مرزهای مهم قیمتی ارز و سکه

احتمال کمی وجود دارد که فضای بازار ارز امروز آرام و کم نوسان باشد. ریزش ۳ هزار تومانی قیمت طی یک روز نمی تواند پایانی آرام برای اسکناس آمریکایی به همراه بیاورد. روند قیمت در معاملات شبانه هم نشان می داد که سطح هیجان در میان معامله گران به بالاترین حد رسیده است. دلار که تا ساعت ۷ بعدازظهر در حدود ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشت، در معاملات پشت خطی تا خط ۲۶ هزار تومانی پایین رفت، ولی حدود ساعت ۱۱ شب بار دیگر خود را به بالای ۲۷ هزار تومان رسانده و روی اعداد ۲۷ هزار و ۴۰۰ الی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می شد. در واقع قیمت در معاملات پشت خطی در یک بازه ۴ ساعته حدود ۵ درصد حرکت رفت و برگشتی داشت.

چرا امروز برای بازار ارز اهمیت دارد؟

امروز از این جهت برای بازار ارز مهم است که تا حدی مشخص می شود، ریزش روز گذشته از پشتوانه بنیادی برخوردار بوده است یا دلار تنها با چاشنی هیجان ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. برای پی بردن به این مهم، مرز ۲۷ هزار تومانی برای دلار از اهمیت زیادی برخوردار است و پس از آن نقطه ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومانی اهمیت دارد. اگر بازار روز چهارشنبه بتواند مرز ۲۷ هزار تومانی را حفظ کند به احتمال زیاد حداقل به صورت موقت در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. در این میان، شکست نقطه ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومانی، هدف کاهشی بازار را می تواند تا ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان عقب ببرد.

پیش بینی دقیق قیمت در چنین روز حساسی که به احتمال زیاد معامله گران احساسی و هیجانی رفتار خواهند کرد، دشوار است. در کنار این، بانک مرکزی سیگنال مشخصی نداده است که در پی تثبیت قیمت ها در چه سطوحی است. با این حال، می توان به چند نشانه برای روند قیمت دلار در روز جاری اشاره کرد.

03

مرز حساس در بازار درهم

تا زمانی که نرخ حواله درهم مرز 7 هزار و 500 تومانی را حفظ کرده است، هر گونه کاهش قیمت دلار به سوی کانال 26 هزار تومانی به سختی پایدار خواهد بود. دلار برای رفتن به کانال 26 هزار تومانی نیاز دارد که درهم را حداقل زیر 7 هزار و 400 تومان ببیند. در کنار این، در صورتی که درهم به بالای 8 هزار تومان برود، خریدها در بازار ارز داخلی قوت می گیرد.

سیگنال دلار از سمت قیمت سکه

سکه امامی در هفته های اخیر حباب های بسیار سنگینی داشته است. برای روز جاری نمیتوان قیمت دلار را با تکیه بر حباب سکه تخمین زد، چرا که سکه و دلار تا حد زیادی در هفته های اخیر بی توجه به این حباب حرکات خود را تنظیم کرده اند.

با این حال بدون در نظر گرفتن حباب می توان گفت، در صورتی که قیمت سکه در مرحله اول زیر کانال 14 میلیونی باقی بماند و در مرحله دوم به زیر 13 میلیون و 200 هزار تومان برود،  احتمال افت قابل توجه در بازار ارز را هم وجود دارد. در واقع مرزهای یاد شده در بازار سکه از اهمیتی برخوردار هستند که شکسته شدن آنها به معامله گران دلار سیگنال می دهد که بازار بیشتر بر افزایش فروش ها تکیه دارد. در این میان گفته می شود که اگر طلای آب شده نیز امروز زیر 5میلیون و 300 هزار تومان معامله شود، باید انتظار افت قیمت دلار را داشت و در صورتی که به بالای 5 میلیون و 500 هزار تومان برود، علامت برای تقویت خریدها در بازار ارز خواهد بود.

روند چرخشی دلار؟

در حالی که کاهشی های بازار اعتقاد دارند، روند قیمت دلار تغییر کرده است  و افت بهای این ارز به دلیل تغییر انتظارات ادامه خواهد یافت، گروهی از تحلیل گران فنی نظر مخالفی دارند. از نگاه آنها، بسیاری از مالداران دلار از فروش ارز جا مانده اند و به همین دلیل تلاش خواهند کرد که برای جلوگیری از ضرر خود قیمت را به سوی سطوح قبلی برگردانند.  در این نگاه دلار باز هم حداقل برای یک بار هم شده به سوی نرخ های بالاتر گردش خواهد کرد. در مقابل کاهشی ها باور دارند تحلیل گران فنی در سال 97هم بارها صحبت از چرخش دلار به سوی نرخ های بالاتر کردند، ولی در نهایت حدود 2 سال طول کشید تا بازار بار دیگر کانال 19 هزار تومانی را لمس کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.