افزایش ملایم تعداد بیماران بستری کرونایی

فرشاد علامه درباره وضعیت بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: فعلا افزایش جدی و ناگهانی به طوری که بیماری یک پیک جدی در تهران بزند، نداشتیم، اما به هر حال مراجعات و بستری بیماران همچنان وجود دارد. به عنوان مثال شب گذشته در یکی از بیمارستان‌ها بحران افزایش بیماران بستری را داشتیم و مجبور شدیم تعدادی از بیماران را جابجا کنیم. بنابراین تعداد بیماران بستری مقدار افزایش یافته است، اما شدت این افزایش آنقدر که در خوزستان یا استان‌های با شیوع بالا دیده می‌شود، نیست.

وی افزود: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی وابسته به ما نزدیک به ۳۱۹ بیمار بستری داریم. به طور کلی ما ظرفیت بستری برای کرونا را بالا برده بودیم. منتها با توجه به روند نزولی بیماری در چند هفته اخیر، بخش‌های دیگر را باز کرده‌ایم. اگر بیماری مجددا زیاد شود، بخش‌ها را تغییر کاربری داده و به کرونا اختصاص می‌دهیم، اما در زمان کاهش بیماری از آنجایی که مراجعه مردم برای سایر بیماری‌ها افزایش می‌یابد، سایر بخش‌های عادی را باز می‌کنیم. بنابراین دائما در حال تغییر این توازن هستیم. به عنوان مثال در حال حاضر یک آی سی یو و دو بخش عفونی در بیمارستان امام خمینی (ره) درگیر کرونا هستند و سایر بخش‌ها برای سایر خدمات باز شده‌اند، اما در اوج پیک قبلی تمام بخش‌ها اعم از قلب، داخلی، جراحی و... به کرونا اختصاص یافته و بیماران دیگر را در بخش‌های دیگر ادغام می‌کنیم. حال وقتی که وضعیت آرام شود، دوباره بخش‌ها را به حالت عادی بازمی‌گردانیم.

علامه با بیان اینکه در حال حاضر افزایش ملایمی در بیماران بستری داشتیم، اما هنوز وارد یک پیک جدی نشده‌ایم، درباره میزان بستری مبتلایان به ویروس جهش یافته انگلیسی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: گزارش‌هایی از بیمارستان‌ها مبنی بر بستری مواردی از ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی داشته‌ایم، اما تعدادش خیلی زیاد نیست. موارد کمی بوده که تمهیدات خاص خودش را دارد و فرد ایزوله می‌شود.

وی افزو: درمان بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته تفاوتی با نوع قبلی ویروس ندارد و پروتکل درمانی متفاوتی ندارد. فقط مقداری پیگیری تماس این افراد با سایرین و ایزوله کردن آنها جدی‌تر است تا اگر افراد دیگری هم با این بیماران در ارتباط بودند، سریع‌تر شناسایی شوند.

علامه با بیان اینکه در حال حاضر خدمات الکتیو را در بیمارستان‌هایمان ارائه می‌دهیم، گفت: البته مردم برای خدمات غیر ضروری یا زیبایی مراجعه چندانی ندارند. البته با توجه به اینکه خارج از پیک هستیم، خدمات و جراحی‌های الکتیو را ارائه می‌دهیم و باید حواسمان به سایر بیمارانی که به جراحی یا ارائه خدمت نیاز دارند، باشد. ما دائما در حال اتخاذ تمهیداتی هستیم که بیماران دیگر به جز کرونا هم آسیب نبینند و خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: مردم باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و مراقب باشند. ماسک بزنند، فاصله  را رعایت کنند. در عین اینکه مردم به کار و زندگی‌شان می‌رسند، اما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا در شهرهای دیگر از جمله تهران وارد پیک جدید نشویم. برخی پیش‌بینی می‌کنند که شاید در فروردین ماه یک پیک جدید از بیماری را در کشور داشته باشیم، اما همه چیز به میزان و وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستگی دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.