روحانی به دنبال مذاکره با آمریکا نیست/ادامه واکنش ها به تهدید به اعدام رئیس جمهور از سوی ذوالنوری

توهین ها علیه رئیس جمهور و دولتمردان اوج گرفته است. رویه ای که برخی منتقدان چندین ساله روحانی در پیش گرفته اند و تا پای تهدید به اعدام رئیس جمهور هم پیش رفته اند. این تندروی ها اما به مذاق هم طیفان سیاسی هتاکان به رئیس جمهور هم خوش نیامده است.

آنچنان که حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی رئیس فراکسیون روحانیت مجلس یازدهم در گفتگو با ایسنا می گوید یکی از مراکزی که رفتار و گفتارش در جامعه تأثیرگذار و به تعبیری فرهنگ ساز است، مجلس است. مجلس از ارکان نظام است و نمایندگان نیز نماینده مردم هستند لذا باید الگویی از فرهنگ این مردم شریف و با فرهنگ ایران باشند. علاوه بر این مجلس، مرکز قانون گذاری است و نمایندگان آمده‌اند تا به بی نظمی ها و آشفتگی ها با تصویب قانون نظم بدهند.

وی افزود: کار مجلس به تعبیر مقام معظم رهبری ریل گذاری است اما این ریل گذاری فقط در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیست بلکه در حوزه اخلاق و فرهنگ هم مجلس ریل گذار است پس ما باید اول جایگاه مجلس را بشناسیم و آن را به دیگران بشناسانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: طبق قانون مجلس وظیفه قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد. رسالت مجلس در حوزه نظارت این است که دقت و کنترل لازم را داشته باشد تا کارها بر ملاک و معیار قانون پیش برود تا از امکاناتی که برای پیشبرد کار انجام می شود استفاده بهینه صورت گیرد و کارها به سمت بیراهه نرود. مجلس همچنین بر همه دستگاه ها نظارت می کند تا روند کار آنها را با قانون تطبیق بدهد اما اینکه این نظارت باید چطور به کار گرفته شود و نحوه اعمال نظارت و شیوه های آن بحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تقوی ادامه داد: ممکن است برخی نظارت ها مستقیم یا غیرمستقیم و مرئی یا نامرئی باشد یا به وسیله گزارش گیری. روشهای نظارت متفاوت است، گاهی حتی این نظارت به شکل عمومی و مردمی است. اینکه ما بخواهیم نظارت کنیم نیاز به گفتار و سخنرانی ندارد، ممکن است در گفتار تأکیدی بر این موضوع شود اما ما در مجلس، قوه قضاییه یا دولت حق نداریم مرز اخلاق و ادب را بشکنیم و از آن خارج شویم. حتی وقتی یک مجرم را دستگیر کردیم و او خطاکار است ضابط قضایی حق توهین به او را ندارد. این موضوع در مورد کسی که قرار است حد در مورد او جاری شود و یا قصاص شود هم صادق است. در فقه اسلامی ما مجاز به توهین حتی به چنین فردی هم نیستیم. البته حکم باید قاطعانه اجرا شود اما بدون فحش و بی ادبی.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: نماینده نباید توهین کند. اگر نماینده ای از این مسیر وارد شود و آن را نظارت بداند قطعا از حوزه نظارت خارج شده است. نظارت راه و رسم و روشی دارد. اگر کسی مجرم است ما باید او را بازخواست کنیم و با استفاده از ابزارهای مجلس، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و امثال این را به جریان بیندازیم. در این شرایط توهینی هم صورت نمی گیرد و کار قانونی نیز انجام می شود.

روحانی به امور کشور تسلط کامل دارد

در همین رابطه حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی با ایرنا درباره سخنان رییس جمهوری که گفته بود امام مجتبی(ع) به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح؛  اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است، گفت: استناد و یاد کردن از صلح امام حسن (ع) از سوی رییس جمهوری به این دلیل بود که در ایام شهادت حضرت امام حسن (ع)، شهادت حضرت امام رضا (ع) و رحلت پیامبر اکرم (ص) قرار داشتیم.  هر کدام از ائمه (ع) ویژگی‌هایی داشتند و ویژگی بزرگ امام حسن (ع) هم صلح بود که در آن مقطع انجام شد. اما بررسی تاریخ یک مطلب و تطبیق آن با شرایط امروز چیز دیگری است.  قطعاً رییس جمهوری دنبال این نیست که بگوید شرایط مثل دوران امام حسن (ع) است.

عضو جامعه روحانیت مبارز کشور یادآور شد: عوض اینکه «فعل مسلم را حمل بر احسن کنیم» دنبال بهانه‌گیری هستیم و بدون آنکه منظور گوینده را بپرسیم ذهنیات خود را به زبان می‌آوریم و آن را به مسائل و گره‌های کشور تعمیم می‌دهیم. بدون توجه به این مهم که متکلم چه نظری داشته است، سخنان او را به مسائل دیگر ربط می‌دهیم. مجتبی ذوالنوری و هر شخص دیگری با نیت خوانی، سخنان رییس جمهوری را حمل به رابطه با آمریکا کرده‌ است که این کار درستی نیست.  

اکرمی ادامه داد: حسن روحانی به امور و وظایف خود تسلط کامل دارد.  او برای حرف زدن مطلب زیاد دارد، ولی واقعا از نظر من مساله مذاکره با آمریکا در کشور مطرح نیست. هر کس قصد مطرح کردن این موضوع را دارد، چیزی از معادلات داخلی و خارجی نمی‌داند. قطع رابطه از طرف آنها بوده و ما هم آن را ادامه خواهیم داد. چرا نبش قبر می‌کنیم؟

سفرهای استانی قالیباف شائبه انتخاباتی دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس دهم نیز درباره اظهارات نماینده مردم قم علیه رییس جمهوری، با بیان اینکه نقد باید عالمانه و منصفانه باشد، گفت: نقد عالمانه آن است که ابعاد مختلف موضوع مورد سنجش قرار گیرد و جنبه‌های مثبت و منفی آن بیان شود و نقد منصفانه هم آن است که عوامل تاثیرگذار در وضعیت فعلی کشور شناسایی و سهم هر عامل تعیین شود.

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه برخی از نمایندگان مجلس از دایره نقد عالمانه و منصفانه به دولت خارج شده‌اند، مهمترین تبعات این رفتار را باز شدن باب توهین به مقام‌ها عنوان کرد.

مازنی با بیان اینکه باید از چنین رفتارهایی پرهیز کرد چون حد یقف ندارد و دامن همه را خواهد گرفت، منتسب کردن مسوولیت همه مشکلات به دولت را بی‌انصافی دانست.

وی، درباره سفرهای استانی رییس مجلس اظهار داشت: گفته می شود سفر و برنامه‌های رییس مجلس یازدهم در راستای انجام وظایف نظارتی او است البته می‌تواند چنین باشد اما اکنون که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم و او هم احتمالا نامزد می‌شود این رفتار دارای شائبه سیاسی است.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم یادآور شد: در عصر ارتباطات برای نظارت می‌شود از امکانات ارتباطی مدرن استفاده کرد و همچنین از اطلاعات نمایندگان بهره گرفت.

اکرمی گفت: مقصود روحانی از طرح صلح امام حسن (ع)، مذاکره با آمریکا نبوده است.  یک نفر نمی‌تواند در خصوص مسائل بزرگ کشور به تنهایی تصمیم بگیرد بلکه این سیستم است که عمل می‌کند. برخی پشت کرسی نشسته و حرف می‌زنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.