سپیده افضل‌نیا فلوشیپ بیماری‌های مادرزادی قلب بالغین در بیمارستان رضوی گفت: عروق فرعی که در مشکلات قلبی به مقاومت افراد کمک می‌کند، در قلب جوانان نسبت به قلب افراد مسن کمتر است، خطر مرگ و میر در آن‌ها بیشتر است، پس باید جوانان تحت مراقبت و کنترل بیشتری قرار بگیرند.

او افزود: فاکتور‌های خطر در جوانان نیز با افراد مسن یکسان است، اما خیلی از ورزشکاران هستند که شاهد بروز سکته‌های قلبی در آن‌ها هستیم. 

فلوشیپ بیماری قلبی بالغین ادامه داد: ورزشکارانی که هستند که به طور منظم ورزش می‌کنند و زندگی سالم و حتی رژیم غذایی مناسب دارند، اما سکته می‌کنند، اکثر این افراد دچار بیماری‌های مادرزادی قلب هستند که شاید در آن‌ها نهفته و ناشناخته مانده است. 

او تصریح کرد: اگر فردی بیماری مادرزادی نداشته باشند، گاهی  ورزش کردن با افزایش ضخامت دیواره بطن قلب آن‌ها راه خروجی آئورت  بسته شده و متاسفانه اولین علامت آن در میادین ورزشی با سکته‌های قلبی یا حتی مرگ ناگهانی بروز می‌یابد.

این متخصص تاکید کرد:جالب است بدانید که این مشکل هم با اکوکاردیوگرافی ساده در مطب قابل تشخیص است ورزشکاران بسیار حرفه‌ای که ورزش‌های استقامتی شدید انجام می‌دهند ممکن است با ورزش‌های سنگین باعث آسیب به عضله قلب خود شوند و در این صورت، در حرکات ورزشی دچار سکته‌های آنی می‌شوند.

افضل نیا اظهار کرد: تمامی ورزشکاران حتما تحت اکوکاردیگرافی قرار بگیرند و حتی در صورت لزوم تست ورزش برای آن‌ها انجام شود، زیرا نخستین علامت این عارضه‌ها، سکته قلبی یا مرگ ناگهانی است پس باید حتی از بروز علامتش پیشگیری شود.

او افزود: با کنترل رژیم غذایی و گنجاندن ورزش منظم در برنامه روزانه باید از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کنیم. 

بر اساس  توصیه سازمان بهداشت جهانی، هرپنج روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه باید ورزش کنیم؛ آن هم ورزشی که باعث بالا رفتن ضربان قلب و ایجاد تعریق در فرد شود.

همچنین کاهش نمک و چربی‌های حیوانی، استفاده از چربی‌های گیاهی مثل روغن کنجد و دانه انگور روغن زیتون مهم‌ترین مسائل این رژیم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.