رییس جمهوری، مسئول اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

در نوبت بعد از ظهر سه‌شنبه،  ادامه بررسی و تصویب جزئیات مواد طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان ماده ۸ این طرح را تصویب کردند.

بر اساس ماده ۸ این طرح، مسئول اجرای صحیح و کامل این قانون رییس جمهور و مقامات و مدیران مربوط و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط هستند.

مستنکفین از اجرای قانون طرح راهبردی برای لغو تحریم‌ها مجازات می‌شوند

نمایندگان همچنین  در بررسی ماده ۹ طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مصوب کردند. بر اساس این ماده،  مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجراء به مجازات تعزیری درجات ۲ یا ۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.

نمایندگان امروز همچنین با تصویب ماده ۷ مقرر کردند چنانچه کشورهای متعاهد ۱+۴ (آلمان، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه)، نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم ها از جمله هسته ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه دهد.

 با رای نمایندگان، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی مجلس ارزیابی خود را نسبت به این گزارش به استناد فصل ۷ ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس، به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد الیاس نادران درباره ماده ۶ طرح اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریم‌ها مقرر کردند در صورت برطرف نشدن تحریم‌ها دولت باید ظرف یک ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

پیش از ظهر امروز هم بعد از بررسی و تصویب کلیات طرح نمایندگان وارد بررسی جزئیات‌آن شدند.  

بر اساس ماده ۱ که در جلسه نوبت قبل از ظهر امروز به تصویب نمایندگان رسید، در راستای تامین شروط نه گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن‌ را در داخل کشور ذخیره کند.بر اساس این ماده سازمان انرژی اتمی همچنین موظف شد نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

نمایندگان در جهت تحقق ظرفیت۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی،و با رای موافق به ماده ۲ سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف کردند بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور را، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام نماید.

 بر اساس ماده ۳ سازمان انرژی اتمی مکلف شد حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از تصویب این قانون عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای موردنیاز، با حداقل هزار دستگاه ماشین های نسل دوم پیشرفته IR-۲m را آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های نسل ششم IR-۶ را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را ظرف مدت یکسال پس از تصویب این قانون به هزار دستگاه ماشین توسعه بدهد.  

نمایندگان امروز همچنین سازمان انرژی اتمی را مکلف کردند نسبت به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان طی ۵ ماه پس از تصویب این قانون اقدام کند.

 با تصویب ماده ۵ هم  سازمان انرژی اتمی ایران مکلف شد در راستای بند ۴ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی عامل واکنش ( راکتور ) ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند و جدول زمانبندی این موضوع را ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.