اتاق جنگ اقتصادی ایران در تعلیق

آخرین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ۲۰ مرداد ماه برگزار شد؛ جلسه‌ای که در آن پیشنهاد ستاد اقتصادی دولت برای مقابله با تحریم نفتی بررسی شد. در حقیقت طرح گشایش اقتصادی در آن زمان در شورا به نتیجه رسید؛دولتی ها ادعا کردند که طرح منتظر تایید است اما برخی نمایندگان مجلس از مخالفت محمد باقر قالیباف با ایده دولت برای فروش تعهدی خبر دادند.از آن تاریخ تا کنون هیچ جلسه ای دیگر با عنوان شورای هماهنگی اقتصادی برگزار نشده است و به نظر پس از جلسه پنجاه و سوم، شورای عالی هماهنگی اقتصادی دچار تعلیق شد.

چنین وقفه‌ای تنها در فروردین ماه ایجاد شده بود که آن هم به دلیل تعطیلات و شرایط خاص کرونا بوده است. وگرنه سابقه نداشته که بیش از یک ماه، این شورا تشکیل جلسه ندهد.حتی در فاصله خرداد و تیر که مجلس جدید تشکیل شد بلافاصله پس از تعیین رئیس جدید جلسات تشکیل شد اما اکنون بیش از یک ماه است که جلسه ای برگزار نشده است.

گفته می شود اختلاف رئیس دولت و رئیس مجلس بر سر طرح گشایش اقتصادی و حاشیه های بعدی ان موجب شده شورا فعلا تشکیل جلسه ای نداشته باشد.شورایی که در سال قبل هر هفته نشست داشت و اکنون در ماه هم جلسه ای برگزار نکرده است.

شواری عالی هماهنگی اقتصادی

ماهیت شورای هماهنگی اقتصادی

شورای عالی هماهنگی اقتصادی با این نیت تشکیل شد که تصمیمات مهم اقتصادی در زمان تحریم بدون فوت وقت و دست‌اندازهای اداری، اتخاذ شود تا کشور از این مزیت بهره ببرد. نشریه خط حزب الله نیز در یکصد و چهلمین شماره خود طی گزارشی، در سال 97 نوشته بود: رهبر انقلاب، در هشتم اردیبهشت‌ماه، در جلسه‌ای محرمانه با مسئولان سه قوه، بر ضرورت تشکیل این اتاق جنگ اقتصادی تأکید کرده بودند. در آن جلسه، رهبر انقلاب مطرح کردند که رییس‌جمهور و قوه‌ی مجریه، مسئول شورای هماهنگی اقتصادی قوا هستند، به همین دلیل دبیر آن از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده و جایگاه دبیرخانه‌ آن نیز در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفت.

نخستین جلسه این شورا در حضور رهبر انقلاب برگزار شد و ایشان در این جلسه تاکید کردند: اگر در این جلسات به حمایت بنده نیازی است، تأیید مصوبات مورد توافق جلسات قوا توسط رهبری صورت می‌گیرد.

در دومین جلسه این شورا که ۲۹ خرداد ماه تشکیل شد، ساختار آن با حضور مسئولین سه قوه شامل روسای قوا، معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور، معاون اول رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور، رؤسای کمیسیون های اقتصادی و برنامه  و بودجه مجلس شورای اسلامی، وزرای اقتصاد و صنعت و معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه تکمیل شد.

بیشترین نگاه و رویکرد در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه این بوده که تصمیمات اقتصادی سریعتر، جامع تر و با حمایت مجموعه قوا به ویژه روسای سه قوه اتخاذ شود.

به نظر می‌آید پس از روی کار آمدن محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس، شورای عالی اقتصادی نیز به نظم و ترتیب قبلی برگزار نشده است. از آخرین جلسه‌ای که علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس حضور داشت، یعنی سوم خرداد تاکنون تنها 3 جلسه با حضور قالیباف برگزار شده است.

eE9bwyngXxZt آخرین جلسه شورا با حضور علی لاریجانی - سوم خرداد ۹۹

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.