اخباری از ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران/ خبر خوش روحانی درباره واکسن کرونا به مردم

دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۳ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۴ نفر رسید.

لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۴ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

به گفته وی، در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

از ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی چه خبر؟

در چند روز گذشته انتشار اخباری مبنی بر کشف گونه جدیدی از ویروس کرونا در انگلستان خبرساز شد و بسیاری از کشورها ارتباط هوایی خود را به روی مرزهای این کشور بستند. این موضوع در روزی که گذشت اظهار نظرهای متفاوتی را از سوی مسئولین و وزارت بهداشت برانگیخت.

نمکی، وزیر بهداشت امروز در این رابطه گفت:  تمام مسافرانی که از انگلیس وارد کشور شده اند را رصد می کنیم و تا کنون ردی از ویروس کرونای انگلیسی پیدا نکردیم و در صورت پیدا شدن چنین مواردی آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این رابطه در پاسخ به واکنش‌ها به به بسته شدن مرزهای هوایی برخی کشورها با انگلیس و اقدامات ایران در این باره گفت: هنوز موردی از ورود ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس در ایران مشاهده نشده و برای پیشگیری از ورود این ویروس پروازهای مستقیم به انگلیس متوقف شد.

ایرج حریرچی افزود: کشورهای زیادی در دنیا و از جمله اروپا برای جلوگیری از انتقال ویروس جهش یافته کرونا رفت و آمد و سفر مستقیم و حتی غیر مستقیم به انگلستان را ممنوع کرده اند و برخی کشورها نیز با تدابیر سختگیرانه تر همه سفرهای خارجی را ممنوع کرده اند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در ایران نیز اقدامات لازم انجام شده، به دقت پیگیری می کنیم و پروازهای مستقیم به و از انگلستان متوقف و لغو شده است. مسافران پروازهای غیر مستقیم از انگلستان هم کنترل می شوند. نتیجه تست مبدا این مسافران را بررسی می کنیم و در ایران از آنها تست گرفته می شود و افراد مشکوک ۱۴ روز قرنطینه می شوند، همه کسانی را هم که قبل از اعلام انگلیس وارد ایران شده اند، هم غربالگری کرده ایم و اگر لازم باشد از آنها تست می گیریم.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم ضمن اشاره به تغییرات ویروس کرونا در جهش اخیر، گفت: علاوه بر آنکه این نوع ویروس واگیردار تر است، شناسایی آن نیز سخت‌تر صورت می‌گیرد.

مسعود مردانی گفت: ویروس جدید مشاهده شده در انگلستان همان بیماری کرونا است اما جهش ژنتیکی داشته و اولین بار در شهریور ماه امسال در انگلستان و شهر لندن اتفاق افتاد. این موضوع مدتی توسط مسئولین بهداشتی این کشور پنهان نگه داشته شد اما وقتی تایید شد به مجامع بین‌المللی اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه این جهش ژنتیکی قدرت انتقال ویروس را دو برابر افزایش داده است، اظهار کرد: این جهش از گونه قبلی واگیردار تر است و سرعت انتشار آن ۷۰ درصد بیشتر از گونه قبلی است و به سرعت می‌تواند جایگزین گونه قبلی شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره روش‌ها تشخیصی نوع جهش یافته کرونا، تصریح کرد: آزمایش آن سخت‌تر از آزمایش PCR معمول است و شاید هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد تا بتوانیم به تشخیص برسیم. زمانی که تست PCR فرد مثبت شد باید روی آن آزمایش ژنتیکی انجام شود تا گونه ویروس و جهش آن تشخیص داده شود که اندکی گران قیمت هم است.

وی افزود: این نوع جهش یافته ویروس پس از انگلستان در کشورهای هلند، ایتالیا، استرالیا و دانمارک هم انتشار پیدا کرده است.

وی درباره احتمال فراگیر شدن نوع جهش یافته ویروس کرونا در ایران، بیان کرد: تاکنون در کشور ما مورد ثابت شده‌ای مشاهده نشده است. تاکید جدی ما این است که کسانی که در دو هفته اخیر سفر اروپایی بویژه از انگلستان داشته‌اند حتما دو هفته در منزل خود را قرنطینه کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنند و اگر علائم بیماری را در خود مشاهده کردند تست PCR بدهند.

وی در رابطه با تاثیر ممنوعیت سفرها از مبدا انگلستان، گفت: اقدام شایسته وزارت بهداشت برای جلوگیری از سفرهای لندن به تهران خوب است اما بهتر است پروازهای مرتبط با انگلستان هم پیگیری شود مثلا پروازهای لندن_ دبی، دبی_تهران و... نیز رصد شوند.

۱۷ هزار نفر داوطلب در تماس با سامانه ۴۰۳۰ اعلام آمادگی کرده اند

پس از رونمایی از واکسن ایرانی کرونا برای اولین بار در رسانه‌های کشور، مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام درباره آخرین جزئیات تست بالینی واکسن ایرانی کرونا توضیحاتی داد.

جلیلی مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام در برنامه چاپ اول اظهار کرد: تاکنون ۹۹۱۱ نفر برای تزریق واکسن ایرانی کرونا در کشور اعلام آمادگی کرده‌اند و بیش از ۱۷ هزار نفر با ۴۰۳۰ تماس گرفته‌اند.

