مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش وجوانان در جمع خبرنگاران درباره کنترل حوادث زیادی که در کوهستان اتفاق می‌افتد، بیان کرد: باشگاه‌هایی زیر نظر فدراسیون فعالیت می‌کنند و توصیه اکید من به هموطنان این بوده که اگر می‌خواهند صعودی داشته باشند بهتر است که از طریق باشگاه رسمی اقدام کنند. این باشگاه‌ها افراد کار بلدی دارند که با محیط آشنا بوده و می‌توانند تمام جوانب ایمنی را در نظر بگیرند. با این شرایط مشکلاتی برای هموطنان‌مان در کوه‌ها ایجاد نخواهد شد.

او افزود: گروه‌های که در فضای مجازی شکل می‌گیرد باعث شده جمعی با هم قرار گذاشته و برای صعود اقدام کنند. توصیه اکید من به کوهنوردان این است که این کار را انجام ندهند.

علی‌نژاد بیان کرد: گسترش آموزش همگانی کوهنوردی که با اعلام آمار رسمی فدراسیون حدود ۳۳ هزار نفر بوده بسیار کار خوبی است. هرچه این آمار آموزش بالا باشد حوادث کم‌تری در کوهستان اتفاق می‌افتد. اگر از مراجع ذی‌ربط اقدام کنیم معتقدم که می‌توانیم حفظ جان خود و دوستان‌مان را تضمین کنیم. 

وی در واکنش به خبر ایسنا درباره حضور ۳ هزار نفر در دماوند با توجه به اعلام ممنوعیت صعود به دلیل کرونا گفت: ستاد ملی کرونا مصوباتی دارد که براساس آن اگر در فضای باز پروتکل‌ها را رعایت کنیم و فاصله اجتماعی حفظ شود، فعالیت ورزشی ایرادی ندارد. در بحث کوهنوردی باید بگویم اقامتگاه‌های فدراسیون را تعطیل کرده‌ایم زیرا این اقامتگاه‌ها می‌توانست موجب سرایت این بیماری شود. به طور کلی اگر بگوییم در کرونا کوهنوردی ممنوع است، به هیچ وجه این چنین نیست. اگر پروتکل‌ها رعایت شود هیچ اشکالی برای صعود نیست اما اقامتگاه امکان سرویس ندارند.

او در باره رویکرد وزارت ورزش درباره صخره نوردی گفت: در ورزش قهرمانی یکسری اهداف داشته که این هدف‌ها به ویژه در المپیک و بازی‌های آسیایی تعریف می‌شود. تاکید ما تمرکز بر صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی است اما این به معنای نادیده گرفتن بخش‌های دیگر قهرمانی نیست اما اولویت ما رویدادهایی است که در بازی‌های المپیک و مسابقات آسیایی وجود دارند.

معاون وزیر ورزش اضافه کرد: باتوجه به ارتباطات خوب این فدراسیون در زمینه بین‌المللی باید تبلیغات بیش‌تری صورت بگیرد که از توریست‌های بیش‌تری در ایران استفاده شود. هم‌چنین این رویکرد باعث خواهد شد که این فدراسیون از منابع دولتی بی‌نیاز شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.