شده برای نامزدها، اصل تنوع پرسش ها مدنظر قرار گیرد.

 تلاش کردیم پرسش‌های مناظره‌ها متنوع باشد/ از پاسخ‌های کلی پیشگیری می‌شود

سید احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون بررسی تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و راهبردهای کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با مناظره نامزدها گفت: در این دوره از انتخابات در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و ستاد انتخابات صدا و سیما تلاش بسیار کردیم که پرسش‌های مناظره‌ها متنوع باشد، همچنین با پرهیز از طرح پرسش‌های کلی و عمومی از پاسخ کلی به پرسش‌ها پیشگیری خواهد شد.

وی افزود: به عبارت دیگر در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، پرسش‌ها نسبت به مناظره‌های تلویزیونی و محورهای مناظرات نامزدها مشخص شده و به این ترتیب مردم به صورت شفاف از دیدگاه‌های نامزدهای ریاست جمهوری مطلع می‌شوند. بر این اساس پرسش‌ها شفاف‌تر، دقیق‌تر، صریح‌تر و ناظر بر مسائل کنونی کشور مطرح می‌شوند.

عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با محور مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عناوین و مسائل مطرح در مناظره‌های تلویزیونی به صورتی شکل می‌گیرد که همه اقشار به طور صریح، شفاف و دقیق از ماهیت برنامه‌ها و دیدگاه نامزدها آگاه می‌شوند و شرایطی ایجاد خواهد شد تا انتخاباتی آگاهانه و آزادانه برگزار شود.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین با اشاره به راهکارهای کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برای جلوگیری از مجادله میان نامزدها در مناظره‌های زنده تلویزیونی ابراز کرد: بحث مجادله و دوری از آن را به همه نامزدها یادآوری کردیم و تاکید شده که طبق قانون عمل کنند. در این چارچوب اگر نامزدی بخواهد با تخلف به نوعی صحبتش را به کرسی بنشاند به این معنی نیست که وقت به اتمام رسیده بلکه وقت پاسخگویی برای طرف مقابل در نظر گرفته شده است. به این ترتیب که وقت مناظره در اختیار نامزدها نیست و اگر حق پاسخگویی برای دیگران ایجاد شود تعیین زمان، در اختیار برگزارکنندگان مناظره و کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است.

خبرهای جدید از مناظرات انتخاباتی، مصاحبه های تلویزیونی کاندیداها و مجری مناظره

عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نامزدی درباره افراد ثالث، اشخاص حقیقی و حقوقی، مردم،‌ اقشار و اشخاص مختلف با ذکر نام و یا اشاره به موضوعی، درباره دستگاه طرح موضوعی کند که تخلف محسوب شود اگر آن شخصیت حقیقی یا حقوقی به این کمیسیون شکایت کند، ناچار هستیم که برای طرف مقابل در قالب برنامه‌ای ضبطی و مستقل زمان پاسخگویی قائل شویم. در این دور از مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری مصمم هستیم که اگر این اتفاق بیافتد قطعا زمان پاسخگویی پیش‌بینی کنیم بنابراین تقاضای ما از نامزدها این است که مفاد قانون را دقیق رعایت کنند. نامزدهای ریاست جمهوری که می‌خواهند سکان قوه مجریه را در دست بگیرند طبعا باید قانون را در مناظره‌ها به درستی رعایت کنند.

قاضی‌زاده هاشمی در واکنش به این که ممکن است نامزدها اظهارات ساختارشکنانه داشته باشند و خطوط قرمز نظام را نقض کنند، یادآور شد: با توجه به حضور مقام قضائی و نماینده شورای نگهبان در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری چنین تخلفی نافی اختیارات قانونی نهادهای ذی‌ربط کشور برای بررسی این موضوع نیست. این کمیسیون مسئولیت تنظیم و تضمین برگزاری عادلانه و صحیح مناظره‌های تلویزیونی و برنامه‌های تبلیغاتی انتخابات را برعهده دارد و مبتنی بر خرد جمعی است و سلامت مناظره‌های تلویزیونی و برنامه‌های تبلیغاتی در رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها را تضمین می‌کند.

ورود نامزدهای انتخاباتی به بخش های خبری صداوسیما

به گزارش ایسنا، در دو روز اخیر ـ جمعه و شنبه ـ (۷ و ۸ خرداد ماه) «با دوربین (رییس جمهور)» تنها برنامه تلویزیونی اختصاص یافته با نامزدهای ریاست جمهوری بود که با حضور دو کاندیدای شماره ۱۱ و ۱۲ ـ یعنی سید امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی‌ و عبدالناصر همتی ـ از شبکه یک سیما پخش شد.

