گزینه جدی اصلاح طلبان بعد از انصراف سیدحسن خمینی

«جواد امام»، عضو نهاد اجماع ساز و فعال سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با افرادی که برای تبلیغات انتخاباتی از دولت روحانی هزینه می کنند، گفت: برخی از رفتارهای آقای روحانی براساس اقتضائات و شرایطی بود که با آنها روبرو شده است و یک سری از اتفاقاتی که رخ داده باید براساس موانع تعریف شوند. اگر بیاییم و بگویم ما عکس هر کاری که آقای روحانی انجام داده است را انجام می دهیم درست نیست. آقای روحانی در جاهایی قدم هایی برداشته است که به منافع کشور لطمه نزده و حتی به نفع کشور هم بوده است‌ آیا در این موارد هم عکس قضیه را انجام می دهند؟ معلوم است که این حرف منطق ندارد ابتدا باید بیایند و رفتارهای دولت را تحلیل کنند.

او افزود: موانع و تهدیدهایی پیش روی دولت بود و دولت توانمندی ها و فرصت هایی داشت. اینکه بگوییم او هر کاری کرده من عکس آن را انجام می دهم یعنی من فکر می کنم، مردم انقدر عوام هستند که به راحتی این حرف ها را بپذیرند. از منظر جامعه این حرف آدمی بی منطق و پوپولیست است که فکر می کند مردم چیزی متوجه نمی شوند و این را توهین به شعور مردم خواهند دید. 

کاندیدای جدید اصلاح طلبان بعد از انصراف سیدحسن خمینی

این عضو نهاد اجماع ساز در رابطه با روند ورود به مصادیق در جریان اصلاح طلب گفت: رفتار شورای نگهبان از ابتدا مورد اعتراض اصلاح طلبان بود. کاندیدا در جبهه مقابل به راحتی مشخص می شود و لیست می بندند ولی اصلاح طلبان با برخوردها، حذف ها و نظارت ها روبرو هستند. یک اقلیت نگران حضور مردم در صحنه هستند و می دانند که مردم اگر برای رآی دادن بیایند به آن‌ها رای نمی دهند.

او تاکید کرد: بنابراین وقتی فکر می کنند کاندیدایی از اصلاح طلبان با اقبال عمومی روبرو خواهد شد او را حذف می کنند و این بحثی جدی در مورد انتخابات است. انتخابات باید بر عهده مردم گذاشته شود نه نهادهای نظارتی. امروز نهادهای نظارتی هر کسی را که می خواهند تایید می کنند و هر کسی را که نمی خواهند تایید نمی کنند و مردم به جای حق انتخاب محکوم به انتخاب شده ها هستند.

امام در رابطه با مصادیق اصلاح طلبان بعد از سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات گفت: ظریف یک ظرفیت است و او توسط جبهه اصلاحات به عنوان یک ظرفیت به جامعه معرفی می شود ولی در نهایت کسی که باید بپذیرد، شخص ظریف است دوستان تلاش خود را انجام می دهند اما اصل بر این است که خود شخص بپذیرد.

او اضافه کرد: ما دو نفر از شخصیت ها را به عنوان کاندیداهای حداکثری پذیرفته بودیم که یکی محمد خاتمی و دیگری سید حسن خمینی  بود. من فکر می کنم کاندیداهای بعدی با فاصله از این ها هستند اینکه فکر کنیم جایگزین اینها هستند نه اینطور نیست. 

امام افزود: ما هنوز با کاندیداهایی که احساس کنند آمادگی دارند و اقبال عمومی نسبت به آنها وجود دارد روبرو نشده ایم. این یکی از خسارت های بزرگی است که متوجه کشور و نظام شده است. انتخابات باید مفهوم واقعی خود را پیدا کند و ما باید فرصت هایی را فراهم کنیم و اگر انتخابات پر شور می خواهیم، باید به لوازمش هم تن بدهیم.

او یاداور شد: اخباری که از استان ها می آید نشان می دهد چینش هیات های اجرایی به گونه ای نیست که همه گروه ها آزادانه کاندیدا بدهند. به طور مثال در هیات اجرایی استان قم حتی یک نفر از معتمدین دعوت شده از اصلاح طلبان نیستند کسانی که سابقه ۵ دوره استانداری داشتند و اخیرا بازنشسته شده اند و خانواده های خوبی داشتند چه در قم و چه در شیراز و چه در سایر شهر ها نیامده اند و وزارت کشور و فرمانداران ما پیش پیش هیات های اجرایی را واگذار کرده اند. معلوم است از این هیات های اجرایی چه کسانی خارج خواهند شد و چه کسانی با مشکلات و موانع روبرو خواهند شد.

جواد امام خاطرنشان کرد: عملا شاهد این هستیم که انتخابات شوراها هم از انگیزه لازم برخوردار نیست و اینطور نیست که شوراها به کمک انتخابات ریاست جمهوری بیایند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.