او با بیان اینکه افرادی که داوطلب دریافت واکسن ایرانی کرونا هستند باید ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشته باشند، گفت: این افراد نباید سابقه آلرژی و بیماری‌های مزمن و حاد داشته باشند.

مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام گفت: در فاز اول به ۵۶ فرد داوطلب واکسن تزریق می‌شود و مانند دیگر واکسن‌های دنیا در دو دوز صفر و در ۱۴ روز این اقدام صورت خواهد گرفت و این واکسن در دو دوز ۳ میکروگرم و ۵ میکروگرم تزریق خواهد شد.

او با بیان اینکه از زمانی که آخرین فرد واکسن را تزریق کرد، ۲۸ روز بعد از آن فاز اول به پایان می‌رسد و در ادامه نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت، ادامه داد: هدف از تزریق فاز اول واکسن سیفتی واکسن است و نتیجه آن ریز آنتی بادی است.

روحانی: درباره کرونا نگرانی برای آینده نداریم

حسن روحانی، رییس جمهور گفت: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، در جلسه هئیت دولت گفت: درباره کرونا نگرانی برای آینده نداریم و به مردم بشارت می دهم که در خصوص واکسن اقدامات لازم انجام شده و بانک مرکزی و وزارت بهداشت همه توان خود را به کار گرفته اند و برنامه ریزی کرده اند و هم واکسن خارجی در اختیار مردم قرار می گیرد و و هم در واکسن داخلی امیدواریم به تولید برسیم.

با این وجود در روز گذشته اخباری مبنی بر باطل شدن سهیمه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت منتشر شد که مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ویروس کرونا و عضو کمیته ملی واکسن کرونا در واکنش به این خبر با اشاره به مراحل ساخت واکسن کرونا در داخل کشور بیان کرد: خوشبختانه واکسن تولید داخل در مرحله‌ی شروع فاز یک انسانی است و این یکی از واکسن‌هایی است که مجوز تست بالینی دریافت کرده و امید است تا پایان این ماه دو یا سه شرکت واکسن ساز دیگر مجوز فاز یک انسانی را دریافت کنند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود، در صورتی که واکسن کرونا فاز یک را بگذراند، برای فاز بعد اقدام می‌شود و به همین ترتیب در خرداد ماه بتوانیم تولید انبوه واکسن را داشته باشیم.

قانعی در واکنش به توییت اخیر علی مطهری مبنی بر اینکه به خاطر قرارگرفتن در لیست سیاه اف ای تی اف نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد، افزود: در تجربه‌ قبلی برای خرید واکسن آنفولانزا شاهد بودیم که وقتی واکسن را تا فرودگاه منتقل کردیم، آمریکا مانع انتقال آن به ایران شد، بنابراین این مسیری است که به هر حال دشمنان مزاحمت‌هایی را در هر مرحله  برای ما ایجاد می‌کنند.

قانعی در واکنش به اینکه اوایل شروع کرونا خبرهایی به گوش می‌رسید، مبنی بر اینکه در کشور شرایط کشت ویروسی برای ساخت واکسن را نداریم، اما بعد از مدت کوتاهی خبرهایی از ساخت واکسن کرونای داخلی در رسانه‌ها مطرح شد، بیان کرد: در مرحله‌ای که موضوع کشت ویروسی ذکر شد، به آزمایشگاه‌های خاصی نیاز بود و این در حد قبول سازمان غذا و دارو در شرایط اضطرار بود تا برای ساخت داروهای دیگر در آزمایشگاه‌هایی خارج از وزارت بهداشت اقدامات صورت گیرد.بنابراین برای ساخت واکسن کرونا باید از زیرساخت خارج از وزارت بهداشت استفاده می‌شد که وزارتخانه هم این موضوع را قبول کرد و کار به صورت جدی شروع شد.

کدام خودروها در قرنطینه شبانه مجاز به ترددند؟

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره محدودیت‌های تردد شبانه و خودروهایی که در این ساعات می‌توانند فعالیت کنند، توضیحاتی داده و گفت: خودروهای حمل کالا، بار و مسافر در جاده‌ها و شهرها مشمول تردد مجاز هستند که برای آن‌ها جریمه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: وانت بارهای پلاک سفید نیز علاوه بر خودروهای دیگری که مجاز به تردد هستند می‌توانند در سطح جاده‌ها و راه‌ها تردد داشته باشند و آن‌ها نیز جریمه نخواهند شد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: این خودروها به دلیل اینکه کارشان در طول روز انجام می‌شود می‌توانند فعالیت داشته باشند، اما از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح شامل محدودیت تردد شبانه هستند و در صورت تردد در این ساعات جریمه خواهند شد.

وی با بیان به اینکه خودروهایی که در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند مشمول جریمه نخواهند شد، گفت: این تاکسی‌ها می‌توانند در ساعات ۲۱ تا ۴ صبح فعالیت کنند و پیامک‌هایی که در این رابطه ارسال می‌شود، فقط به عنوان هشدار اولیه است. به دلیل اینکه بازدارندگی وجود داشته باشد دوربین‌ها پلاک این خودروها را نیز ثبت می‌کنند، ولی بعد از اینکه به مرحله بررسی و لیست که می‌آیند، پلاک خودروها از لیست جریمه حذف می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.