۴۵ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده اما برخی از ایالت های این کشور رای گیری را شش هفته زودتر آغاز کرده اند. بایدن فعلا در مینه سوتا که ایالتی مهم برای هر دو آنهاست رقابت می کند. نظر سنجی ها می گویند در این ایالات دموکرات ها تا هفده درصد رای بیشتری دارند.

هنوز در میان دو کاندیدا بحث کرونا محبوبیت دارد و به نظر می رسد با مرگ یک قاضی دیوان آمریکا که نزدیک به دموکرات ها. و از دشمنان اصلی ترامپ بود، انتخابات وارد فاز جنجالی تری شود.

آغاز رای گیری زودهنگام به خاطر کرونا

روز جمعه رأی‌گیری زودهنگام برای انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز در ایالت‌های «مینه‌سوتا»، «ویرجینیا»، «داکوتای جنوبی» و «وایومینیگ» آغاز شد.  رأی‌دهندگان در ایالت ویرجینیا می‌توانند تا روز ۲ نوامبر با مراجعه حضوری به حوزه‌های انتخاباتی در سراسر این ایالت رأی خود را به صندوق بیندازند. رأی‌دهندگان همچنین برای رأی دادن به صورت پستی تا تاریخ ۲۳ اکتبر فرصت دارند.  در ایالت‌های مینه‌سوتا، داکوتای جنوبی و وایومینگ، شهروندانی که درخواست خود برای رأی‌دهی غیابی را ثبت کرده‌اند می‌توانند تا یک روز قبل از روز انتخابات (۳ نوامبر) به صورت پستی یا با مراجعه حضوری به نامزدهای مورد نظر خود رأی بدهند. رسانه‌های آمریکا یکی از دلایل برگزاری این رأی‌گیری‌های زودهنگام را جلوگیری از ازدحام افراد در شرایط شیوع کرونا ذکر کرده‌اند.  با وجود این، برخی از کاربران فضای مجازی تصاویری از ایستادن شهروندان آمریکا در صف برای انداختن رأی خود به صندوق منتشر کرده‌اند. 

«هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در مینه‌سوتا پیروز شد اما ستاد انتخاباتی ترامپ امیدوار است که این بار، اکثریت آرا را در این ایالت به دست آورد.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن در این ایالت با ۱۷ درصد پیشتاز است و این بار نیز احتمالاً نامزد دموکرات در مینه‌سوتا به پیروزی می‌رسد.

بیماری کرونا در ایالات متحده همچنان با شدت ادامه دارد و انتظار می رود که استقبال از رای گیری پستی بالا باشد. این موضوع ترامپ را نگران می کند. او می گوید نگران تقلب است اما بیان چنین موضوعی در ایالات متحده چندان معمول و خوشایند نیست. با شیوع کرونا، برخی ایالت های آمریکا تصمیم گرفته اند تا با برگزاری انتخابات زودهنگام مانع از تجمع افراد در روز سوم نوامبر شوند. آنها حالا مراکز رای گیری را باز کرده اند تا افراد در روزهای آتی بتوانند بدون فشار و تجمع رای خود را به صندوق بیندازند و در عین حال به آمار بیماران کرونایی اضافه نکنند. با این حال تصاویر منتشر شده از این ایالت ها صف هایی را نشان می دهد که در اغلب آنها افراد مشتاق چندان فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که بر اساس آخرین نظر سنجی ها، یعنی نظرسنجی مرکز تحقیقاتی "پیو" نشان می‌دهد که مردم آمریکا به رغم نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، بیشتر اخبار اعتراضات علیه نژادپرستی را دنبال می‌کنند تا انتخابات.

کرونا هنوز یک بحث جنجالی است

جو بایدن باز هم به سراغ کرونا رفته است. او در ماه های گذشته تلاش کرده که از برنامه خود برای مهار این بیماری دفاع کند و در عین حال همصدا با منتقدان به عملکرد رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه اعتراض دارد. او حتی معتقد است که ترامپ آنطور که باید و شاید برای درگذشتگان ازبیماری کرونا احترام قائل نشده است.

نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید که ترامپ باید از مقام خود کناره‌گیری کند چرا که با کوچک جلوه دادن خطر کرونا، مرتکب جنایت شده است. وی عملکرد رقیب دموکرات را در مواجهه با بیماری را «غیرمسئولانه» خواند و گفت تلاش او در راستای کم اهمیت جلوه دادن خطر بیماری کووید ۱۹، «جنایت» است. همچنین، بایدن وعده ترامپ را مبنی بر توزیع واکسن کرونا تا چند هفته دیگر، اقدامی فریبکارانه در راستای جلب آراء مردمی توصیف کرد.

بایدن باز هم جلو افتاد

طبق آخرین نظر سنجی yougov بار دیگر بایدن ۶ درصد از ترامپ جلو افتاده و درصد او ۴۷ به ۴۱ است. با این حال ترامپ نسبت به قبل از خود ۴ درصد بالا آمده است. به نظر می رسد ماجرای صلح دو کشور عربی با اسراییل مقداری به رای ترامپ اضافه کرده. با این حال یک نظر سنجی دیگر به نام ipsos که از سوی رویترز انجام می‌شود، می گوید بایدن ۵۰ و ترامپ ۴۱ درصد آراء را دارد و مرددان نسبت به انتخابات ۲۰۱۶ کمتر هستند. طبق گفته کارشناس رویترز، ۶۶ درصد آمریکایی ها حالا معتقدند کشورشان در مسیر نامناسبی افتاده. نظرسنجی  merist بایدن را ۴۹ و ترامپ را دارای ۴۲ درصد آرا در سطح فدرال می داند. این نظسنجی از دقت و اهمیت زیادی برخوردار است.

این نظر سنجی ها در حالی خبر از جلو افتادن بایدن می دهند که ترامپ همچنان بر امکان تقلب در رای گیری پستی اصرار دارد. او در کنفرانس خبری خود گفته: رای دهی پستی به تقلب کشیده خواهد شد. این نوع رای دادن حقه بازی است و امیدوارم قاضی ها جلوی بعضی کارهایی که می تواند منجر به تقلب شود را بگیرند.

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همچنین با انتشار توئیتی با حمله به رای گیری پستی، گفت: نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هرگز نمی تواند دقیق باشد.

ترامپ همچنین در سخنرانی شامگاه پنجشنبه به وقت امریکا، در میان هواداران خود مدعی شد: اگر در این انتخابات پیروز شویم، ایران همان هفته اول برای توافق ما را فرا خواهد خواند. آنها برای  توافق با ما می‌میرند. تولید ناخالص ملی آنها ۲۷ درصد کاهش یافته و آنها دیگر برای ترور پول کافی ندارند.

مرگ قاضی ۸۷ ساله بر روند انتخابات تاثیر گذار خواهد بود

جمعه شب به وقت تهران خبر درگذشت یکی از خوشنام‌ترین قاضی های فدرال آمریکا که با ترامپ هم سر جنگ داشت منتشر شد. با مرگ روث بیدر گینزبرگ، ترامپ تلاش خواهد کرد تا یک قاضی دیگر را به صورت مادام العمر بر این مسند بنشاند و انتظار می رود که شخص جدید یکی از جمهوری خواهان مورد پسند رئیس جمهور فعلی آمریکا باشد. آمریکایی ها از این اتفاقی که در بزنگاه انتخابات رخ داده خوشحال نیستند. ناظران می گویند مرگ این زن ۸۷ ساله که از دوران کلینتون در این جایگاه قرار داشته، می تواند به جنجال های انتخاباتی بیفزاید. شرایط مشابهی در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد و جمهوری خواهان آن زمان با بیان اینکه دیگر چیزی از دولت اوباما نمانده، مانع از انتخاب جایگزین یک قاضی شدند. 

حالا بایدن هم خواهان اتفاقی مشابه است و می گوید ترامپ نباید جانشین گینزبرگ را تا قبل از انتخابات معرفی کند. او که در ایالت مینسوتا برنامه انتخاباتی داشته با این درخواست رویکرد مشابهی با جمهوری خواهان در انتخابات پیشین در پیش گرفته است. مینسوتا ایالت مهمی است و اگر بایدن بتواند دل رای دهندگان این ایالت را برباید، بخش مهمی از سرنوشت او در همین ایالت رقم خواهد خورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.