آغاز مذاکرات حریری برای تشکیل دولت لبنان

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان طی جلسه مذاکرات پارلمانی به ۶۵ رأی موافق از مجموع ۱۱۸ رأی دست یافت درحالی که ۵۳ نماینده شخصیت دیگری را برای تشکیل دولت مکلف کردند و دو نماینده نیز غایب بودند.

در سایه شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، تمام احتمالات به ویژه از حیث میزان توانایی حریری برای موفقیت در این مأموریت و حل بحران‌ها وارد است. علاوه بر این مانع سخت‌تر باقی می‌ماند و آن حل کشمکش‌ها میان طرف‌های سیاسی است به ویژه اینکه هر تیمی برای تضمین سهم خود از دولت تلاش می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند، مسئله تشکیل دولت با ریاست حریری آسان نیست به ویژه اینکه همزمان هم با موانع داخلی و هم خارجی مواجه است.

حریری در کنفرانس مطبوعاتی در بیروت بعد از مکلف شدنش به تشکیل دولت گفت که دولتی متخصص و غیر حزبی در نزدیک‌ترین زمان ممکن تشکیل خواهد داد.

تونی ابی نجم، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان گفت: مشکل کنونی در تشکیل دولت راضی کردن حزب‌الله و جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان است. اگر حریری بتواند آن‌ها را راضی کند هرگز نمی‌تواند کمک‌ها به لبنان را تأمین کند. معادله پیچیده است. اگر دولت با پشتیبانی حزب‌الله تشکیل شود دیگر هیچ گونه کمکی وجود نخواهد داشت نه از صندوق بین المللی پول و نه از سوی کشورهای عربی.

وی گفت: حریری دو گزینه دارد که یکی از آن‌ها تشکیل دولت توافقی است همانطور که به همگان وعده داده‌ است. اگر بتواند از طریق توافق با داخل به این هدف برسد درها را به روی خارج می‌بندد به ویژه اینکه هرگز نمی‌تواند دولتی بدون حزب‌الله و موافقت رئیس‌جمهور تشکیل بدهد.

نجم گفت: مسائل پیچیده است و آسان نیست به ویژه اینکه شرایط منطقه‌ای و بین المللی نیز از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گرفته تا نزاع‌ها در منطقه و عادی‌سازی روابط میان اعراب و اسرائیل پیچیده است.

همچنین جونی منیر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی گفت، به رغم مثبت بودن اتفاقات کنونی و اشاره‌های آمریکا و فرانسه در قبال نخست‌وزیر موانع داخلی بسیار بزرگ و پیچیدگی‌هایی وجود دارد که طی روزهای آینده آشکار خواهد شد. این پیچیدگی‌ها اختلافات میان باسیل و حریری درباره پست‌ها و اعضای دولت است.

وی گفت: باسیل خواهان دولت تکنوسیاسی متشکل از افراد متخصص و سیاستمداران و حریری خواهان دولت تکنوکرات شامل افراد متخصص است.

مصطفی علوش، از رهبران جریان المستقبل گفت: احتمالا موانعی وجود دارد اما حریری می‌داند چگونه این مسیر را پیش برود.

غسان حجار، نویسنده و تحلیلگر سیاسی گفت، حریری طی روند تشکیل دولت با موانعی روبرو خواهد شد، درست است که موانعی وجود دارد اما مانع تشکیل دولت نمی‌شود. امروز فشار بین المللی بر لبنان زیاد است و هیچ طرفی آماده روبرو شدن با فروپاشی کشور نبود و هیچ طرفی هم راضی نیست مسئولیت را برعهده بگیرد. موانع مانع تشکیل دولت نمی‌شود. تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله هرگز بر روند تشکیل دولت تأثیر نخواهد گذاشت به ویژه اینکه با زمان و تاریخ مشخصی مرتبط نیست. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.