اما از فردا یکشنبه (۹ خرداد ماه)، علاوه بر برنامه «با دوربین (رییس جمهور)» که به حضور محسن رضایی اختصاص دارد، بخش خبری ۲۰ و ۳۰ و گفت وگوی ویژه خبری نیز با محوریت برنامه های نامزدهای انتخاباتی از شبکه دو سیما پخش خواهند شد.

بخش خبری ۲۰:۳۰ مربوط به کاندیدای شماره ۱۲ (عبدالناصر همتی) فردا به روی آنتن می‌رود؛ همچنین گفت‌وگوی ویژه خبری مربوط به همین کاندیدا نیز ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه پخش خواهد شد.

شبکه جام جم هم که شنبه برنامه ای انتخاباتی نداشت، از فردا ـ یکشنبه ـ برنامه های تبلیغاتی اش را از سر می گیرد و ساعت یک بامداد برنامه «ایران ما» به کاندیدای شماره ۱۱ (سید امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی‌) اختصاص دارد.

چرا مرتضی حیدری باز هم مجری مناظره ها شد؟

به گزارش ایسنا، مرتضی حیدری از همان ابتدا در فهرست گزینه های اصلی برای اجرای مناظره های انتخاباتی قرار داشت و اسمش در کنار نام هایی چون رضا رشیدپور، مهدی مهدی قلی، المیرا شرفی‌مقدم و محمدرضا شهیدی‌فر دیده می شد؛ اما با توجه به حساسیت بالای این ساختار تلویزیونی پربیننده، همان طور که پیشی بینی هم می شد، تلویزیون در نهایت سکان اجرای این مناظره ها را بار دیگر به حیدری سپرد که در دو دوره گذشته نحوه اجرایش، تلویزیون را با حاشیه، چالش یا انتقاد تاثیرگذاری مواجه نکرده بود. ضمن اینکه حیدری در این سال ها تا حدودی تلاش کرده است، موضع سیاسی خود را حداقل مانند دیگر همتایانش به صورت مستقیم بروز ندهد.

با این همه در سال ۹۲ و پس از معرفی حسن روحانی به عنوان رییس جمهور، وقتی صداوسیما بر اجرای نخستین گفتگوی تلویزیونی دکتر روحانی با مرتضی حیدری تاکید داشت، مشاور رسانه ای رییس جمهور این انتخاب را به دلیل آنچه پرهیز از روند یکنواخت گفت وگو می خواند، نپذیرفت و در نهایت پافشاری ها، باعث شد که در آخرین لحظات، عبدالرشیدی به جای حیدری بر صندلی گفت وگو بنشیند.

هر چند پس از آن، مرتضی حیدری بار دیگر به جایگاه قبلی اش، یعنی مجری گفت و گوی ویژه رییس جمهور با مردم بازگشت و چند باری هم مقابل حسن روحانی نشست.

در مناظره های ۱۴۰۰، مثل سنوات گذشته، یک مجری اصلی که همان مرتضی حیدری است اجرا را بر عهده دارد و در کنار او، یک مجری رزرو هم حضور خواهد داشت.

سیداحسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امروز ـ شنبه ـ و در فاصله ۱۰ روز مانده به آغاز مناظره ها، از  مرتضی حیدری به عنوان مجری این برنامه نام برده و این در حالی است که هنوز اعلامی رسمی از سوی سازمان صداوسیما در این زمینه صورت نگرفته است.

اعلام شده است که تعداد مناظره های تلویزیونی نامزدها در انتخابات ۱۴۰۰ همانند دو دوره قبل، به عدد سه می رسد؛ ضمن اینکه این سه مناظره با مدت زمان حداقل ۱۸۰ دقیقه، علاوه بر شبکه اول از رادیو هم پخش خواهد شد.  

تلویزیون تاکنون سه دوره تولید و پخش مناظره های انتخاباتی را تجربه کرده است و در انتخابات ۱۴۰۰، با هفت نامزد نهایی چهارمین دوره از این ساختار تلویزیونی را پشت سر می گذارد؛ ضمن اینکه به نظر نمی رسد در مجموع در ساختار این برنامه، تغییرات چندانی نسبت به دوره های گذشته مشاهد شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.