ماسک تا چه حد از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند؟

تازه ترین یافته های محققان ژاپنی که روزنامه ژاپن تایمز به آن پرداخته است ، نشان می دهد که ماسک برای جلوگیری از ابتلا به کرونا بسیار موثر است اما آن را به طور کامل مهار نمی کند.

گزارش ایرنا به نقل از این نشریه حاکی است: ماسک ها می توانند مانع عبور ذرات ویروس کرونا در هوا بشوند، اما حتی پوشش های بسیار حرفه ای نیز نمی تواند به طور کامل فرد را از خطر ابتلا به این ویروس نجات دهد.

دانشمندان دانشگاه توکیو محفظه ای ایمن با سرهای مانکن رو به روی یکدیگر درست کرده اند که یکی از آنها ماسک به صورت دارد و در این محفظه سرفه های بیمار نیز شبیه سازی شده است که نشان می دهد چطور ذرات ویروس کرونا از بدن خارج و در هوا منتشر و به طور طبیعی توسط افراد دیگر استنشاق می شود.

آنها با انجام این شبیه سازی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که بر صورت داشتن ماسک های پنبه ای در مقایسه با استفاده نکردن از ماسک ، میزان جذب ویروس را در فرد تا ۴۰ درصد کاهش می دهد. ماسک N۹۵ ( ان ۹۵ ) که توسط متخصصان پزشکی استفاده می شود تا ۹۰ درصد تاثیرگذاری دارد و باعث می شود تا فرد به طور جدی دربرابر کرونا مصون بماند. با این وصف هنوز برخی از ذرات ویروس می تواند وارد ماسک شود و از آن عبور کند.

یافته های آنان همچنین ثابت می کند که افرادی که ماسک برصورت دارند درصورتی که در مقابل سرفه های فرد بیمار و مبتلا به کرونا قرار گیرند تا حدود ۵۰ درصد ایمن هستند. البته وقتی هر دو طرف ماسک برصورت داشته باشند ،خطر ابتلای دیگری بشدت پایین می آید.

در مورد انتشار ویروس کووید ۱۹ در هوا نیز هنوز اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و این نشریه می نویسد که تازه ترین تحقیقات حاکی است که ویروس می تواند تا ساعت ها در هوا بماند در صورتی که تا پیش از این گفته شود ویروس کرونا هوازی نیست.

تیم جداگانه ای از محققان ژاپنی نیز با استفاده از روش شبیه سازی ابر رایانه نشان داده اند که رطوبت می تواند تأثیر قابل توجهی در پراکندگی ذرات ویروس کرونا در هوا داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.