با این روش‌ از طریق چشم به کرونا مبتلا نمی شوید!

 ‌ بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ویروس کرونا می تواند از طریق عطسه، سرفه و ذرات شناور در هوا وارد چشم شده و از مجرای اشکی به حلق راه یابد و ما را مبتلا کند. همچنین ویروس کرونا می تواند از طریق تماس دست یا سطوح و ابزارهای آلوده به ویروس با چشم، به بدن وارد شود و ما را مبتلا کند. البته تاکنون عوارض چشمی و مشکل جدی چشم در بیماری کووید ۱۹ مشاهده نشده است، اما از آنجایی که چشم یکی از راه‌های ابتلا به کروناست، باید توصیه‌های زیر را جدی بگیریم:

- از لحظه خروج از منزل تا بازگشت به منزل حتما ماسک بزنیم.

- دست ها را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوییم و یا با مواد الکلی ضدعفونی کنیم.

- فاصله گذاری اجتماعی با دیگران را رعایت کنیم.

- توجه کنیم صحبت کردن (به خصوص با صدای بلند) از فاصله نزدیک می تواند موجب انتقال ویروس از فرد مبتلا شود.

- از تماس دست با دهان، بینی، چشم و اطراف آن خودداری کنیم.

- هنگام عطسه و سرفه با دستمال و یا قسمت داخلی آرنج دست جلوی بینی و دهان را بگیریم.

- از مالیدن چشم ها خودداری کنیم.

- اگر احساس خارش یا نیاز به مالیدن چشم و یا تنظیم جای عینک روی صورت داریم، به وسیله یک دستمال نرم و تمیز این کارها را انجام دهیم.

- برای مالیدن چشم یا  تنظیم جای عینک روی صورت از یک دستمال نرم و تمیز استفاده کنیم.

- اگر خشکی چشم داریم و پاک کردن چشم با دستمال باعث ساییدگی و خارش بیشتر چشم می شود، می توانیم از قطره اشک مصنوعی استفاده کنیم.

- اگر مجبوریم به چشمان خود دست بزنیم، ابتدا دست ها را با آب و صابون شسته و پس از لمس کردن چشم، دوباره دست ها را بشوییم.

- قبل از چکاندن قطره به داخل چشم یا استعمال پماد چشمی و یا گذاشتن و برداشتن لنز، دست‌ها را با آب و صابون شسته و در پایان نیز دوباره دست‌ها را بشوییم.

- در صورتی که مجبوریم در فاصله نزدیک با افراد دیگر باشیم و یا زدن ماسک برای ما امکانپذیر نیست، از محافظ صورت استفاده کنیم.

- استفاده از محافظ صورت همزمان با ماسک دهان و بینی در مواردی از جمله مراجعه به یک مرکز درمانی توصیه شده است.

- اگر از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت می کنیم، بهتر است علاوه بر ماسک دهان و بینی، از محافظ صورت نیز استفاده کنیم.

- مزیت محافظ صورت، پوشش چشم ها علاوه بر بینی و دهان است.

- اگر از لنز تماسی (لنز چشم) استفاده می کنیم، برای کاهش امکان آلودگی، دفعات استفاده از آن را کمتر کنیم.

- اگر تاکنون لنز نداشته ایم، گرفتن آن را تا زمانی که بیماری کووید ۱۹ مهار نشده است به تاخیر بیندازیم.

- برای پیشگیری از بخارگرفتگی شیشه‌های عینک، قبل از استفاده از ماسک شیشه‌های عینک را با آب و صابون شسته و با دستمال، عینک را خشک کنیم.

- برای پیشگیری از بخارگرفتگی شیشه‌های عینک، از ماسک‌هایی استفاده کنیم که در لبه بالایی آنها تیغه حالت‌پذیر قرار دارد و با محکم کردن آن روی بینی از خارج شدن هوای بازدم جلوگیری کنیم.

- برای پیشگیری از بخارگرفتگی شیشه‌های عینک، لبه بالایی ماسک را به داخل تا زده و فاصله کافی تا لبه پایینی عینک ایجاد کنیم.

- اگر علامت چشمی (به استثنای موارد ساده مانند آلرژی و خشکی چشم) داریم یا به یک بیماری چشمی جدی مبتلا هستیم، به پزشک مراجعه کنیم. ترس از کرونا نباید موجب از قلم افتادن یک مراقبت سلامتی دیگر شود.

- آلرژی، ترشحات رقیقی دارد و چسبندگی پلک ایجاد نمی‌کند و علامت اصلی آن «خارش» است. دو دلیل شایع دیگر قرمزی چشم، خشکی چشم و التهاب لبه پلک هستند.

- ابتلا به ویروس کرونا با احتمال خیلی کم می‌تواند منجر به عفونت سفیدی چشم شود. ترشحات عفونت، غلیظ است و باعث چسبندگی پلک‌ها در زمان خواب می‌شود.

- به منظور کاهش مراجعات به مراکز درمانی، برای برنامه‌ریزی ویزیت چشم پزشکی پیش از مراجعه، برای مشاوره با پزشک یا مرکز درمانی تماس بگیریم.

- با تماس تلفنی با چشم پزشک خود و مرور پرونده توسط ایشان و بر اساس آخرین معاینه‌ای که داشته‌ایم، ویزیت مجدد خود را به تاخیر بیندازیم و تصویر نسخه به روز شده خود را از طریق سامانه‌های پیام رسان دریافت کنیم.

- در صورت مراجعه به چشم پزشکی، لازم است تمامی نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست و ... را به طور کامل رعایت کنیم.  

- در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ موارد ضروری مراجعه به چشم پزشکی را به تاخیر نیندازیم.

- در دوران شیوع کرونا به علت ترس از مراجعه به پزشک، پس زدن پیوند قرنیه، مراجعه دیر برای درمان عفونت قرنیه، مراجعه در مراحل پیشرفته بیماری شبکیه در نوزادان نارس و اختلال در روند درمانی تزریقات داخل چشمی افزایش یافته است.

- افراد مبتلا به بیماری قند یا فرسودگی سنی شبکیه نباید مراجعه خود و تزریقات داخل چشمی را به تاخیر اندازند.

- در صورت مراجعه به چشم پزشکی، در صورت امکان تا رسیدن نوبت، در فضای آزاد (خارج از مرکز) منتظر بمانیم.

- استفاده افراطی از شوینده ها موجب بروز التهاب دور چشم و پلک ها شده است. دست شسته شده با شوینده ها حامل ذرات شوینده خواهد بود و در صورت تماس مکرر با چشم و زمینه آلرژی در فرد، موجب بروز حساسیت می شود. بنابراین هنگام کار با شوینده ها از دستکش استفاده کنیم.

- خوردن الکل برای پیشگیری یا درمان کرونا مبنای علمی ندارد و موجب نابینایی و یا حتی مرگ می‌شود.

- اگر عینک می‌زنیم یا می‌خواهیم عمل لیزیک، لازک یا جراحی زیبایی چشم انجام دهیم، بهتر است عمل چشم و یا به روزرسانی عینک را به تعویق بیندازیم.

- درباره زمان و فوریت مراجعه به چشم پزشکی، انجام عمل‌های جراحی و امکان به تاخیر انداختن آنها با پزشک خود مشورت کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.