«سخنرانی روز سه‌شنبه آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی انجام شد، آخرین سخنرانی ایشان به عنوان رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی بود که وجه اصلی آن به چالش میان ایران و آمریکا بازمی‌گشت. رئیس‌جمهوری ایران بیش از ۲۰ موضوع را درباره این چالش مطرح کرد که ۱۰ مورد آن جنبه ایجابی داشت. نقش مؤثر جمهوری اسلامی ایران در کاستن از تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تا جایی که به حل یک اختلاف بیش از یک دهه‌ای همچون مسأله هسته‌ای ایران انجامید، در کنار یادآوری طرح ایده‌های جدید و ابتکار عمل «صلح هرمز» برای منطقه پرآشوب خاورمیانه از جمله محورهای مهمی بود که آقای روحانی با اشاره به آنها توجه جامعه بین‌المللی را معطوف این واقعیت کرد که به رغم این نقش‌آفرینی، ایران مخاطب فشارهای یکجانبه آمریکا قرار گرفته است.

محور دیگر سخنان آقای روحانی درباره رابطه بحرانی ایران و آمریکا به هدف این کشور برای متزلزل کردن استقلال عمل ایران در صحنه بین‌الملل بازمی‌گشت. چه یکی از اهداف مهم تحریم‌های هدفمند و شدید آمریکا علیه ایران، سست کردن پایه‌های حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و ناگزیر کردن آن به رویکرد مطلوب آمریکا برای ورود به مذاکراتی از سر اجبار بود؛ مذاکراتی که دولت آمریکا به رغم کمپین فشار حداکثری و بهره‌گیری از همه ابزارهای همه‌جانبه به آن دست نیافت. آقای روحانی از این منظر بر مخدوش نشدن اصل استقلال عمل ایران در سیاست خارجی اشاره داشت و تأکید کرد که از پافشاری و حراست ایران از اصل استقلال خود این نتیجه حاصل می‌شود که ایران ابزار چانه‌زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا قرار نمی‌گیرد.

وجه دیگر سخنان آقای روحانی به تأکید بر این محور مهم بازمی‌گردد که ایران به رغم قرار گرفتن زیر هجمه سنگین آمریکا و همپیمانانش همچنان اهل مدارا و گفت‌وگو است و این امر را ممکن نمی‌داند؛ مگر آن که در یک شرایط برد – برد و نه از سر فشار و جبر دولتمردان آمریکایی حاصل شود. رئیس‌جمهوری ایران تحقق این هدف جمهوری اسلامی را با در نظر گرفتن اصل عزت و منافع ملی زیر سایه دیپلماسی و با اتکا بر اراده و مقاومت مردم ایران قابل تحقق می‌داند.

در حقیقت پیامی که آقای روحانی در آخرین سخنرانی خود و در بحبوحه شدیدترین فشارهای دولت آمریکا علیه ایران، به جامعه بین‌الملل ارسال کرد، این بود که ایران توانسته با گذر از طوفان فشارها و در عین پایبندی به تعهدات و قوانین بین‌المللی مقاومت کند و بکوشد با حفظ استقلال خود از یک موقعیت برابر سر میز گفت‌وگو بنشیند.

واقعیتی که آقای روحانی با اشاره به آن عملاً توپ را در زمین آمریکا می‌اندازد، به این معنا که این کشور عملاً در پیگیری و نتیجه‌بخشی فشارهای حداکثری خود شکست خورده است. این پیامی بود که بی‌تردید رئیس‌جمهوری ایران به جامعه آمریکای در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فرستاد و خواست روشن کند که فارغ از آن که چه کسی در آمریکا رئیس‌جمهور می‌شود، باید برای مذاکره با ایران به قوانین و مقررات بین‌الملل بازگردد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.