مکرون به اردوغان نامه نوشت

بنابر گزارش روزنامه فرانسوی L'Opinion، رئیس‌جمهور فرانسه برای همتای ترکیه‌ای خود نامه‌ای ارسال و در آن ابراز امیدواری کرده با کمک آنکارا در سال ۲۰۲۱ ثبات به قاره اروپا بازگردد.

روز جمعه این روزنامه فرانسوی در یک گزارش اختصاصی نوشت «امانوئل ماکرون» در پاسخ به نامه‌ای که «رجب طیب اردوغان» بعد از مثبت شدن آزمایش کرونای رئیس جمهور فرانسه در اواسط دسامبر برایش فرستاده بود، از کلمات صمیمانه استفاده کرده است.

بنابر گزارش روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق»، ماکرون در ابتدای این نامه که با «طیب عزیز» آغاز شده ضمن آرزوی سعادت برای رئیس‌جمهور و مردم ترکیه، نظر اردوغان درباره لزوم همکاری برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا را تایید کرده است.

این روزنامه فرانسوی با بیان این که ماکرون از تمایل خود برای بحث در این خصوص و همچنین آینده روابط ترکیه و اتحادیه اروپا گفته، گزارش داد دو رهبر قصد دارند یک جلسه ویدئویی با یکدیگر برگزار کنند.

بنابر گزارش این روزنامه، روابط بین ماکرون و اردوغان بعد از بیش از یک سال تنش، از اواسط دسامبر رو به بهبود گذاشته است. به ادعای این روزنامه، در میانه درگیری‌های منطقه قره‌باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، اردوغان درخواست برگزاری جلسه از سوی اردوغان را رد کرده بود.

پیشتر «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از گفت‌و‌گویی تلفنی با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود خبر داد.

چاووش اوغلو در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در ارتباط با روابط ترکیه و فرانسه گفت که این کشور و فرانسه به‌شکل قاطعانه با یکدیگر مخالفت نمی‌کنند. وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «فرانسه از زمان عملیات "چشمه صلح" علیه سازمان تروریستی پ‌ک‌ک در شمال سوریه علیه ترکیه موضع گرفت».

مولود چاووش اوغلو افزود: «این عملیات در مرزهای ترکیه اجرا شد نه در یکی از مناطق فرانسه یا جایی که این کشور در آن حضور دارد».

او در ادامه با اشاره به تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود، گفت‌و‌گو با وزیر خارجه فرانسه را «بسیار ثمربخش» خواند و اعلام کرد که دو طرف بر دست‌یابی به یک نقشه راه برای عادی‌سازی روابط توافق کرده‌اند.

وزیر خارجه ترکیه توضیح داد که تلاش‌های مشترک صورت گرفته در این خصوص تا این لحظه شاهد «پیشرفت خوبی» بوده و «ترکیه ابدا نمی‌‌خواهد که با کشوری رابطه بد داشته باشد. اگر فرانسه در این خصوص صادق باشد، ترکیه آماده عادی‌سازی روابط با این کشور است».

روابط آنکارا و پاریس طی ماه‌های گذشته متشنج بوده است. فرانسه اقدامات ترکیه در شرق دریای مدیترانه، حمایت از دولت وفاق ملی لیبی و اعزام نیرو به این کشور و همچنین حمایت از جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان را محکوم و آنکارا را به اتخاذ اقدامات تنش‌زا متهم کرده بود.

در ارتباط با اهانت مطبوعات فرانسوی به پیامبر اکرم (ص) نیز پیشتر آنکارا از اقدام رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از این مطبوعات به بهانه آزادی بیان به شدت انتقاد کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.