وی ادامه داد: نخست نگاه دوراندیشانه‌ای که حضرت امام داشتند برای اینکه با افق دید وسیع خود آینده کشور را مشاهده می‌کردند و یقین داشتند برای حفظ کشور، استقلال و تمامیت ارضی کشورمان و نظام جمهوری اسلامی باید ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد.

معاون فرهنگی ارتش گفت: به همین دلیل هم امام خمینی (ره) یک روز پیش از ۲۹ فروردین یعنی در ۲۸ فروردین پیام جاودانه‌ای را صادر فرمودند که طی آن دو مطلب مهم را اعلام کردند؛ اول پشتیبانی ملت از ارتش و دوم هم اینکه ارتش بایستی با ساز و برگ در خیابان‌ها رژه برود و آمادگی خود را برای صیانت از این نظام و مردم و کشور عزیزمان اعلام کند.  

وی افزود: هجمه گروهک‌ها و منافقین، فشار بیگانگان برای اختلاف افکنی و تضعیف قوای دفاعی کشور و تلاش دشمنان برای تضعیف انقلاب اسلامی در آن روزها در کشور وجود داشت، همین عوامل باعث شده بود که فشار بسیار زیادی به ارتش وارد شود، در این راستا که ضرورتی برای وجود این ارتش نیست از امام خمینی (ره) می‌خواستند تا ارتش وجود نداشته باشد. 

امیر تقی خانی اظهار کرد: امام با همان نگاه دوراندیشانه خود این تصمیم را گرفتند که ارتش باید حفظ شود. این تصمیم امام خمینی یک حرکت قاطع در برابر تفرقه افکنی‌ها و فتنه انگیزی‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی بود که به شکلی مهم ارتش را حفظ کردند. ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از آن پیام تاریخی که به عبارتی می‌توان گفت اولین پیام امام در تاریخ انقلاب اسلامی برای حفظ این سازمان بود؛ جان دوباره گرفت.

وی افزود: باید به این نکته هم اشاره کنم که امام از سال‌های پیش از انقلاب و از دهه ۴۰ به ارتش و بدنه آن امید داشتند و در بسیاری از سخنرانی‌های خود ارتش را مخاطب قرار دادند و می‌دانستند که باید این ارتش را حفظ کنند.

معاون فرهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پس از تصمیم تاریخی امام خمینی (ره) اتفاقات خوبی برای ارتش رخ داد، اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران به رغم همه فشارهای گذشته و به رغم همه ناملایماتی که علیه ارتش مستولی شد، پس از این پیام اقدامات شگرفی را انجام داد. یکی از این اقدامات برپایی رژه‌های باشکوه زمینی و هوایی بود که موید پیام بسیار مثبت ارتش و لطف امام به این سازمان بود.

وی افزود: حاصل تصمیم هوشمندانه امام را اکنون پس از ۴۲ سال مشاهده می‌کنیم. اقدامات بسیار ارزشمند ارتش در حوزه‌های خوداتکایی، استکبارستیزی، مردم یاری، اقتدارآفرینی، امید آفرینی انجام داده که نمونه‌های متعدد آن در هر حوزه‌ای مانند رزمایش‌ها و رژه‌ها و چه در نمایشگاه‌های خودکفایی و همچنین عملیات‌های متعدد در مرزها  به چشم می‌خورد. البته ارتش اقدامات متعددی در سایر حوزه‌ها داشته است که بیان آن‌ها در مقطع کنونی مقدور نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امسال شاهد برگزاری رژه ۲۹ فروردین خواهیم بود یا خیر، گفت: ما برای گرامیداشت روز ارتش برنامه‌های متعددی را متناسب با دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا داریم. این برنامه‌ها با گرامیداشت شهید صیاد شیرازی آغاز شده و این شهید را از زوایای مختلف معرفی کنیم. در این راستا از ظرفیت‌های رسانه ملی، فضای مجازی  و همراهی مردم شریف ایران اسلامی برای گسترش ارزش‌های ناب موجود در شهید صیاد عزیز بهره ببریم. البته این فعالیت‌ها تا سوم اردیبهشت ماه سالروز شهادت شهید قرنی ادامه خواهد داشت.

معاون فرهنگی ارتش در ادامه افزود: برنامه‌های گرامیداشت ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران متعاقبا طی چندین بخش اعلام خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.