واشنگتن پست به نقل از  یک منبع آگاه که نامش فاش نشده این خبر را اعلام کرد و افزود: این نزاع مقامات ارشد آمریکایی در اتاق بیضی دفتر کار ترامپ و یک هفته پیش در گرفت.

بر اساس این افشاگری منوچین در مقابل ترامپ، چنین استدلال کرد که تیک تاک باید به شرکت آمریکایی فروخته شود اما ناوارو خواستار منع کامل این اپلیکیشن شبکه اجتماعی شد و وزارت خزانه داری را به آسانگیری در برابر چین متهم کرد.

تیک ‌تاک اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی برای اشتراک ویدیو است که سریع‌ترین رشد را در بین جوانان داشته است. آمار رسمی کاربران آن مشخص نیست اما طبق گزارش‌ها، بیش از یک میلیارد بار دانلود شده است.

فردی که روزنامه واشنگتن پست را از این نزاع لفظی مطلع کرده آن را جدالی «طولانی، شدید و بحث برانگیز» بین دو تن از مشاوران ترامپ توصیف کرده است.

این نزاع لفظی قبل از تصمیم ترامپ برای امضای دستور اجرایی روز پنجشنبه درباره ممنوعیت فعالیت تیک تاک در آمریکا برای مدت ۴۵ روز و مشروط کردن لغو آن به فروش تیک تاک توسط شرکت مادر (که متعلق به چین است)، صورت گرفت.

مونیکا کراولی سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا به واشنگتن پست گفته است که این وزارتخانه نمی تواند درباره جزییات دیدارها با رئیس جمهوری اظهار نظر کند.

با این حال، وی تایید کرد که منوچین در جلسه ای با حضور ترامپ برای به روز کردن اطلاعات رئیس جمهوری درباره توصیه های امنیت ملی شرکت داشته است.

ناوارو نیز با این بهانه که اتفاقاتی که دفتر بیضی رخ می دهد باید در همان جا  بماند از اظهارنظر درباره درز این ماجرا به روزنامه آمریکایی خودداری کرد.

شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر به نقل از روزنامه واشنگتن پست نوشت: این شبکه خبری برای تایید صحت این موضوع با وزارت خزانه داری و ناوارو برای اظهارنظر در این زمینه تماس گرفته است.

این رسانه افزود: ناوارو و منوچین از مدتها قبل بر سر دیگر مسائل تجاری اختلاف نظر داشته اند. دو طرف در سال ۲۰۱۸ و در حاشیه مذاکرات تجاری در پکن بر سر تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم که ترامپ در نهایت آنها را اعمال کرد اختلاف داشتند.

در دو هفته گذشته اپلیکیشن تیک تاک و آینده فعالیت آن در آمریکا به موضوع مورد توجه واشنگتن تبدیل شده است و دولت ترامپ آن را به عنوان ابزاری برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از سوی چین متهم کرده است و ادعا می کند که این اپلیکیشن به چین امکان دسترسی به حجم گسترده از اطلاعات کاربران آمریکایی را می دهد.

ماه گذشته با انتشار گزارش هایی درباره مذاکرات شرکت مایکروسافت برای خرید اپلیکیشن تیک تاک، ترامپ تهدید کرد فعالیت این اپلیکیشن را به طور کامل در آمریکا منع خواهد کرد.

تعدادی از مقامات که از مذاکرات این شرکت فناوری آمریکایی مطلع هستند به سی ان ان گفته اند که منوچین به همراه لری کادلو مشاور اقتصادی، ویلیام بار دادستان کل و کالیون کانوی مشاور کاخ سفید تلاش کرده اند ترامپ را به حمایت از این معامله شرکت مایکروسافت ترغیب کنند.

سی ان ان قبلا گزارش داده بود که سناتور لیندسی گراهام با ترامپ صحبت کرده و از او خواسته از منع کامل فعالیت این اپلیکیشن در آمریکا خودداری کند.

ترامپ هفته پیش موضع جدیدی را در قبال مساله تیک تاک اتخاذ کرد و ۱۵ سپتامبر را به عنوان مهلت تیک تاک برای یافتن شرکت خریدار آمریکایی اعلام کرد اما طبق معمول خواسته ای نامتعارف مطرح کرد و از وزارت خزانه داری آمریکا خواست به دنبال کاهش قابل توجهی در معامله فروش این اپلیکیشن  باشد.

اما روز پنجشنبه با صدور یک دستور اجرایی اعلام کرد تیک تاک در آمریکا برای دو ماه منع می شود مگر این که به یک شرکت آمریکایی فروخته شود؛ تصمیمی که نشان می دهد دولت آمریکا قصد دارد فشارها بر مذاکرات احتمالی فروش این اپلیکیشن را افزایش دهد.

ناوارو هفته پیش در مصاحبه با سی ان ان درباره خرید احتمالی این اپلیکیشن از سوی شرکت فناوری مایکروسافت ابراز ناامیدی کرد و آن را به دلیل ارتباط این اپلیکیشن با چین دانست و در توجیه ادعای خود به در دسترس بودن خدمات مایکروسافت در آمریکا اشاره کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.