بازار ارز تحت تاثیر 3 اتفاق مهم/ پیش‎بینی آینده قیمت ها

 بازار ارز ایران حساسیت بسیار بالایی را نسبت به وقایع سیاسی پیرامون داراست و هر اتفاقی زمینه را برای تحول این بازار مهیا می‌کند .

حالا اما روزهای متمادی است قیمت دلار در محدوده کانال ۲۳ و ۲۴ هزار تومان قرار دارد و به تدریج روندی کاهشی را تجربه می‌کند . با این حال تحولات رخ داده در رفتار فعالان بازار حکایت از آن دارد که احتمال ریزش قیمت‌ها قوت گرفته است .

 بازار ارز ایران این روزها با دو صف خاص روبروست. یکی صف دریافت ارز از صرافی ملی و فروش آن در بازار آزاد و دیگری صف فروش دلارهای خانگی در بازار. به نظر می‌رسد هر دو صف با هدف حداکثر سازی سود و پیشگیری از زیان بیشتر از سود حاصله در سال‌های اخیرشکل گرفته است. همین دوالمان نشان می‌دهد که بازار ارز ایران مهیای تحولات مثبت می‌شود .

 این روزها بهای هر دلار امریکا در صرافی بانکی فاصله‌ای بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان با بهای این ارز امریکایی در بازار آزاد دارد . این بدان معناست که خرید دلار از صرافی ملی با کارت ملی و فروش آن در بازار آزاد می‌تواند سود آنی در محدوده یک میلیون تومان را به خریدار ارزانی دارد.

بر اساس رویه حاکم بر بازار هر فرد می‌تواند سالانه دو هزار و ۳۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد. این مقدار سهمیه ارزی سالانه هر فرد است که فقط هم یک بار در سال با کارت ملی تعلق می‌گیرد.

موج تقاضا نیز زمینه را برای نوسان محدود ۵۰۰ تومانی در بازار ایجاد کرده است.

دلار

 چرا ارز مترصد کاهش قیمت است؟

گذشته از مذاکرات وین، مولفه مهم دیگری بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده است. آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق است . آن طور که حمید حسینی اعلام کرده است توافقی ۱۰ بندی بالاخره راه ازادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در این کشور را هموار کرده است. عراق بابت خرید گاز و برق از ایران بدهی نزدیک به ۶ میلیارد دلاری به ایران دارد. البته عراق تنها کشوری نیست که اقدام به بلوکه کردن پول‌ ایران کرد. بخشی از منابع ایران در کره جنوبی، ژاپن، عمان و ... بلوکه شده است که البته خبرهایی از ازادسازی این منابع در عمان به گوش رسیده است.

اف‌ای‌تی‌اف چه می‌شود؟

برخی این روزها دلیل چسبندگی بالای قیمت ارز را اما ناشی از عدم تعیین تکلیف اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام می دانند . لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف در این مجمع در دستور کار بررسی است و پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف هنوز مخالفان فراوانی را داراست.

 این در حالی است که موافقان معتقدند عدم پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف می‎تواند زمینه را برای تداوم تحریم ا فرهم کند چرا که حتی در صورت لغو تحریم و افزایش صادرات نفت و صادرات غیرنفتی از ایران، پول حاصل از صادرات امکان ورود به کشور را نخواهد داشت چرا که اف‌ای‌تی‌اف بر مساله مراودات بانکی بین کشورها دلالت دارد و قرارگیری در این لیست سیاه می‌تواند سیستم بانکی ایران را هچنان در تحریم و انزوا نگه دارد .

 مخالفان معتقدند پیوستن به این کنوانسیون می‌تواند راه‌های دور زدن تحریم ها را فاش کند این در حالی است که تمامی طرف های تجاری ایران و کشورهایی که در دوران تحریم با ایران همکاری داشته اند نیز عضو اف‌ای‌تی‌اف هستند و تنها ایران و کره شمالی بیرون از این کنوانسیون قرار دارند .

 به نظر می‌رسد بازار ارز با وسواس بالایی در حال رصد وضعیت در حوزه سیاست داخلی و خارجی است و در فاز احتیاط معاملات را پیش می برد.

 تلاش برای نقد کردن دلارها و تبدیل آن به ریال در روزهای آتی بالا خواهد گرفت. این پیش‌بینی صرافان از آینده بازار است اما همچنان باید منتظر تعیین تکلیف وضعیت در داخل  کشور در حوزه مذاکرات وین و لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف بود .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.