کدام کاندیداها در فهرست تحریم‌ های آمریکا هستند؟

برخی تحلیلگران معتقدند پیروزی یک نامزد تحریمی در انتخابات ۱۴۰۰ می‌تواند سیگنال عدم بهبود رابطه با غرب را به جهان ارسال کند. با این حال، برخی دیگر می‌گویند رای به کاندیدای تحریم‌ها، می‌تواند اقتدار ایران در مذاکرات آتی را بیشتر کند.

اما کدام چهره‌های انتخابات در فهرست تحریم‌شدگان آمریکا هستند و چرا؟ این سوالی است که در این گزارش به آن پاسخ داده‌ایم.

60a23c35ab267_2021-05-17_14-19

سید ابراهیم رئیسی

سید ابراهیم رئیسی به دلیل مواضع خود توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده مورد تحریم قرار گرفته است.

در ماه مارس ۲۰۱۱ نام ابراهیم رئیسی در فهرست ۸۰ مقام ایرانی تحریم شده توسط اتحادیه اروپا قرار گرفت. دلیل این تحریم بیشتر مسائل حقوق بشری بوده است.

در ۱۳ آبان ۱۳۹۸، تحریم وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکا ۹ تن از چهره‌های برجسته کشور را تحریم کرد: از جمله سید ابراهیم رئیسی. بهانه آمریکا، اعتراضات آبان بود و برخی پرونده‌های دیگر تاریخی. 

رستم قاسمی

در سال ۲۰۱۳ نام «رستم قاسمی» به عنوان وزیر نفت ایران، در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که هر ساله از سوی نشریه «فارن پالیسی» منتشر می‌شود، قرار داشت. شاید همین قدرت، باعث واکنش ایالات متحده شد و نام رستم قاسمی به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا قرار داشت که بعد از وزیر شدن، از فهرست تحریم‌های بین‌المللی خارج شد.

حسین دهقان

حسین دهقان مشاور رهبر انقلاب در حوزه صنایع دفاعی به همراه ۹ نفر دیگر در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند. این افراد بنا بر اعلام دولت آمریکا در حملات لبنان و آرژانتین دست داشتند. حسین دهقان در گفتگو با خبر فوری، این اتهام را رد کرد. (اینجا بخوانید)

  ابوالحسن فیروزآبادی

در ۹ خرداد ۱۳۹۷، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا ابوالحسن فیروزآبادی را به بهانه آنچه نقض حقوق بشر از طریق مشارکت در سانسور اینترنت می‌خواند، مورد تحریم قرار داد. بر پایه این تحریم از ورود ابوالحسن فیروزآبادی به ایالات متحده آمریکا جلوگیری و دارایی‌های وی نیز در این کشور توقیف می‌شود. هم‌چنین شهروندان ایالات متحده، حق انجام هرگونه معامله‌ای را با او نخواهند داشت.

 دلیل اصلی تحریم او که دبیر شورای عالی فضای مجازی است، فیلتر تلگرام بوده است.

فریدون عباسی

در ۲۴ آذر ۱۳۹۱، آمریکا تحریم های اعمال شده علیه ایران را با افزودن نام پنج فرد و هفت شرکت مرتبط با برنامه هسته ای این کشور گسترش داد.

 ادعا شد، این موسسه ها و افراد به خاطر ارائه کالا، فناوری و خدماتی که توانایی ایران را برای غنی سازی اورانیوم یا احداث نیروگاه آب سنگین تحقیقاتی افزایش می دهد، تحریم شده اند. یکی از افراد تحریم شده، فریدون عباسی ، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است. یک مقام آمریکایی آن زمان گفت: علت تحریم شدن آقای عباسی، نقش او در افزایش فعالیت های مربوط به استخراج اورانیوم و تولید کیک زرد در ایران است.

البته این نخستین بار نبود که آمریکا فریدون عباسی را تحریم می کند. او به وسیله اتحادیه اروپا نیز تحریم شده است. نام آقای این نامزد انتخابات در فهرست افراد تحریم شده به وسیله قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به چشم می خورد. این قطعنامه در سال 2007 تصویب شد.

عزت الله ضرغامی

آمریکا عزت‌الله ضرغامی و صدا و سیمای ایران را هم تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمان ریاست ضرغامی بر رسانه ملی، اعلام کرد با هدف کند کردن تلاش‌های ایران در ادامه توسعه برنامه هسته‌ای خود، این تحریم‌ را اعمال کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.